Dreva om monster 600?

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Tja. Nån som har drevat om en monster 600 eller vet ungefär hur den skulle reagera om man drevade om den lite för bättre acc?

Funderar på att göra det, men vet inte hur stor effekten blir och hur många kugg jag ska gå ner eller upp.

Nu gör den lite över 200 enligt mätaren och vill inte gå upp på bakhjulet.
Kan man dreva om den så det går dra upp den kanske? Eller måste man dreva om som fan då, med stor förlust av maxfart?

Lite tips hade inte varit fel.

Tjena,

Kika in på sidan nedan så har du en lunta att läsa om din (och andra Ducati) mc.

Jag har precis följt samma råd som går att läsa (om St4s) och drevat ner den en kugg fram vilket gjorde bra mycket bättre! I mitt fall har den varit väldigt högt utväxlad, nu varvar den ut bättre, accar bättre och känns klart piggare.

Läs och lär :mattias gå in på sidan och kika.

Lycka till !

http://www.moto-one.com.au/performance/index.html#mods

Vanligen vill man (kanske) att den ska precis uppnå eller gå lite förbi max.effektvarvet på toppfart. Då är den snabbast.

Men sen kan förstås föredra andra utväxlingar av olika skäl; högre el lägre.

1 kugg fram är lagom att prova med. Märks tydligt, men är inte jättestort.
Ger ca 7 % skillnad, ungefär som 3 kuggar bak.
/u

Underbart. Tack för länken och tack för konkreta svar!
Men vad menar du med 7% ? ökning i acc och minskning i maxhastighet eller?
Blir det propertionerligt eller förlorar man mycket av maxhast i förhållande till vad man får i acc?

Hittade tyvärr ingenting om drevning på länken, bara om byte av kammar och kolvar.

Last edited:
7 % skillnad i varv vid samma hastighet el. 7 % i hastighet vid samma varv, beroende på hur du vill se det.

Och vid samma varv blir den 7 % starkare/svagare (ber. på om du växlar ner den el. upp den).

Har du stegningen i lådan så kan du få en känsla för vad 7 % kan betyda genom att jämföra med t.ex. steget mellan 5an o 6an. Och det vet du ju hur det känns.

Hur toppfarten ändras är omöjligt att säga generellt, beror på effektkurvor, luftmotstånd och tidigare växling. Kan bli högre, samma el lägre.....
/u

Tack uffe! Såg din konsert i sommras i hamlstad. mycket bra! :)

Ingen som har en monster 600 city? Dom e väl drevade för mer acc orginal jämfört med vanliga monster?

Har sökt, men inte hittat nån här på forumet.

Om du inte redan är det - bli medlem i Ducceklubben.
Där finns hur mycket matnyttigt som helst och folk är väldigt snabba (för det
mesta) på att hjälpa en med frågor i forumet.

Ska själv dreva om min 916 nästa vecka. 14 fram, 38 bak. Original 15/36.
ska bli myyycket intressant, då den inte precis är slö som den är. Toppfarten
skiter jag i, intresserar mig inte...då hade jag haft en Haya eller nåt.
Troligen tappar jag 20-30 km/h på topp...

yonsson skrev:
Har sökt, men inte hittat nån här på forumet.

drevet och kedjan slits fortare om du går ner på kugg,
kan du ta 3 upp bak är det bättre :-)

yonsson skrev:
Tja. Nån som har drevat om en monster 600 eller vet ungefär hur den skulle reagera om man drevade om den lite för bättre acc?

Funderar på att göra det, men vet inte hur stor effekten blir och hur många kugg jag ska gå ner eller upp.

Kan man dreva om den så det går dra upp den kanske? Eller måste man dreva om som fan då, med stor förlust av maxfart?

Vaddå 200 blås med en 600? Min gör ju k n a p p t 200..( mutter, mutter ) Lögnhals...... :tungan

Ta ner ett kugg fram. Billigare än att dra upp 3 bak, dessutom så åndras inte kedjans geometri så mycket.

Själv kör jag med 14/38. Lite högt är det...

Flera som kör 748 gillar 14/44, men det är för lågt drevat anser jag. Ligger man mycket på transportsträckor så vill jag gärna ha ner varvet lite.

Jag tror inte 600:an kommer vara så pigg på att resa sig ens med 14/40, men på ettan borde det funka. Ska du ha den att resa sig lätt så skaffa en plolare på 110 kilo och be dem säta sig lååångt bak. Då borde det gå :lol

När jag bytte drev på min fick jag fel bakdrev (+1 kugg) och jag tyckte att den gick lättare på bakhjulte då. MEN ja bytte kedja ockå och kortade av kedjan så bakhjulet var så långt fram som det bara gick, och före hade det varit allt bak. Nån skillnad i hastighet märktes icke av en kugg. Min gick 205 mätar km/h i nerförsbacke med packväskor :yoparty fast ja räknar med att den ljuger 25+

Spara ner denna. http://www.geocities.com/farmerlip/gearing.xls

yonsson skrev:

Nån som vet vad det är för kuggar på monster 600 -city?
Den ska ju vara lägre drevad än den vanliga 600.

yonsson skrev:
Nån som vet vad det är för kuggar på monster 600 -city?
Den ska ju vara lägre drevad än den vanliga 600.

Haha, finns det en "City"-variant av Monster? :rofl

Men allvarligt, att det inte går på bakhjulet är inte så konstigt om inte du kan köra på slangen, det är inte hojens fel lixom....

Annars kan du oxå fundera över hur snabbt du brukar köra och hur du kör då.
Kör du ofta sträckor över 20mil och håller 170 normalt så ska du låta bli att dreva.
Använder du ditt Monster till och från badstränder så dreva på du, typ -1/+4 eller nått.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!