Slipon; måste jag justera tändningen?

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Är det tändningsjustering som behövs på förgasarmotorer när man byter till helsystem? Jag har skaffat ett micron-slip nu.. Är det bara o smälla på o köra, eller kommer jag får justera nåt/lämna in för justering? Om den går sämre; hur ter det sig då? Slöare helt enkelt?

Kay skrev:
Är det tändningsjustering som behövs på förgasarmotorer när man byter till helsystem? Jag har skaffat ett micron-slip nu.. Är det bara o smälla på o köra, eller kommer jag får justera nåt/lämna in för justering? Om den går sämre; hur ter det sig då? Slöare helt enkelt?

De är bara att köra!

vänta läste inte ordentligt vad du skrev.....du måste troligtvis bestycka om den om du byter till helsystem, föreslår att du sätter dit ett Dynojet samtidigt och kör den i bänk...

Kay skrev:

Det sliter på avgasventilerna om den går för snålt

Jag ska altså inte ha ett helsystem grabbar! Bara slipon!
Måste jag fortfarande justera då? Det jag skrev var att jag vet att det kräver en justering på helsystem, men detta är bara slipet....

För säkerhets skull kan det vara bra att bänka den med en bredbandslambda på kopplad så du får Air/fuel förhållandet uppmätt.
Hur just din hoj är ifrån fabrik vet jag inte men t.ex så var min R1 tämligen "lean" med slip-on (ca17,5) och mår/går klart bättre efter ombestyckningen.

Tändningen skall du inte justera iaf, kraftig överkurs!
En liten justering av bränsleblandningen är ju som sagt bra, alltid kul att få några extra hästar också :tummenupp

M:et skrev:
Tändningen skall du inte justera iaf, kraftig överkurs!
En liten justering av bränsleblandningen är ju som sagt bra, alltid kul att få några extra hästar också :tummenupp

Ngt man kan göra själv? +hur gör man :va

UrbanTiger skrev:
Visst kan du göra det själv men då får du nog punga ut end en mille LR nåt sånnt för en dynobänk och grejjer.
För ett slipon så kan man vara lite sniken och pilla in lite större huvudmunstycken. kolla vad du har orginal och öka storleken med 10% så blir det nog ganska så lagomt. Kostar 100 kronor ca. Vill du vara mer nogrann så kan du lämna in den på en bänkning så dom justerar allt till det "optimala".

Finns det inte en möjlighet att den går lika bra utan nått pill alls?
+Är det svårt att pilla dit större huvudmunstycken själv? Ingen aaaning vart det sitter.

Kay skrev:
Finns det inte en möjlighet att den går lika bra utan nått pill alls?
+Är det svårt att pilla dit större huvudmunstycken själv? Ingen aaaning vart det sitter.

Den går garanterat bättre om du byter munstycken än om du bara slänger på sliponet utan att göra nåt annat. för att byta munstycken behöver du ta isär förgasarna, sitter på undersidan i flottörhuset.

Coola Ola skrev:
Den går garanterat bättre om du byter munstycken än om du bara slänger på sliponet utan att göra nåt annat. för att byta munstycken behöver du ta isär förgasarna, sitter på undersidan i flottörhuset.

Ush... Får åka ut till nån som får visa första gången. :)

Förresten; skadligt att köra lite utan att byta?

UrbanTiger skrev:
Din hoj har alltså 4 st huvudmunstycken, ett i varje förgasare. Jag vet inte hur det ser ut på din hoj men normalt är att man får riva ut förgasarbryggan för att komma åt dom på grund av att det är ganska trångt. Jag lyckades byta på min Blade utan att riva bort förgasarna men det var jävligt trångt och i det gick hela tiden på fingertopskänsla då det inte gick att se nånn när handen var ivägen.
På undersidan av förgasaren sitter flottörhusen. Dessa lossas med typ 4 skruvar. När locket är borta så sitter det som ett torn mitt i och längst ut på turnet sitter huvudmunstycket (mässing). Detta lossas med hjälp av en plattmejsel som ska ha mycket god passning för att inte skada munstycket. Storleken är stämplad på munstycket, typ 1.12 eller 112 (ett exempel Helge)
Ett tips är att bara öppna en förgasare i taget då man lätt fepplar till det så att pinnen till flottören halkar ut och flottörnålen far åt helvete :gnissla

Oj, tack för beskrivningen. Låter som det svåraste kirurgiska ingrepp jag kommer att erfara hittills... Men men! Nån gång ska vara den första :)
Angående om det var skadligt att köra lite utan att byta; är det det? Skadligt altså?

Så länge du inte kör med 1/2 gas eller mer är det lugnt.

Skippa Dynocrap. Allt som Dynojet gör kan göras med andra storlekar på originalmunstyckena, till ett mycket lägre pris. Går du upp två storlekar på huvudmunstycket är du absolut stensäker på att den inte går för klent - så länge du låter blir att ändra på något annat i insuget. Att den svartryker lite vid fullgas är ett tecken på att motorn går fett och du är säker på att den inte kan få härdsmälta.

andersbrink skrev:
Så länge du inte kör med 1/2 gas eller mer är det lugnt.

Skippa Dynocrap. Allt som Dynojet gör kan göras med andra storlekar på originalmunstyckena, till ett mycket lägre pris. Går du upp två storlekar på huvudmunstycket är du absolut stensäker på att den inte går för klent - så länge du låter blir att ändra på något annat i insuget. Att den svartryker lite vid fullgas är ett tecken på att motorn går fett och du är säker på att den inte kan få härdsmälta.

Mkej.. Men altså; Får jag inte köra med halvgas eller mer utan att ombestycka? :( vad kan hända, förrutom att den går lite sämre?

Är det sådanna här jag ska byta upp til typ?
jet7.jpg
4 sådanna?

Min polare satte ett micron-high-pipe på sin R6 och kör för fulla muggar utan ngt omjustering, det funkar fint... Hur kommer det sig?

Last edited:
Kay skrev:
Mkej.. Men altså; Får jag inte köra med halvgas eller mer utan att ombestycka? :( vad kan hända, förrutom att den går lite sämre?

Min polare satte ett micron-high-pipe på sin R6 och kör för fulla muggar utan ngt omjustering, det funkar fint... Hur kommer det sig?

Öppna motorn om 2000 mil och kolla hur fint det gick.

Förresten så är det väl lite mera motstånd i ett highpipe än ett vanligt slip-on så det är väl kanske inte riktigt lika illa.

Kay skrev:

Det är olika från hoj till hoj. Hans kanske gick lite för fett innan? Hans hoj kan mycket väl gå snålt, och avgasventilerna slits för fullt just nu.

Rigge skrev:
Öppna motorn om 2000 mil och kolla hur fint det gick.

Förresten så är det väl lite mera motstånd i ett highpipe än ett vanligt slip-on så det är väl kanske inte riktigt lika illa.

OK... Altså ska jag ha 4st sådanna nålar, 2 storlekar större... kostar vad? Nåt speciellt fabrikat jag borde ta?

större nålar skulle nog få en tvärtomeffekt, större huvudmunstycken är o föredra istället!

Kay skrev:
OK... Altså ska jag ha 4st sådanna nålar, 2 storlekar större... kostar vad? Nåt speciellt fabrikat jag borde ta?

Du ska byta munstycken! Inte nålar, eventuellt ska du shimsa upp nålarna.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla