Fender eliminator i plexi

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Gjorde en "fender eliminator" till min R1-02 i plexiglas. Såg nån som testat på R1-forum. Ganska trevligt material att jobba med och resultatet blev schysst. Köpte 4 mm:s plexi hos Clas Ohlson för 29 spänn. Blev tillräckligt styvt också.

Plexit blev helt mjölkvitt när jag värmde med varmluftspistol. Lät biten svalna lite och kylde under vatten och då blev det helt genomskinligt igen.

En orsak att jag hoppade över vattenskuren plåt var dels tid (ville ha det fixat innan helgen) och att jag ville ha kvar originalblinkarna och den infästningen krävde nåt som var ca 4-5 mm i tjocklek. Hade ju gått att lösa med brickor eller liknande i och för sig. Ska på plats med det imorrn så det kommer väl nån bild på det också.

EDIT: saknar hål för kabelgenomföring och skylt men det gör jag imorrn.
 

Bifogat

  • elim_1.jpg
    elim_1.jpg
    100 KB · Visningar: 243
  • elim_2.jpg
    elim_2.jpg
    99 KB · Visningar: 209
Och så var det på plats! Klart nöjd och nu är jag nästan helt laglig också. Synd att vi har så djävulskt stora regplåtar i Schweden bara...
 

Bifogat

  • elim_5.jpg
    elim_5.jpg
    64.3 KB · Visningar: 401
  • elim_6.jpg
    elim_6.jpg
    44.2 KB · Visningar: 346
  • elim_3.jpg
    elim_3.jpg
    52.9 KB · Visningar: 201
  • elim_4.jpg
    elim_4.jpg
    45.1 KB · Visningar: 294
Last edited:
Tackar! Inte den mest originella hojen men jag gillar den skarpt!
 
går den där igenom på besiktningen? måste man inte ha en röd reflex baktill? asså ska själv bygge men vill ha så kommer igenom också...
 
Jag gjorde exakt samma sak för över ett år sedan, men när jag väl skulle börja borra i plexit, så sprack skiten... spelade ingen roll varesig jag förborrade eller dyl. det sprack ändå.

Så jag fixade en 2mm aluplåt som jag gjorde enligt liknande ritning dock utan "läppen" , och när jag bockat den, så högglanspolerade jag och klarlackade den, vart jävligt bra det med får jag allt säga. :yoparty
 
Säker på att det var plexi? Det här var jävligt segt och det fanns inga tendenser till sprickor. Jag testade att borra och bocka i spillbitar i förväg för att vara säker på att inte jobba förgäves.

Jag är inte helt laglig men nästan. Får snart "ljusbultar" som nummerplåtsbelysning så då tror jag att en flygande besiktning inte är nåt problem. Ska byta ut de två skruvar som håller skylten nu. Reflex måste man ha men "ingen" har det förutom på besiktningen.

Kolla på "LITE'N BOLTZ - LICENSE PLATE LIGHTS" http://www.widecontact.com/rodtronics/electrical3.html
 
Nicke skrev:
Säker på att det var plexi? Det här var jävligt segt och det fanns inga tendenser till sprickor. Jag testade att borra och bocka i spillbitar i förväg för att vara säker på att inte jobba förgäves.

Jag är inte helt laglig men nästan. Får snart "ljusbultar" som nummerplåtsbelysning så då tror jag att en flygande besiktning inte är nåt problem. Ska byta ut de två skruvar som håller skylten nu. Reflex måste man ha men "ingen" har det förutom på besiktningen.

Kolla på "LITE'N BOLTZ - LICENSE PLATE LIGHTS" http://www.widecontact.com/rodtronics/electrical3.html

Japp det var plexiglas... fick det av min polare som är glasmästare. Skyltbelysning har jag aldrig haft nån, jag funderade på sådana du länkar till, men de får vara tills vidare.
 
Hittade några i Sverige men de hade bara "Acorn" - toppigt huvud och det tyckte jag var fult så därför blev det via USA. Nu blev det den som heter "allen head" eller "dome head" = en lägre med insex-skalle. Kostade 220 spänn inkl. frakt. De skulle ha 350 här för den andra modellen.
 
Jag gjorde samma sak förra året.
Bocka och borra i plexi. Blev jäkligt nize!!!

Jag kör med dom här dioderna som regplåts belysning. Klarar säkert inte en besiktning men dom lyser upp plåten bra.

Snyggt jobbat :tummenupp
 
Coolt - tror de bultarna är från samma tillverkare. Jag hade inte plats för att få dem att lysa neråt så det blev de här som lyser 90 grader jämfört med bultaxeln.
 
a just ja! kommer du ihåg att du ska låna ut din plast till mig? ja de kommer du ihåg :nicka

/horar mig (rätt uttryckt är det ordet vackert.. öh)
 
Just det Söder! Glöm inte det! :hihi

Swedie skrev:
a just ja! kommer du ihåg att du ska låna ut din plast till mig? ja de kommer du ihåg :nicka

/horar mig (rätt uttryckt är det ordet vackert.. öh)
 
Plexi är sprött.
Om du ska ha något som går att bearbeta, så är Polycarbonat det du ska ha. Segt som fan, går ej att spräcka.
 
Står så här på Knas Ohlsons sida: "Plexiglas är ett kristallklart akrylglas som kan sågas, borras och gängas samt även böjas och formas vid låg värme." Jag köpte art.nr: 34-1361, 4 mm, 15x20 cm, 29,00

Då måste det finnas olika kvaliteter eller så är det fel benämning. Är det inte plexi de använder på hockeyrinkar? Det här blev mjölkvitt och gummiaktigt när jag hettade upp. Efter kylning stenhårt men inte riktigt glasaktigt i hårdhet. Borr bettade riktigt bra och det hade inte varit några problem att gänga om man hade velat göra det. Känns som att det hade varit omöjligt att få det att splittras/spricka. Gick bra att bearbeta med såg, sandpapper och fil.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top