Behöver hjälp med gammal honda!!

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Vet att det förekommer nyare hojar här men nån kanske vet något?
Farsan och jag försöker få fart på våran honda som vi har satt ihop
pga av hans bror är lat. Lika bra att säga direkt att kammen, tändning mm
sitter rätt. Hojen är alltså en CB750K -79. Problemet är att den inte vill
gå rent riktigt. Inga problem att varva när den står på neutralen. Men efter 6000 så hakar den sig lite. Sen när man kör med den så är det samma sak vid 6000 då den vägrar gå vidare. Somliga har sagt att honda hade problem med dess förgasare på diverse modeller. Det är vakkumförgasare fast det inte sitter nåt membran som jag kan se. Tror det finns nån acc pump också på den inbyggd. Har rivit förgasarna och gjort dem rena mm. Har även ställt mixskruven rätt samt kolla spjällen så de sitter rätt.Är det någon som vet också tändföljden eller hur cylindrarna
är numrerade från vänster till höger. Annars vore jag tacksam om nån kanske visste nån hemsida med info också!

Tackar så mkt på förhand!!

Även en gammal hoj förtjänar rulla några mil också :)
 
Vaddå nyare hojar? Min Bimota är en 79:a ska du veta! :fatta!

Säker på att det är vakuumfuggar?
1. Alla vakuumfuggar som jag träffat på har membran.
2. Hondas tidigare enkelkamshojar hade mekaniska fuggar. Min senaste var bara några år äldre än din, den hade mekfuggar.

Tändföljd på raka 4:or är alltid (alla jag träffat på genom alla år) 1342 (det är den ordning som ger minst vibrationer) och det blir rätt vare sig du räknar från höger eller vänster (tror jag). Dvs har du väl tändläget rätt på en cylinder och koll på rotationsriktning så kan du alltid räkna 1342 från vilket håll du vill.
 
Locket är ju som vanligt i metall, men innanför så är det bara en tunn plast ring (hårdplast)som sluter tät mot förgasaren. Hela trottel är en stor metall klump tycker jag om jag ska jämföra andra trottlar.
 
Sånt här...

motardnisse skrev:
Vet att det förekommer nyare hojar här men nån kanske vet något?

Tackar så mkt på förhand!!
Även en gammal hoj förtjänar rulla några mil också :)

Sånt här skall du inte fråga R1-nissarna på detta forumet..
Vänd dig till de som kan gamla Hondamotorer istället..
http://www.classichonda.se/
 
Last edited:
Jupp, det är troligen vakuumförgasare. Det är bara det att de saknar membran som en gammal SU förgasare till en Volvo eller MG. Lyft upp trottlarna tilll max öppning och känn om de kärvar. Annars är de nog OK.

Om det är elektronisk tändning kan det vara CDI-boxen. De har olika "program" som går in vid olika varvtal och jag har varit med om att lågvarvsdelen i CDI:n funkat men att högvarvsdelen varit kass. I detta fallet fick den svag gnista och kunde varva i det "svaga området", men när man körde bara smattrade och small det i det registret.

Annars kan det, som Urban Tiger sade, vara kondensatorerna/brytarna.

-Just det, ja! Om nu har CDI-tändning har du också en "pickup coil" vid svänghjulet. Det brukar vara äckligt noga hur man justerar den.

Se om du kan få tag i en verkstadshandbok till skutan.

pilsner
 
Om det är brytare på den kan det vara dessa som är slitna och/eller behöver justeras.
Honda hade väl lite problem med slitaget på dessa på den gamla goda tiden.

Verkar lite konstigt att det skulle vara förgasarproblem om den lägger av helt vid 6000 varv, (vore konstigt om alla fyra förknasare fått samma problem samtidigt) eller tänker jag fel?
Bludder kan ju i.o.f.s orsakas av att en förgasare felar...
 
Robban_C skrev:
Vaddå nyare hojar? Min Bimota är en 79:a ska du veta! :fatta!

