Röd Lampa!!!!

NilleR1

Burn Baby Burn!!
Gick med
23 Mar 2004
Ort
Södermalm
Hoj
STULEN!!!!! R1 -05
Tjenare alla Hojtokar!!

Jag har ett litet problem med min R1:a 99 .
Det här är min fråga!

Drar R1:or väldigt mycket olja? eller är det något fel på min?
Den är nyinköpt och har börjat åka lite smått nu.
Min oljelampa började lysa för typ en vecka sen, och när jag kollade oljan så var det ändå väl inom gränserna, typ nästan fullt.
jag fyllde ändå på med lite olja typ 2-3 dec. och då slocknade lampan.
Men nu har den börjat lysa igen, och det är inte alls mycket olja kvar, lite över min strecket bara...
Jag har svårt att tro att dom drar så pass mycket olja på bara en vecka!!

Ta det lugnt nu grabbar och damer!!
/Nille :huvet
 
har varit uppe massor av gånger, det är en nivåvarning inte oljetryck.

Den kan lysa när man börjar köra för att sedan släckas när oljan blivitvarm och utvidgat sig.
Är nivån i motorn ok är det ok att köra.
Givaren kan förstås gå sönder och lysa för jämnan med då får man byta ut den.
 
Jonne_boy skrev:
Är inte varningslampan för oljetrycket och inte oljenivån?

bara en fundering!


Det är oljenivån och inte trycket som mäts..

Jag har hört att det kan vara givaren men eftersom den slocknar när jag har fyllt på med olja så verkar det skumt!!!
 
Hörde med en återförsäljare, om det där att den drog mkt olja!

Den får högst dra 1liter per 100mil.......

Men det är ju bara ett friskhetstecken om den drar lite olja också!

Det där att lampan kan börja lysa lite hur som helst är en barnsjukdom på 98:an iallafall...
 
Texas skrev:
Hörde med en återförsäljare, om det där att den drog mkt olja!

Den får högst dra 1liter per 100mil.......

Men det är ju bara ett friskhetstecken om den drar lite olja också!

Det där att lampan kan börja lysa lite hur som helst är en barnsjukdom på 98:an iallafall...


Jag tycker bara att det verkar vara lite väl mycket olja, man ska väl inte behöva fylla på en gång i veckan pga att det är tomt!!!

Sjukt ju!!
 
Den drar väl lite mer olja om man kör lite hårt med dom.....

Kan hålla med om att det låter mkt...
 
Jag har väl ungerfär fyllt på 1 liter på 500mil på min......
 
Wiseguy skrev:
Den drar mer när man kör på helsyntet. Byt till delsyntet och oljeförbrukningen minskar avsevärt.


Jag får nog ta och prova det, för jag fyller nästan på mer olja ån soppa :lol
 
så jävla olika på de här, min drog inget på de 120 mil jag körde, inget som jag kunde se på nivån iaf.
Men tydligen så är det inte onormalt att de suger i sig en del, dethela kan ju bero på hur hårt man kör med.
 
Första tiden jag hade Rettan så var det delsyntet i den och den drog ungefär lika mycket olja som min gamla Suzuki. Normalt med andra ord.

Sen bytte jag till helsyntet och vips så gick oljeförbrukningen upp rejält.
Fick rådet att byta tillbaka till delsyntet. Gjorde det och förbrukningen är åter normal.

Men jag undrar fortfarande vart all helsyntetolja tar vägen...
 
kan det varit nån väldigt låg viskositet på helsyntetoljan, man ser ju ofta sånna förpackningar som det står motorcykle racing blablabla oil, och det kanske inte alltid är så bra o ha sånt vatten i rovan.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top