Checklista uppkörning...

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Fyll hemskt gärna på här gott folk... Skriver upp min lilla checklista på hur man ska köra/uppträda vid uppkörning (Som man kanske inte är så noga med annars).. Klistrar in vad lite kompisar sagt och rekommenderat, likaså körskolan... Kan ju bli en matnyttig tråd för oss alla stackare som ska köra upp snart :tummenupp

____________________________________________________________

1. Garage-svängen: om du sitter nära tanken o klämmer me benen (inte
krampaktigt) runt tanken så känner du bättre hur hojen rör sig. Varva ganska friskt, slira lagom på kopplingen och sitt rakt upp och håll blicken över axeln dit du ska.

2. Alltid blicken långt fram på bromsproven och konbanan!

3. I bromsproven; LÅS EJ BAKHJULET! placera bara foten försiktigt på den och bromsa istället hårt med frambromsen.

7. Serpentinbanan: JÄMN fart! JÄMT tempo!

4. Kom ihåg, Innför högerregel o sånt så räcker det ju inte att bara hålla fingrarna o foten på bromsen, det ser ju inte läraren, utan du måste tända bromsljusen så du tydligt visar att du e berädd på att bromsa.


5. samma sak när du tittar, både ner i gator som du passerar o innför filbyten o sånt. gör en tydlig huvudrörelse. Han/Hon sitter ju ändå en 30 meter bakom och skall ändå kunna se att din hjälm rör sig.


6. KÖR INTE FÖR SAKTA! på 70-vägar och upp; Håll hastigheten. Rör på huvudet så han ser att du kollar! Placera alltid foten tydligt på bromsen i beredskap innan korsningar osv, och titta noga så det syns!


7. Placera dig alltid i mitten på filer osv, så du tar upp lika mkt plats som en bil.
__________________________________________________

Fler tips uppskattas om det finns! Var ju snart 4 år sedan man körde upp för bil, har ju glömt saker. ;)
Får hoppas detta går lika smärtfritt som B-kortet gjorde!

edit: nu när man har MC-kort sedan 2-3 månader så är det rätt taskigt att lyfta en tråd som denna.... ;)
 
Last edited:
1 Dom börjar med :Säkerhetskontroll/Funktionsbeskrivning
ej hela Säkerhetskontroll för det har dom ej tid med.
du kan tex få kontrollera alla lager.

1:14 start i lutning.
Ha foten på bromsen och hitta drag läge
se bak så ingen kommer slå på blinker och åk iväg.
(gjorde så fast slog på blinkers först och såg om någon kom.blev kuggad på fel ordnings följd)
 
Enl vad jag har hört så blir man kuggad om man inte använder alla fingrar på broms/koppling. Detta är ju idiotiskt men dom menar på att ramlar man så klipper man fingrarna som man inte har utanför broms/kopplings handtaget...(?)

Ett tips bara, någon får gärna bekräfta.
(starta inte en diskussion nu, bara rena fakta :tungan )
 
vågen skrev:
Enl vad jag har hört så blir man kuggad om man inte använder alla fingrar på broms/koppling. Detta är ju idiotiskt men dom menar på att ramlar man så klipper man fingrarna som man inte har utanför broms/kopplings handtaget...(?)

Ett tips bara, någon får gärna bekräfta.
(starta inte en diskussion nu, bara rena fakta :tungan )

Ja dem vill att man använder hela handen för broms :)
 
Vid körfältsbyten m,m

Backspegel - blinkers - döda vinkeln. Vrid på huvudet så att gubben ser att du verkligen kollar döda vinkeln innan du flyttar dig i sidled. Det var min lärare noga med.

Ett tips. Har du handtagsvärme på uppkörningshojen se då till att du vet var strömbrytaren sitter och att det är avstängt innan du ger dig ut :D
 
Vid garagesväng tyckte jag det var lättare när jag använde växelspaken som extra fotstöd så jag vilade Hela foten på och tittade upp samtidigt.
Kanon tråd förresten :tummenupp
 
stortiger skrev:
1 Dom börjar med :Säkerhetskontroll/Funktionsbeskrivning
ej hela Säkerhetskontroll för det har dom ej tid med.
du kan tex få kontrollera alla lager.

