Nybliven hojägare utan a-kort!

MR R6™

Alla andra är dumma i huvudet!
Gick med
11 Apr 2004
Hoj
Ktm 450 exc
Tjenna
Har gått och köpt mig en hoj nu i förra veckan, det blev en r6:a
Helt uderbar hoj, viserligen så har jag inte så stor erfarenhet av motorcyklar men man måste ju börja någonstans.
Problemet är att jag inte har A-kortet än....så varför köpte jag då en hoj????
Jo för att jag fan den till ett bra pris och efter en provtur kunde jag inte låta bli!!!!!!!! Jag är ganska nära mitt kort nu har bara uppkörningen kvar, men min j**la lärare har tagigt semmester i 1 MÅNAD nu......vilken j**la :tomten
Han ska boka uppkörning när han kommer tillbaka. Är det någon som vet hur lång väntetid det brukar vara (i Malmö-området)
Jaja....försöker att låta bli att köra allt för mycket med hojen men det e u så svårt att låta bli :D
Ursäkta stavningen, trött!!!

Hur provkörde du utan körkort?

edit: tror inte att väntetiden är mer än ett par månader, om du lyckas få nån i år dvs

Ring till vägverket och boka din tid själv. Man har absolut inget att förlora på det.

MR R6™ skrev:
Tjenna
Helt uderbar hoj, viserligen så har jag inte så stor erfarenhet av motorcyklar men man måste ju börja någonstans.
Jo för att jag fan den till ett bra pris och efter en provtur kunde jag inte låta bli!!!!!!!! Jag är ganska nära mitt kort nu har bara uppkörningen kvar, men min j**la lärare har tagigt semmester i 1 MÅNAD nu......vilken j**la :tomten
Han ska boka uppkörning när han kommer tillbaka. Är det någon som vet hur lång väntetid det brukar vara (i Malmö-området)
Jaja....försöker att låta bli att köra allt för mycket med hojen men det e u så svårt att låta bli :D

har du kollat vad försäkringen kostar.. jag har heller inget kort och höll på att slå på rygg när jag fick höra det iaf..

eus skrev:
Hur provkörde du utan körkort?

edit: tror inte att väntetiden är mer än ett par månader, om du lyckas få nån i år dvs

Är väl inte så svårt :tungan

Jag är i samma pos som honom, har bara uppkörningen kvar, men kör lite illegalt ändå...

Om det finns nån moralkärring här, ja vet det är inte bra...

MR R6™ skrev:
Är det någon som vet hur lång väntetid det brukar vara (i Malmö-området)

ring till Helsingborg o kolla tider... kan vara lönt att kolla upp... behöver du hjälp med att få upp bågen "lagligt" inför uppkörningen... hör av dig...

annars önskar jag dig lycka till med valet av hoj :D

ps! ta det lugnt nu i vår / sommar

[edit]

1081:- / mån för halvförsäkring skall jag betala för hojen (samma som för R1:an FK7)

Last edited:
Esquina skrev:

Jag är i samma pos som honom, har bara uppkörningen kvar, men kör lite illegalt ändå...

Om vi formulerar om då, vem släpper iväg en spekulant utan körkort på provkörning?

MR R6™ skrev:
Tjenna

Tja Mr.R6. :) Väntetiden nu är cirka 1.5 - 2.5 månader.
Grattis till en kul hoj... Kollat försäkringen än? Om inte; jag tippar 1800:-/månaden halvförsäkring som billigast, om du är 22 och bor i Malmö.

mvh

Esquina skrev:

Ingen moraltant här inte o det är upp till var o en.
Men för ditt eget bästa om du kör lite illegalt så kör med knoppen så det inte händer nåt för då kan det bli ju ganska otrevligt skulle jag nog gissa på.
Så det är nog ganska klokt o ta det lite extra lungt innan du har kortet i handen.
Vet inte hur det gäller med försäkringar osv om det skulle hända nåt medans du inte har körkort.

Esquina skrev:

1/4 av alla olyckor på mc är med förare utan körkort eller med fel behörighet. statistiken talar sitt tydliga språk. är själv i din sits väntar på uppkörning, dock kör jag med en polare när andan faller på. skulle vara så jävla störigt att bli tagen utan körkort nu efter alla pengar/tid jag lagt ner hittils. men det är ju upp till var å en.

Vem som låter mig provköra utan a-kort???...jo en som vill sälja sin hoj.
....jag köpte den en bit utanför Gbg, ute i ödemarken där det nog alldrig har kört en polis!
1,5-2,5 månaders väntetid :( .........jiiiipiii.
Ringer nog och bokar tid själv tror jag. Har vv hojar att låna ut? Eller det kanske är någon som har en lättkörd mc som jag kan hyra????Ska vara för tung obegränsad!!
Jag har en försäkring hos Trygg Hansa 25 000 År/helförsäkring men sen så kör man ju bara 6 månader per år. Kollade med IF också dom skulle ha 58 000 År/hel..........fy fan!!!!!

Jag har också "allt" utom a-kortet.
Uppkörning den 4'e maj, håll tummarna då !

Vore jag dig så skulle jag låta hojen stå tills att du fått kortet, klantar du dig, blir stoppad av sheriffen eller nåt så är det inte värt det.
Min hoj står i garaget och jag försöker att inte tänka allt för mycket på den på dagarna, går ner å klappar på den lite då och då bara.
Ring runt i hela landet och leta uppkörningstid.

Ingen panik!
Du lär inte bli stoppad.
Jag har varken blivit stoppad i år eller förra året, trotts att jag kör som fan och saknar kk.
Dock gäller inte försäkringen.
Tips: utgå från att bilar aldrig blinkar!

MR R6™ skrev:
Tjenna

Last edited:
Ingen panik!
Du lär inte bli stoppad.
Jag har varken blivit stoppad i år eller förra året, trotts att jag kör som fan och saknar kk.

Man mår illa när man läser sånt! :zpy Det är såna som du som ger oss hojförare dåligt rykte och gör att försäkringarna är hutlösa!
Det finns en anledning till att det finns A-körkort här i landet, det beror på att man behöver genomgå en UTBILDNING för att köra hoj, du tror väl säkert att du kör som en gud och dessutom är odödlig! :kocko :kocko

Von Gordis skrev:
Ingen panik!
Du lär inte bli stoppad.

HAHA! Du verkar slipad! :D Ja va fan.. living on the edge. eller vad är det man brukar säga? :rolleyes:

Många pajasar som kör utan körkort här tyvärr. Nej, det är inte bara upp till dem, eftersom de utsätter andra trafikanter för risker bara genom att vistas på två hjul i trafiken. Nu kommer säkert en massa svar från diverse Rossi-inspirerade körkortslösa som tror sig köra minst lika bra som många redan har kortet. Hur var det nu, vilka är det som brukar vara bäst på att överskatta sin egen körförmåga?

lee skrev:
.... Hur var det nu, vilka är det som brukar vara bäst på att överskatta sin egen körförmåga?

Det är väl sånt man lär sig när man tar körkort va? Det blir liksom en kuggis i det här sammanhanget....

Von Gordis skrev:
Ingen panik!
Du lär inte bli stoppad.

Äh...DIG får man ju lust att spöa...!!! :kocko

Såå... vad händer om du är med i en olycka...har du tänkt på det??

PUCKO!!!! :fatta!

Madhonda skrev:

Kan inte mer än hålla med :kocko

Madhonda skrev:

Ord och inga visor från Madthehardbiker. ;)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT