Motormissljud i honda cbr 900 RR -93

Grusbuse

11.37s 199,2 Km/h
Gick med
4 Apr 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Honda CBR 900 RR / Yamaha TT 600 / KTM 450 -05
Tjena..

Tänkte bara släga ut en frånga om det är någon som har något bra svar på mitt missljud:

Felet uppstod plötsligt vid en varvning till 11000v (varm motor).
Missljudet uppenbarar sig vid gaspådrag och avslag från 4000 och uppåt ungefär.. det låter mer ju varmare motorn blir. :va
Jag har tagit upp vetilkåpan och kollat kammarna kamskedjan och så har jag bytt till manuell kamkedjesträckare också utan lyckat resultat.
Jag har även bytt olja och kännt på den, inga metallspån eller dyligt i den.
Motorn låter helt ok vid tomgång.

Jag skall plocka upp kopplingen och kåpan för kamkedjan imorgon för att kolla om det kan vara något löst där.

Är det någon som redan har råkat ut för detta tidigare och känner igen problemet?

Tacksam för svar.
 
Hum, vad är det för slags ljud?.

Förgasarna kan ge ifrån sig ett rasslande ljud på Firebladen.
 
Låter som att motorn spikar.
Är det vid belastning som du hör ljudet?
 
Swedie skrev:
låter som vevlager som gått

ja jag har funderat på det.. men borde det inte låta på tomgång och vid konstant gas då också?

Och att den går tyngre att dra runt motorn då också?
 
brorsan som har en motor liggandes med blåsta vevlager borde veta mer om detta. Kan be han ta en titt på denna tråd. Han heter "Fireblade" här på forumet.
 
OK ett ram eller vevlager låter också som mest vid belastning, men det är ett mer malande skorrande ljud.

Om ljudet är riktigt vasst/metalliskt och högt i tonen så tror jag mer på att motorn spikar.

Svårt att veta när man inte hör ljudet själv ;)
 
Ja, du kan ju helt enkelt skjutet en ventil eller nått.. bara att öppna toppen o ta loss kammarna o se vad som försigår där. Vrid runt motorn manuellt o se om nått beter sig knas.
 
Swedie skrev:
brorsan som har en motor liggandes med blåsta vevlager borde veta mer om detta. Kan be han ta en titt på denna tråd. Han heter "Fireblade" här på forumet.


Kör på Swedie:s idé eller snacka med någon som kan komma och lyssna.

Hoppas att det löser sig snabbt och billigt!
 
Ja jag skall ta och kolla upp det mer imorgon kväll.. återkommer nog med mer info om det imorgon..
Såg att det skrivits om detta fel tidigare och att det finns en del fel som kan uppstå på dessa motorer..
Det blir väll att plocka upp den igen och titta lite djupare den här gången :rolleyes:
 
SirCastic skrev:
Kör på Swedie:s idé eller snacka med någon som kan komma och lyssna.

Hoppas att det löser sig snabbt och billigt!

Ja vi var en hel del mekare som lysnade på ljudet ikväll på klubben (UMCC) och det va ingen som kunde sätta fingret på va det egentligen kunde va för ljud. Dom är dock mest van vid gixxerskrammel :D
 
Hmm... låter lite klurigt det där.

Man kan väl säga som så att när mitt vevlager skar så small det mer eller mindre bara till så fanns det ett knackande ljud sen.

Bästa sättet att få reda på om det är ett mekaniskt fel är att ta en lång skruvmejsel som du sätter mot motorn (när den är igång såklart) och sen sätter du örat mot handtaget på mejseln (samtidigt), på detta sätt är det betydligt lättare att höra ev missljud inifrån motorn då avgasljud och annat oljud kan ha en tendens dölja dem annars.

Är det något särskillt du undrar över sen så är det bara att höra av sig så skall jag göra vad jag kan för att hjälpa dig.

/Peter med -97 motor i -95 ram ;)
 
ja det verkar likna mer och mer som om det är ett vevstakslager som är sönder..

Jag har dock en reservmotor som jag skall plocka isär ikväll och kolla hur den ser ut inuti, man kanske kan få ihop en hel av två trasiga :tummenupp

Jag hör av mig mer om hur det går...
 
Nu är motor nummer 2 isärplockad och det va ett vevstakslagerras på 3:ans cylinger..
Är det någon som har erfarenhet av att fixa sånt?
Den måste ju antagligen slipas in och så passas in med ett nytt lager.

Antagligen så är det väll samma fel på motorn som fortfarande sitter kvar i ramen också.. så jag skulle nog behöva fixa bägge två :(

Är det någon som har en vevstake över så är hel så är det bara att PM:a mig :)
 
Jag kan tycka att motor på min hoj tickar när den står på tomgång (varm). Har dock hört att motorn skall låta så. Någon av er mekargeni som vet ? :confused:

just de det är en -97as blade (kanske kan vara bra att veta)
 
Last edited:
Hej Bror
Dax att skaffa en nyare hoj ???? :7peta

Om jag fattar rätt ser det ut att erbjudas överdim orginal både till vev och ramlager :) i alla fall till 1993-95 tyvärr finns inte kompletta sprängskisser på -92:an, så kanske det löser sig med omslipning......
Skickade med bilder till detta svar men vet ej om det funkar, kolla på sprängskisser och beställnings lista på denna sida.
http://www.bikebandit.com/partsbandit/Default.asp

Eller varför inte en ny vevaxel för 840$$$$$$$$$

6: BEARING B, CONN ROD 207503-001 $7.76
6: BEARING C, CONN ROD 207538-001 $7.76
6: BEARING D, CONN ROD 207570-001 $7.76
6: BEARING E, CONN ROD 207604-001 $7.76
7: NUT, CONNECTING ROD
207502-001 $2.47
8: CRANKSHAFT 207828-001 $840.24
9: BEARING A
(BLACK) 208302-001 $8.07
9: BRG B, CRANKSHAFT
(BROWN) 208326-001 $8.07
9: BRG C, CRANKSHAFT
(GREEN) 208359-001 $8.07
9: BRG D, CRANKSHAFT
(YELLOW) 208392-001 $8.07
9: BRG E, CRANKSHAFT

Se till att detta blir klart nu så du inte bryter vår traditions enliga MC semester vecka.......

Storebror
 

Bifogat

  • vevramkolv_cbr93.jpg
    vevramkolv_cbr93.jpg
    71.8 KB · Visningar: 137
  • vevram_cbr93.jpg
    vevram_cbr93.jpg
    46 KB · Visningar: 71
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top