Ang växellägen igen!

XENOMORF

Men STANNA DÅ HÄSTJÄVEL!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hovås
Hoj
NADA!
Såg nu senast med onboardcamen (kommer inte ihåg om det var från Rossis eller Biaggis hoj) att växellägena låg som på en standardhoj, alltså ettan ner, resten upp. Var det någon annan som uppmärksammade detta också? Funderar faktiskt själv på att återgå till detta system då det sitter i ryggmärgen sen 6 års ålder.......

Blir mer och mer tveksam till fördelarna med omvända växellägen, om det bara skulle vara för att man skall kunna växla ut ur en lång vänster så håller inte det riktigt då jag ej tror man egentligen förlorar någonting alls på att ha det "rättvänt" så att säga.... när man väl börjar accelerera ut ur böjen har man nog oftast fått upp hojen i en sådan vinkel att normalväxling inte ställer till något bekymmer? Sen tycker jag personligen att det känns lättare att växla uppåt när man accar, helst om hojen tenderar att gå på bakhjulet ut ur böjarna. Samma sak vi inbromsning, det känns helt enkelt mer "rätt" att trycka neråt när man går in i böjen.....fråga míg inte varför, men som det är nu så känner jag definitivt att jag förlorar tid i växlingarna även om det bara beror på brist på rutin....

Undrar om det inte är så att det bara blivit en "grej" att man skall växla omvänt, men vad vet jag....? :D

Kan Moto-GP förare växla normalt kan nog jag det också..... ;)

Skall testa att vända tillbaka inför onsdagsträningen så får vi se......
 
XENOMORF skrev:
Var det någon annan som uppmärksammade detta också?
Jajamensan, och så har en annan haft det hela tiden :D
Varför hade man isf inte gjort så från början om det nu hade varit bättre?
Standard/normalt känns helt enkelt bäst (för mig alltså) :tummenupp
 
Om det känns rätt för dig så ska du ju naturligtvis ha som standardhojar. Känns ju onödigt om man måste börja tänka på det när man kör.

Jag hade en blade som jag ändrade lägena på som kördes bana/gata med och därför gick det fort att lära sig omvänd. Samtidigt så började det gå fortare på bana så för mig är det omvänt som gäller. Just på bladen så kunde jag missa nån uppväxling med standardläge men det hände mer sällan med omvända. Så för mig var det självklart att byta.

/lastu
 
Det var Biaggi.

Såg också från en fast kamera på banan (till min förvåning)
hur Rossi (tror jag) trycker neråt alldeles i ingången på en kurva


Villka goa breställ rossi gör i utgången av kurvor! :skrämd

Anders
 
på tal om fot-kameran ... tyckte mest att ljudet var osynkat mot fotens rörelser, eller tänkte han in växlarna o gjorde sedan en symbolisk rörselse? :D
 
grandmaster skrev:
på tal om fot-kameran ... tyckte mest att ljudet var osynkat mot fotens rörelser, eller tänkte han in växlarna o gjorde sedan en symbolisk rörselse? :D

Sådär va det på Synsam Trophy förra säsongen när man såg på tv. Ljudet stämde inte alls. Ibland va det full gas med två tre växlingar (uppåt) genom snäva kurvpartier för att sedan ligga på halvgas på start/mål-rakan. Lagom irriterande. Ungefär lika proffsigt som i Biker Boyz. Tror jag räknade till tio växlingar vid ett av alla coola (not) rejs dom körde.

Okej, blev lite OT där...
 
XENOMORF skrev:
Såg nu senast med onboardcamen (kommer inte ihåg om det var från Rossis eller Biaggis hoj) att växellägena låg som på en standardhoj, alltså ettan ner, resten upp. Var det någon annan som uppmärksammade detta också? Funderar faktiskt själv på att återgå till detta system då det sitter i ryggmärgen sen 6 års ålder.......

Blir mer och mer tveksam till fördelarna med omvända växellägen, om det bara skulle vara för att man skall kunna växla ut ur en lång vänster så håller inte det riktigt då jag ej tror man egentligen förlorar någonting alls på att ha det "rättvänt" så att säga.... när man väl börjar accelerera ut ur böjen har man nog oftast fått upp hojen i en sådan vinkel att normalväxling inte ställer till något bekymmer? Sen tycker jag personligen att det känns lättare att växla uppåt när man accar, helst om hojen tenderar att gå på bakhjulet ut ur böjarna. Samma sak vi inbromsning, det känns helt enkelt mer "rätt" att trycka neråt när man går in i böjen.....fråga míg inte varför, men som det är nu så känner jag definitivt att jag förlorar tid i växlingarna även om det bara beror på brist på rutin....

Undrar om det inte är så att det bara blivit en "grej" att man skall växla omvänt, men vad vet jag....? :D

Kan Moto-GP förare växla normalt kan nog jag det också..... ;)

Skall testa att vända tillbaka inför onsdagsträningen så får vi se......