Säker på att det är vakuumfuggar?
1. Alla vakuumfuggar som jag träffat på har membran.
2. Hondas tidigare enkelkamshojar hade mekaniska fuggar. Min senaste var bara några år äldre än din, den hade mekfuggar

Tändföljd på raka 4:or är alltid (alla jag träffat på genom alla år) 1342 (det är den ordning som ger minst vibrationer) och det blir rätt vare sig du räknar från höger eller vänster (tror jag). Dvs har du väl tändläget rätt på en cylinder och koll på rotationsriktning så kan du alltid räkna 1342 från vilket håll du vill.

Tändföljden på min är 1-2-4-3 med ettan räknat från vänster.
Om det inte finns några membran så är det nog mekaniska förgasare.


motardnisse skrev:
Problemet är att den inte vill
gå rent riktigt. Inga problem att varva när den står på neutralen. Men efter 6000 så hakar den sig lite. Sen när man kör med den så är det samma sak vid 6000 då den vägrar gå vidare. Somliga har sagt att honda hade problem med dess förgasare på diverse modeller. Det är vakkumförgasare fast det inte sitter nåt membran som jag kan se. Tror det finns nån acc pump också på den inbyggd. Har rivit förgasarna och gjort dem rena mm. Har även ställt mixskruven rätt samt kolla spjällen så de sitter rätt.Är det någon som vet också tändföljden eller hur cylindrarna
är numrerade från vänster till höger.

Hur reagerar den om du plötsligt drar fullgas på lågt varv, det är väl då accpumparna ska spruta in extra bensin om du har såna?
Har du kollat färgen på stiften efter att du kört på så högt varv som den funkar med?
Då kan du se om den får för lite eller för mycket eller om blandningen är rätt.
 
Micke_Lindstrom skrev:
Tändföljden på min är 1-2-4-3 med ettan räknat från vänster. ...
Första gången jag sett någon tillverkare uttrycka sig så. Alla andra jag sett skriver uttryckligen 1342, bilar som hojar. Men det intressanta är att piporna tänder i samma ordning, prova att numrera detta åt andra hållet. Då blir det samma tändföljd.
Vilket givetvis inte ska tydas som att man kan koppla tändkablarna godtyckligt.
Men principen för radfyror är hursomhelst att:
*yttersta i ena änden
*intilliggande pipa
*åtföljt av andra änden
*och därefter den sista återstående.
 
Robban_C skrev:
Första gången jag sett någon tillverkare uttrycka sig så. Alla andra jag sett skriver uttryckligen 1342, bilar som hojar. Men det intressanta är att piporna tänder i samma ordning, prova att numrera detta åt andra hållet. Då blir det samma tändföljd.
Vilket givetvis inte ska tydas som att man kan koppla tändkablarna godtyckligt.
Men principen för radfyror är hursomhelst att:
*yttersta i ena änden
*intilliggande pipa
*åtföljt av andra änden
*och därefter den sista återstående.

Ja det har du rätt i, 1243 och 1342 är ju egentligen samma sak.
Jag kollade hur det var på min bil (BMW) och där står det Zündfolge: 1342 på ventilkåpan.
 
Ingen fara!

Men som sagt, det intressanta (kanske jag som är motornörd?) är att tändföljden styrs av balansen (och tillverkningskostnader???) på motorn. Dvs skulle tändföljd vara 1234 skulle motorn antagligen ruska mer på måttliga varvtal eftersom förbränningen "vandrar" från ände till ände och därefter tillbaks. Tror jag.
På puffror med fler cylindrar (främst V8:or) finns ju alternativa tändföljder men där har man ju av naturliga skäl fler möjligheter. Ex vis har många V8:or tapparna förskjutna 90 grader och några andra (bland annat Alfas V8:a från 70-talet) tapparna förskjutna 180 gr, dvs som på en rak-4:a.

Men vi börjar glida rätt OT just nu tror jag bestämt.

Edit: Alla raka treor vandrar från ände till ände. Visserligen kanske de heter 132 men fyller man på det så blir det ju 132132132 där de alltså vandrar 321 och sen tillbaks. Men det kan ju inte bli på annat sätt på en rak trea.
 
Last edited:
Jag lyckades få den att gå någolunda rent när jag åkte till besiktningen med den. Körde med den under 5000 varv. hann inte kolla stiften när jag kom hem till mina päron. ska dit imorgon och kolla stiften samt kolla lite andra saker. Obs!! hojen lägger inte av men den slutar dra vid 6000 varv även om man växlar ner ett hack. ska kolla med classichonda också.
 
Hur reagerar den om du plötsligt drar fullgas på lågt varv, det är väl då accpumparna ska spruta in extra bensin om du har såna?
Har du kollat färgen på stiften efter att du kört på så högt varv som den funkar med?
Då kan du se om den får för lite eller för mycket eller om blandningen är rätt.[/QUOTE]

Den kommer iväg rätt bra fast den vill inte komma med det där lilla extra.
Ska som sagt kolla stiften imorgon.
 
Är avgassidan orginal eller 4-1? På vissa hojar (min t.ex.) måste locket till luftburken bort för att den ska få tillräckligt med luft med 4-1. Annars dör den vid 6000.
 
Men vänta nu, accpumpar och vakuum?

Jag har inte koll på årsmodellerna men är det en enkelkamsHonda?
Dvs en 750 Four?
Jag har haft två st sådana, en strax före mitten av 70-talet och en lite senare (77?). Dessa har mekaniska förgasare men såvitt jag vet inga accpumpar. Det är liksom inga Mikuni RS på dessa hojar!
Sen vet jag att det kom andra Honda 750 nån gång sent 70-tal/tidigt 80-tal, dessa kan mycket väl ha andra fuggar.
Men det verkar väl bra att börja med att reda ut vilka fuggar det är?
Och det är definitivt inga fuggar med både accpumpar och vakuum!

Frågan är alltså vad det är för fuggar. (Såvitt det nu inte är tändningen som är felet)
Samt möjligen om det är en enkelkammare eller en dubbelkammare.
 
Robban_C skrev:
Men vänta nu, accpumpar och vakuum?

Jag har inte koll på årsmodellerna men är det en enkelkamsHonda?
Dvs en 750 Four?
Jag har haft två st sådana, en strax före mitten av 70-talet och en lite senare (77?). Dessa har mekaniska förgasare men såvitt jag vet inga accpumpar. Det är liksom inga Mikuni RS på dessa hojar!
Sen vet jag att det kom andra Honda 750 nån gång sent 70-tal/tidigt 80-tal, dessa kan mycket väl ha andra fuggar.
Men det verkar väl bra att börja med att reda ut vilka fuggar det är?
Och det är definitivt inga fuggar med både accpumpar och vakuum!

Frågan är alltså vad det är för fuggar. (Såvitt det nu inte är tändningen som är felet)
Samt möjligen om det är en enkelkammare eller en dubbelkammare.

ska kolla imorgon men tror det stod på förgasaren VDB42 och så har jag en som det står VDB52
 
Jag (med fler) kan inte säga nåt utifrån beteckningen. Jag måste veta hur fuggarna jobbar så att säga.
Eller rättare sagt hur dom BORDE jobba. Om det nu är fuggarna som är felet.
 
Var bara förbi farsan och tog dessa bilder. ska dit imorgon och äta middag så jag tänkte åka lite tidigare och kolla stiften + lite annat.
Här är ena bilden ang ev acc pump. Ilelles katalogen för MC så finns det tydligen en renoveringssats till de som har acc pump. Samt en tyvärr dålig bild som visar lite av trottlarna vad det är för modell.
Det står 52A på ena bilden??? på de andra förgasarna som jag har också till denna hoj står det 42A :confused:
 

Bifogat

  • Bilder_f_rgasare_Honda_001899.jpg
    Bilder_f_rgasare_Honda_001899.jpg
    76 KB · Visningar: 147
  • Bilder_f_rgasare_Honda_003544.jpg
    Bilder_f_rgasare_Honda_003544.jpg
    55.7 KB · Visningar: 90
Last edited:
Tar tillbaks det där om att accpump och vakuum inte hör ihop! Men försvarar mig med att jag aldrig har träffat på det tidigare, varken på bilar (bortsett från accpump på primär + vakuumsekundär) eller hojar.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top