Täcker halvförsäkring skadegörelse?

Sajmon

Bulist
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
28" Yosemite "Wapama" by Biltema samt V70
Någon som vet om "skadegörelse" täcks av halvförsäkring? T.ex om någon jävel smackar sönder hojen totalt utan att försöka sno den. Har hört att det rubriceras som stöld ändå eller krävs det kanske försök till stöld, t.ex om dom har hackat i tändningslåset eller flyttat på hojen eller liknande?!

Annars är man ju ganska osugen på att ha hojen parkerad utomhus överhuvudtaget och kan i princip aldrig lämna den "på stan". Finns ju en hel del idioter som inte har fattat principen "you don´t fuck with a man´s vehicle". :kulspruta

Är det inte så här ?
Helförsäkring täcker allt och enda skillnaden mellan hel och halv är att i helförsäkringen ingår även vagnskada, så halv borde täcka skadegörelse.

Vissa bolag har ju krav på att hojen måste vara inlåst nattetid osv...

Bara att läsa igenom kontraktet eller ringa till ditt försäkringsbolag.

Har för mig att enda skillnaden mellan hel/halv är just vagnskadan men blev ändå osäker på var gränsen går och hur man definierar "vagnskada".
Har själv uppfattningen att jag inte får en krona om jag klotar hojen själv, däremot om det är någon annans fel så får jag 100% ersättning från den personens FB.

Blev därför lite fundersam om "skadegörelse" är en "vagnskada" och om man i så fall är skyddslös. Men som sagt, det kan ju vara enklare att ringa till FB och fråga men problemet är att man får olika svar varje gång vad det än gäller. Tänkte därför om någon kanske har varit med om just detta. Mitt FB har inget krav om att den ska vara inlåst så det kanske verkar troligt att dom då ersätter denna typ av skador.

Halv = täcker stöld försök o glas skador även repor o dyligt som för gjorda i sammband med stöld försöket

hel = täcker allt typ skadegörelse utan stöld försök

o klotningar så länge man inte bryter mot några regler i försäkring vilkoren

Last edited:
Napsyl skrev:
Halv = täcker stöld försök o glas skador även repor o dyligt som för gjorda i sammband med stöld försöket

hel = täcker allt typ skadegörelse utan stöld försök

o klotningar så länge man inte bryter mot några regler i försäkring vilkoren

Kan man bryta mot några regler när man klotar?

Nova skrev:
Kan man bryta mot några regler när man klotar?

Om du kör som en idiot och döms för grov vårdslöshet i trafik tex. så tror jag försäkringsbolaget behåller sina pengar.

Saxat från TH:s villkor:

För att helförsäkra
motorcykeln behöver du
även en Vagnskadeförsäkring. Den
ersätter skador på motorcykeln vid
till exempel kollision, dikeskörning,
uppsåtlig skadegörelse eller
annan yttre olyckshändelse.

På TH räcker det alltså inte med halv, kan ju vara annorlunda hos andra bolag, men jag tvivlar :va

Helt förkastligt i det här fallet vore ju då att orsaka en liten skada på låsen själv i efterhand om nu skadegöraren inte gjorde det, så det ska man inte göra.
Så alltså ser jag det som om halvförsäkringen täcker även skadegörelse...

//Anders.

Jag pratade med mitt FB. De menade att skadegörelse täcks eftersom jag har godkänt hojlarm (spyball). Dessutom så slipper man självrisken vid stöld, stöldförsök eller skadegörelse.

Jag snackade med Folksam om skadegörelse på hojen och de sa att deras halvförsäkring inte täcker det, men helförsäkring så var det inga problem.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT