Brådskande! Låsbrick och mutter!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Upptäckte med förskräckelse att muttern och låsbrickan på utgående axeln har lossnat!!!! Det betyder alltså att framdrevet kan ligga o hoppa i sidleds! Det är ju faktiskt väldigt dåligt!

Råkar någon här ha en styck låsbricka och mutter till en 02/03 R1?!? Det är ju tokbrådis! Måste ha innan Onsdagkväll!!! Annars blire knepigt o få hojen godkänd för Racing på Anderstorp!!!

/Edit; i övrigt är nu hojen helt klar! Har uppsamlingskärl, hajfena, alla najningar osv... Tankskum påväg in .. ok. nästan klar då :p

Last edited:
Måste "uppa" denna tråden då det är superviktigt...

Hur länge tar det för MC firma att plocka hem delar? Brukar det inte vara 3 dagar? ....

Minimum 3 dagar kan du räkna med. Så det är på håret...

Swedie skrev:
Upptäckte med förskräckelse att muttern och låsbrickan på utgående axeln har lossnat!!!! Det betyder alltså att framdrevet kan ligga o hoppa i sidleds! Det är ju faktiskt väldigt dåligt!

Råkar någon här ha en styck låsbricka och mutter till en 02/03 R1?!? Det är ju tokbrådis! Måste ha innan Onsdagkväll!!! Annars blire knepigt o få hojen godkänd för Racing på Anderstorp!!!

/Edit; i övrigt är nu hojen helt klar! Har uppsamlingskärl, hajfena, alla najningar osv... Tankskum påväg in .. ok. nästan klar då :p

Men va fan swedie, låsbricka å mutter måste väl gå å få tag på hos nån järnhandel?? Eller nån mc verkstad, har ni ingen i e-tuna? eller är det nån knepig dimension?

Antagligen rätt fin stigning på den muttern.
Men han kan alltid höra av sig, jag har ju en låda med fingäng ligger, även om chansen är liten så kanske...

Swedie skrev:

Men hallå, MC-Delen. De säljer Yamaha.

Hittar du inte kan du alltid kolla www.regson.se dom har en butik nästan vid banan och så har dom en järnhandel mitt i centrum. Dom borde ha vad du letar efter.

Robban, det är inte fingängat.. det är faktiskt rätt grovgängat. Ska kolla vad gängsnittet är och se om inte nån kan tillverka en sådan åt mig...

Mad Moose, ja.. jag vet. Men det är helg, och jag upptäckte det efter dom stängde. Sen beställer de ändå inte förrän på Måndag. Så jag planerar att åka dit när de öppnar o se om man har tur.

Problemet är just att även om nått annat ställe har det, så kan postorder göra att det kommer för sent fram.

R1 Racer, tankskum behövs för i tanken under race. Anledninge, jadu... Det skvalpar ju iaf mindre.

Har kollat upp dimensionerna:
M22 .. öh.. inge info om gängsnitt eller stigning. skit osså.

Vid Lindhagensplan i Sthlm ligger en affär vars namn jag temporärt glömt bort (Mattias vet säkert) som har ALLT i skruv, mutter och olika stigningar på gängorna. Jag köpte en där med låsbricka på. Kostnad totalt cirka 25:-.

Sifverts tror jag förresten de hette.

Åk till lokala järnhandeln och låna ett gängstigningsmått, eller vad de kallas. När du vet vilken typ av gänga du har är det en smal sak sen. Sifverts har garanterat (som Freppsie sa:))
Du sa att det var rätt grova gängor, då kanske det är vanlig stigning. Leta bultar i garaget eller hos kompisar, kanske du har tur?

Han behöver inte låna nån gängtolk, det räcker med att hålla en skruv med känd stigning mot gängan och kolla om den stämmer.

Swedie:
Jag tror definitivt att det är fingäng. Bara en sån sak som att det är 22 mm gänga. Standardiserat bland metriska gängor är M20 eller M24. Du hamnar mitt emellan. Stigningen på M20 är väl om jag minns rätt 2,5 mm eller nåt sånt. 22 borde ju alltså vara 2,5-3 mm om det inte vore fingäng. Är det verkligen så mycket på din gänga?
En ren gissning är att stigningen ligger runt 1,5-2 mm. Kan inte minnas att jag nånsin sett en gänga med särskilt stor stigning till dreven. Seså, mät nu!

Så kan det mycket väl vara. Väsentligt troligare än nån metrisk grovgäng i alla fall.

Freppa skrev:
Vid Lindhagensplan i Sthlm ligger en affär vars namn jag temporärt glömt bort (Mattias vet säkert) som har ALLT i skruv, mutter och olika stigningar på gängorna. Jag köpte en där med låsbricka på. Kostnad totalt cirka 25:-.

Sifverts tror jag förresten de hette.

Sifverts skruv AB heter dom. :mattias

Okej! Måtten är:

M22 x 1.75mm eller 1.5mm. Jag försökte mäta genom att kleta på häftmassa och sen mäta på avtrycket. Lutade åt 1.75 hållet.

Sen saknar jag även en tjockare bricka för bakaxeln. Ska ha ett hål på över 2.25cm och en ytter ring på max 0.6mm.

Här är en bild oxå på skiten! På vägen av har muttern lyckas förstöra gängorna litegrann. Tur att det inte blev värre! Borde gå att skruva på en ny mutter.. !!! måste.. argh!

Bifogat

• imag0006.jpg
    imag0006.jpg
    72.8 KB · Visningar: 154
Det var ju synd att du inte hörde av dig medan jag var i garaget då. Så hade jag kunnat leta! :7peta

Om du vill veta exakt stigning så tar du en vanlig M10 och jämför, den har stigning 1,5 mm. Eller M12 som har stigning 1,75 mm. Då vet du vad du har för stigning sen. Men jämför inte med några fingängade skruv nu! Såvida du inte vet vad dessa har för gänga.
Du kan också jämföra med gängtappar.

Skadorna på gängan kan säkert fixas med gängfil. Du vet ju vem som har sån! Men du lär höra av dig senast må em om du ska låna.

Det här var intressant:
hål på över 2.25cm och en ytter ring på max 0.6mm
Ytterdiametern ska alltså vara väsentligt mindre än hålet! :D

robban, jag använde en bult som var m10(eller nått)x1.75 i gängorna och den kändes ju "rätt" i passform. Men med "fula" gängor visste jag inte riktigt med säkerhet.

Jag använde skjutmått för att mäta gängsnittet...

Jag plingar imorgon då eller?

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back