1:14 start i lutning.
Ha foten på bromsen och hitta drag läge
se bak så ingen kommer slå på blinker och åk iväg.
(gjorde så fast slog på blinkers först och såg om någon kom.blev kuggad på fel ordnings följd)

Duger inte handbromsen? Måste vara fotbromsen? Eller både och? Visste inte ens start i lutning ingick, dock lär det inte vara några konstigheter... Får bara se till att göra sakerna i rätt följd. :)
 
Kay skrev:
Duger inte handbromsen? Måste vara fotbromsen? Eller både och? Visste inte ens start i lutning ingick, dock lär det inte vara några konstigheter... Får bara se till att göra sakerna i rätt följd. :)
Det spelar nog ingen roll vilken broms du använder,men det blir nog lättare för dig och anv fotbromsen.Handbroms å gas kan va lite knixigt att anv samtidigt om man är ovan,lycka till :tummenupp
 
10. Kurvteckniken är viktig, samt att du kombinerar de med växlingen.
Kommer in i kurvan och växlar ned samt lägger dig så långt till
vänster som möjligt och skärkurvan och sedan på med trottlen & växla upp.
Ganska svårt att hålla sig vid 70km/h om man kör så :hihi men dom vill
att man ska göra så. Inte bara köra vid "oljespåret" hela tiden
 
Vid högersväng i stan så håll långt till höger, ganska nära trottoarkanten.

Om du ska stänna på landsväg så använd Ej blinkers.
 
I allmänhet när du ska stanna till vid en väg så ska du aldrig blinka då det innebär att du "ska" försvinna från vägen.
När det gäller vilken fot som ska sättas ner när man stanna så har jag fått lära mig att det beror på vilket håll man ska svänga... ska du exempelvis svänga vänster är det ju klumpigt att sätta ner högerfoten.
 
Kanontips! Tack...

Men altså, angående kurvtagningen, de vill altså att man ska ta kortast möjliga väg i sitt egna körfält m.a.o.? Altså skära kurvorna :va
Det sa dom inte till mig... med det kanske var för jag gjorde så automatiskt. jag gör det när jag kör privat naturligtvis, men trodde de på uppkörningen ville att man skulle köra ganska centrerat.
 
Tack kay och alla andra som kommit med bra tips!! Det här behöver jag verkligen...kör upp på torsdag 22 april.
 
Kay skrev:
Kanontips! Tack...

Men altså, angående kurvtagningen, de vill altså att man ska ta kortast möjliga väg i sitt egna körfält m.a.o.? Altså skära kurvorna :va
Det sa dom inte till mig... med det kanske var för jag gjorde så automatiskt. jag gör det när jag kör privat naturligtvis, men trodde de på uppkörningen ville att man skulle köra ganska centrerat.



Kör du centrerat kuggar du på detta. Man ska visa god kurvteknik, dvs rakaste spåret och gärna utnyttja hela vägen om sikten medger detta.

Angående vilken fot man sätter ned måste ju vara helt upp till var och en. Jag sätter alltid ned höger eftersom jag vill vara snabb med vänstern och peta i ettan när det är dags att sticka iväg igen.
 
I MC-boken står det att man ska sätta ner höger fot. Förmodligen för att man ska kunna växla när man står still.
 
micklar skrev:
Kör du centrerat kuggar du på detta. Man ska visa god kurvteknik, dvs rakaste spåret och gärna utnyttja hela vägen om sikten medger detta.

Angående vilken fot man sätter ned måste ju vara helt upp till var och en. Jag sätter alltid ned höger eftersom jag vill vara snabb med vänstern och peta i ettan när det är dags att sticka iväg igen.

Altså får man även komma över på "de andras körfält" (det är ju oftast inga mittmarkeringar på sånna vägar) så länge man har god uppsikt? Altså utnyttja hela vägens bredd, eller bara ens egna halva?
 
cRoC skrev:
I MC-boken står det att man ska sätta ner höger fot. Förmodligen för att man ska kunna växla när man står still.

Ja det måste vara det mest naturliga såklart. Det är bra tips för oss nubisar som ska ta kortet. :)
 
Tänk på att inte bli nervös om du kör fel. Det spelar ingen som helst roll sa min uppkörningssnubbe, när jag körde fel väg två gånger pga brus. Bara man vänder på ett snyggt och bra sätt.
 
Ållrajt, kanontips. Nu är det 2 saker jag fortfarande funderar över...

1. Ska jag INTE blinka åt höger om jag ska stanna vid sidan av en landsväg? :va Låter helkass...

2. Spelar det någon roll vilken fot jag sätter ner vid vilka tillfällen? Sätter alltid ner höger eller båda när jag e ute.
 
Nyheter
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Back
Top