Hur ofta bör man spraya kedjan?

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Säkert varit uppe förut, men jag frågar igen.
Finns det någon "regel" för hur ofta man bör smörja sin kedja, typ hur många mil man ska ha kört etc etc. Hur gör ni?

Varje 100 mil eller var 4:e tankning bruklar jag köra.

Och då har den gått över 1000 mil med detta paket.. Som fortfarande är bra.

Bikerbitch skrev:
Säkert varit uppe förut, men jag frågar igen.
Finns det någon "regel" för hur ofta man bör smörja sin kedja, typ hur många mil man ska ha kört etc etc. Hur gör ni?

Jag hörde en gång per 30 mil...
Kan inte påstå att jag gör det så ofta men minst var 50:e mil.

/M

Jag brukar spraya efter varje tankning (ca var 20:de mil). Kanske är för ofta?
Men den håller sig fräsch iaf.

Gubben förra hoj hade gått 2500 mil med samma drivpaket utan synbart slitage, men så smörjer han oxå kedjan varannan gång han ska ut och köra... Många kedjeklisterburkar blir det..... men säkert billigare än drivpaket?! :tummenupp

bikerwoman skrev:
Gubben förra hoj hade gått 2500 mil med samma drivpaket utan synbart slitage, men så smörjer han oxå kedjan varannan gång han ska ut och köra... Många kedjeklisterburkar blir det..... men säkert billigare än drivpaket?! :tummenupp

Inte bra att smörja innan, mycket bättre efter! :7peta

De gånger jag smörjer så sprayar jag alltid på det efter jag kommit hem.
Har hört att det fäster bättre då än när hojen är kall och man precis skall iväg.

Var 20;e-30;e mil då kanske. Kan man smörja FÖR mycket då?

När man kört är kedjan lite varm och då ska smeten på. Sen måste den ju få stå och jumma till sig ett litet tag. :tummenupp

AxlRose skrev:
Har just köpt en beg hoj, och kedjan ser för jävlig ut!
vad skall man göra för att få den blank och fin igen?

Av med kedjan, lägg den i ett bad med dieselolja och ta fram stålborsten. Smörj den sen :tummenupp

Hm förresten, man kan inte skada oringarna med stålborste? :va

cRoC skrev:
Av med kedjan, lägg den i ett bad med dieselolja och ta fram stålborsten. Smörj den sen :tummenupp

Hm förresten, man kan inte skada oringarna med stålborste? :va

Stålborste? Det verkar ju riktigt onödigt, ta en gammal tandborste istället. Jag kan mycket väl tänka mig att man riskerar att skada o-ringarna med stålborsten.

cRoC skrev:
Eller diskborste om du inte vill gno hela dagen.

Fem minuter med tandborste, kanske fyra med diskborste. Vem vet, med toalettborste kanske man kommer ner i tre minuter? :tungan

URRninja skrev:
Fem minuter med tandborste, kanske fyra med diskborste. Vem vet, med toalettborste kanske man kommer ner i tre minuter? :tungan
Å i diskmaskinen eller i biltvätten kanske man kommer under minuten...

Är kedjan riktigt dassig hade jag bytt....

Det är lika viktigt att göra rent drivpaketet som att smörja. Grus och smuts fastnar alltid i smörjmedlet och sliter på drivpaketet i onödan. Det går inte att ange ett specifikt miltal för när man smörjer utan man får vara med och kolla hur kedjan ser ut och smörja vid behov.

hp skrev:
Det är lika viktigt att göra rent drivpaketet som att smörja. Grus och smuts fastnar alltid i smörjmedlet och sliter på drivpaketet i onödan. Det går inte att ange ett specifikt miltal för när man smörjer utan man får vara med och kolla hur kedjan ser ut och smörja vid behov.

Hur ofta skall man ta av kedjan och tvätta den då?
Det är nog inget man kör 1 gång i månaden direkt..? :va

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...