Det är skönt att myten om den ovända växelförarens betydelse för banåkning avlivas. Tack Max Biaggi! Jag har funderat mycket på det och kommit fram till precis det du skriver. Det är mest en grej. Snacket om att man måste vända på växelföraren, för att foten inte får plats när man ska växla under nedlägg i kurvor, håller inte. Man petar inte i växlar under max nedlägg. Under max nedlägg är farten konstant, då ligger man på en och samma växel. Det är först när farten ökar som man behöver peta i en ny växel. För att farten ska kunna öka måste man räta upp cykeln, och då får det plats både en och två fötter under växelföraren.

Kör jag med omvänd växelförare? Javisst! Vilken RR-wannabe gör inte det? Man vill ju inte se ut som någon vilsen gatåkare heller.
 
du som kör fjollmoppe måste ju stöta på en o annan situation där ligger på hög eller lågt varvtal i en eller flera kurvor ... o vad gör man då? Jo, växlar.
Asså, jag tror också att du skall titta lite närmare på GP o 125/250-klasserna ... jag tycker att de växlar mest hela tiden o var som helst.
O till sist, det där med konstant hastighet i en kurva beror bara på att du är för slö :fakta De snabba bromsar till apex för att strax efter ligga på gasen.

Jä jä, vänster eller höger ... helt enkelt det som passar dig bäst.
 
Re: Re: Ang växellägen igen!

Snacket om att man måste vända på växelföraren, för att foten inte får plats när man ska växla under nedlägg i kurvor, håller inte. Man petar inte i växlar under max nedlägg.


Det är lättare att trampa i en växel när du svänger höger än att in med foten under och dra upp foten för att växla upp.
Mycket av det kan man se på Mamola en liten skit som släppte den yttre fotpinnen iblför att han inte nådde ner när han svängde och hade knäskrap....
 
Det är flera förare som åker med olika sorters växelförare, det finns till och med dem som åker med gamla "moppe-växlar", där man har en fotpedal i kombo med en hälpedal..
Finns att köpa som tillbehör till min hoj..
För egen del tycker jag det är enklare att trycka neråt när jag växlar upp utan att behöva leta foten under pedalen vid varje växling, för när tvåtaktspuckeln kommer är det jäkligt brott att växla under acceleration, samma brådska kanske inte uppstår när man har längre växlar och längre register..
Från 10k rpm till 13k rpm på växel 1-4 under fullgas på min cykel går jäkligt fort helt enkelt, nerväxlingar är enklare på tvåtaktaren, jag petar in foten en gång, växlar ibland ner 2-3 växlar innan jag släpper ut kopplingen, det är inte något man gör på en tusenkubikare alltför gärna..
 
Re: Re: Re: Ang växellägen igen!

sv650 skrev:
:confused: Varför måste cykeln rätas upp? Om kurvans krökning minskar så borde man väl kunna öka farten och därmed behålla max nerlägg. Eller??

Men om kurvans krökning minskar så mycket så det blir till en raka så är det mycket ofördelaktigt att fortfarande ha max nedlägg...... :p ;)
 
Funderade att ändra lägena på Hybriden men är tveksam om hjärnan fixar det. I motard är det ju sällan så långa kurvor så det räcker att åka på en växel. Jag har dock problemet på andra sidan, när jag ska bromsa så trampar foten asfalt istället för pedal. Labbat lite med tumbroms.....motorbroms är uteslutet...
 
XENOMORF skrev:
Såg nu senast med onboardcamen (kommer inte ihåg om det var från Rossis eller Biaggis hoj) att växellägena låg som på en standardhoj, alltså ettan ner, resten upp. Var det någon annan som uppmärksammade detta också? Funderar faktiskt själv på att återgå till detta system då det sitter i ryggmärgen sen 6 års ålder.......

Blir mer och mer tveksam till fördelarna med omvända växellägen, om det bara skulle vara för att man skall kunna växla ut ur en lång vänster så håller inte det riktigt då jag ej tror man egentligen förlorar någonting alls på att ha det "rättvänt" så att säga.... när man väl börjar accelerera ut ur böjen har man nog oftast fått upp hojen i en sådan vinkel att normalväxling inte ställer till något bekymmer? Sen tycker jag personligen att det känns lättare att växla uppåt när man accar, helst om hojen tenderar att gå på bakhjulet ut ur böjarna. Samma sak vi inbromsning, det känns helt enkelt mer "rätt" att trycka neråt när man går in i böjen.....fråga míg inte varför, men som det är nu så känner jag definitivt att jag förlorar tid i växlingarna även om det bara beror på brist på rutin....

Undrar om det inte är så att det bara blivit en "grej" att man skall växla omvänt, men vad vet jag....? :D

Kan Moto-GP förare växla normalt kan nog jag det också..... ;)

Skall testa att vända tillbaka inför onsdagsträningen så får vi se......


Varför inte skita i vad alla andra gör och använda det som passar dig bäst?????? Eller :tummenupp
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top