Hatar kedjesörja, vad göra ?

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Man vill ju gärna smörja kedjan på hojen, men man ångrar att man gjorde det när man tvättar !!!! :gnissla Detta j---a kladd sitter på insidan av kedjeskyddet och på fälgen, ibland tom på undersidan av ankstjärten :arsele Man smörjer och torkar sedan bort överflödet med en trasa, men vad hjälper det ? :mad:

Vad finns det att använda som är ett effektivt smörjmedel men som inte kladdar av sig så himlamycket ? :va :confused:

// putsbögen :6surkart

Testat med kedjevax ?
Har kört med Castrol chainwax o vart nöjd!
Man får smörja oftare men det håller sig på kedjan!

En bra grej är att smörja kedjan efter en tur när den är
varm,smörjan fäster mycket bättre då :tummenupp

slutet oljebad, typ kardan :Bugar
nix det finns inget bra medel som inte kladdar,,,,,
enda tipset.. smörj när kättingen är varm o torka bort överflöden dagen efter,,men det gör du väl redan.
jag använder CRC´s kedjesmörja,,smörjer ofta o håller kedjan i trim på ett bra sätt,brukar få ut 3000 mil på en kedja om jag sköter den bra,,.
skadar inte att tväta av den ibland med lite diesel så allt överflöd o smuts försvinner. :tummenupp

Kawwa skrev:
Man vill ju gärna smörja kedjan på hojen, men man ångrar att man gjorde det när man tvättar !!!! :gnissla Detta j---a kladd sitter på insidan av kedjeskyddet och på fälgen, ibland tom på undersidan av ankstjärten :arsele Man smörjer och torkar sedan bort överflödet med en trasa, men vad hjälper det ? :mad:

Vad finns det att använda som är ett effektivt smörjmedel men som inte kladdar av sig så himlamycket ? :va :confused:

xrperra skrev:
Testat med kedjevax ?
Har kört med Castrol chainwax o vart nöjd!
Man får smörja oftare men det håller sig på kedjan!

Har kört med Castrol Chainwax två säsonger nu, och letar efter nåt annat. Det smörjer, såvitt jag kan bedöma, bra MEN...
Allsköns skit fastnar lättare än med andra smörjor jag provat och värst av allt är att även om vaxet sitter rätt bra "fast" på kedjan så är det som trots allt lossnar ett rent h-e att få bort från kedjeskydd, innerskärm och hjul. Värsta jag varit med om. :mad:
Funderar på att prova nåt mer lättflytande, i full vetskap om att det innebär att jag får applicera oftare. Kanske nåt sånt där vitt litiumfett, anyone?

jocke i köping skrev:
slutet oljebad, typ kardan :Bugar
nix det finns inget bra medel som inte kladdar,,,,,
enda tipset.. smörj när kättingen är varm o torka bort överflöden dagen efter,,men det gör du väl redan.
jag använder CRC´s kedjesmörja,,smörjer ofta o håller kedjan i trim på ett bra sätt,brukar få ut 3000 mil på en kedja om jag sköter den bra,,.
skadar inte att tväta av den ibland med lite diesel så allt överflöd o smuts försvinner. :tummenupp

Tycker också att CRC smörjan funkar riktigt bra. Inte så kletig som vaxet.
Jag brukar göra rent kedjan med fotogen och tanborste, så spraya in den, och torka bort överflödigt. Då blir det inte alls så mycket stänk, plus att kedjan mår bra av det, och ser ren och fin ut. :)

för mig så är inte bara CRC bra det är gratis åxå :)
A och O för att ha en bra o fin kätting är att underhålla den,,,hela tiden.

Geiger skrev:
Tycker också att CRC smörjan funkar riktigt bra. Inte så kletig som vaxet.
Jag brukar göra rent kedjan med fotogen och tanborste, så spraya in den, och torka bort överflödigt. Då blir det inte alls så mycket stänk, plus att kedjan mår bra av det, och ser ren och fin ut. :)

Scottoiler.

Annars, lär dig leva med geggan.

Kawwa skrev:

kedja

Kawwa skrev:

Tips för rengöring använd 5-56 eller vd40 och tandborste/diskborste sen spolar du av med varmvatten. sen kedjevax. :tummenupp

69:an skrev:
Fast... kan O-ringarna verkligen må bra av fotogenen...?

De mår inte dåligt i alla fall. Så länge man använder ett medel med hög flampunkt som fotogen eller diesel så är det lugnt. Alltså inte bensin eller thinner o s v.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park