Mysko döende Fireblade?

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Tog hojen till jobbet idag eftersom den skall på 1800-milservice i eftermiddag.

Efter att ha svängt av en större väg där snittfarten varit modell högre, så tvärdör hojen i en svag högerkurva. Kändes precis som soppatorsk. Den hoppar dock igång igen innan jag hinner stanna. Kör vidare ganska varligt och misstänksamt. Då börjar displayen att flimra, dvs den försvinner tidvis i korta intervall. Hojen bluddrar och lägger av totalt. Helt strömlöst verkar det vara.

Rullar till stopp och slår av tändningen. Slår av ljuset och slår på tändningen igen. Funkar. Startar hojen och allt verkar normalt. Kör resten av vägen utan missöden, men hojen gick inte riktigt rent på låga varv och tomgången verkar inte heller riktigt stabil. Väl framme på jobbet så lät jag hojen stå på tomgång en stund, och det verkar som om frilägeslampan och bakljuset flimmrar litegrand. Glapp nånstans???

Nån som kan hjälpa mig med en teori? Hojen måste fan vara funkis i helgen eftersom vi ska köra den praktiska delen av licenskursen på Sviestad då! :4skrika

Last edited:
På min cbr hade jag ett elfel som löstes genom att en kabel låg o kläm..

Men fan vad märkligt.... :confused: jag har tyvärr ingen aning vad som kan va felet.

Jag håller dock tummarna för att det ordnar sig tills på lördag. Annars får vi dela på min. :)

//Mad

mankan skrev:
Skulle den inte på service idag? Då är det ju ett ypperligt tillfälle för meckarna att kolla upp det, eller?

Jo men man vet ju hur det är på verkstaden. "Ujujuj det där hinner vi nog inte kolla på idag....." :huvet

Och kablarna sitter jättefast i batteripolerna? Börja där, och leta vidare. Förmodligen ett skitfel.

Mattias skrev:
Och kablarna sitter jättefast i batteripolerna? Börja där, och leta vidare. Förmodligen ett skitfel.

Funderade faktiskt på det. Ska kolla det, det första jag gör sedan.

Mattias skrev:

Penguin Jag hade ett exakt likadant fel med min hoj.. bara det att den varnade och lämnade felmeddelanden... så jag lämnade in den för attse så det itne var nått mer fel, för jag har garanti kvar i ett år till... men då visade de sig att kabeln till pluspolen inte satt ordentligt... även fast jag nyss monterat batteriet.

Därmed så indikerade även systemet att det var något fel med ett spjäll... men allt berodde på att de inte var jämnt med ström, så kolla detta precis som Mattias säger.

Svar ja! Så det var lätt ordnat. Skruven hade gått snett ner i mutterna och gav därmed ett ack så litet men tillräckligt glapp.

Kolla det med kablarna till batteriet. Var nära och vurpa en gång pga samma fel med min Busa när den precis hade varit på service. Mekarna hade "glömmt" skruva dit batteri polerna ordentligt :gnissla

Helgen räddad med andra ord!

Penguin skrev:
Svar ja! Så det var lätt ordnat. Skruven hade gått snett ner i mutterna och gav därmed ett ack så litet men tillräckligt glapp.

Vad skönt att det var ett så enkelt fel! Ha det så trevligt i helgen och om du råkar ta hojen till Uppsala nu på morgonen så kanske vi möts på 55an! Just nu hoppas jag på någon +grad till innan jag åker.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka