Böter för litet blinkersavstånd?

Ågga

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
Er6
Om man har sina blinkers monterade närmare än det krav som finns (14cm?), får man böter då, lr en ombes? lr kan länsman inte göra ngt? :confused:

/Ågga

Ågga skrev:
Om man har sina blinkers monterade närmare än det krav som finns (14cm?), får man böter då, lr en ombes? lr kan länsman inte göra ngt? :confused:

/Ågga

Har för mig det e 18 cm som gäller

e dom riktigt sura så kan dom både bötfälla o sätta ombesiktning

Tror det ska vara 18cm mellan bak och 36cm fram, om vi nu ska vara petiga...

Ågga skrev:

/Ågga

Det som kan hända om du har mest otur är ju att en bilist misstar vilket håll du ska svänga åt och kör på dig!

Har för mig att det inte blir böter, eftersom man inte behöver blinkers på MC MEN du kan få ombesiktning...
//Håkan

18 cm i bak och 24 cm i fram!
måtten gäller mät mellan blinkersglasen längst in.

Behöver inte ha blinkers på MC! :va
Kanske då man kör på bana men på gatan så måste du ha det om det inte är en riktigt gammal hoj. Visst kan du säkert åka på böter men oftast så blir det att du får åka till SBP och göra en FLE (flygande efterkontroll) 180 pix eller i värsta fall hel besiktning.

Last edited:
Förklara för mig Håkan hur du tänker nu!

Man får inte böter enligt citat: " för att man inte behöver blinkers på MC ." Frågan som kommer då är ju självklart: vad ska du ombesiktiga?

//jaG

håkan skrev:
Har för mig att det inte blir böter, eftersom man inte behöver blinkers på MC MEN du kan få ombesiktning...
//Håkan

om man inte behöver ha så borde man väl inte kunna få för för litet avstånd... dessutom skulle de väl inte testa dem på SBP... eller?

Här har ni... :tummenupp

Okulärkontroll, funktionskontroll. Från 1975: körriktningsvisare ska kontrolleras med tända huvudstrålkastare och stopplyktor. Vid bedömning av fel som kan bero på spänningsfall ska motorn startas och köras på tomgång. Vid tveksamhet om bedömning av blinkfrekvens kontrolleras antalet blinkningar/15 sek. (10 - 35 blinkningar på 15 sek vid tomgångs- och laddningsvarv.)

Färg: orangegult ljus. För flyttsak och för 1975 och tidigare årsmodell godtas vitt ljus framåt och rött bakåt.

OBS!:
krav på kontrollanordning gäller när föraren inte kan se körriktningsvisaren från förarplats
körriktningsvisare behövs inte på MC registrerad för tävlingsformerna Enduro och Trial
det finns ett antal MC av märket HD som är godkända vid registreringsbesiktning med reglage som manuellt måste hållas i påslaget läge för att körvisaren ska fungera - sådant reglage ska godtas även vid kontrollbesiktning

Har körriktningsvisare flyttats/ändrats kontrolleras att:
körriktningsvisaren tydligt kan ses från en plats 5 m mitt framför/bakom MC:n
avståndet mellan de lysande ytorna fram är minst 2,4 dm, bak minst 1,8 dm
placering i höjdled lägst 3,5 dm, högst 12 dm (3-hjulig MC 15 dm)
bakre körriktningsvisare finns (körriktningsvisare på styret får inte ersätta bakre körriktningsvisare på ändrat fordon)

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025