Trådlåsning för race

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
Eftersom datahackern låser som en kråka tänkte jag dela med mig av lite tips då jag är i branchen.

Svårt utan bilder, men ska se om jag kan fixa några framöver.

1. Syftet med att låsa något är inte att passera Lodnert i Scruttineringen.

2. Syftet är att föremålet du låser inte ska lossna. Därför är det viktigt att titta på skruven ifråga och fundera på åt vilket håll den vrider sig när den gängar upp sig. De flesta felen folk gör när de låser är att låsningen görs åt FEL håll. Alltså, låsningen skall hindra att skruven kan vrida sig motsols :7peta

3. Använd riktig ståltråd 0,8mm (om reglementet säger annat så använd det)

4. Tråden skall tvinnas på ett jämnt sätt med ca 3 varv per cm. Inte mer och inte mindre. Det är för att tråden ska hålla och inte heller vara för slapp i tvinningen

5. Hålen i skruvskallen kan ju hamna på lite olika ställen som är svåra att få en bra låsning. Då kan man ju ha olika tjock bricka eller låsa så gott det går. Det viktiga är att tråden ligger nära 90grader ut från skallen så den håller i max.

6. Själva låsandet nu då.
-Ta dubbla längden mot vad du tror går åt.

-Trä igenom den till hälften i hålet i skruvskallen och tvinna den med händerna först så den blir tvinnad nära och emot utgångshålet i skruven.

-Tvinna vidare till den längd som ser ut att behövas till andra skruven, men inte ända fram utan spara 5mm otvinnat.

-Håll isär de två trådarna och ta tag med en plattång i tvinningens början. (så släta ytor som möjligt för att inte göra brottanvisningar i tråden)

-Tvinna tråden tills det blir 3 varv per cm och tvinna sista varvet lite i en stor cirkel. Som en tunnelroll med ett flygplan. Då kommer tråden att tajta till sig mot skruvskallen och inte ha något slack där senare.

-Nu när den färdigtvinnade delen når nästan ända till andra skruven ( ja just det, den blev lite längre när du tvinnade den hårdare) så trä i ena tråden i hålet och dra den andra runt utanpå ( åt rätt håll nu, så den hindrar skruven att vrida sig moturs)

-Tvinna den lösa delen med tråden i hålet, och lägg den lösa underst och tvinna åt det håll som gör att den lösa vrider sig nedåt. Gör likadant nu som tidigare och tvinna 3-5 cm, sen avsluta med att vrida de sista varven i stora cirklar. Då kommer hela tråden mellan skruvarna att sträckas till och bli tajt och säker

-Sista och ganska viktiga biten är att klippa tråden 1-2 cm från skruven och sedan vika den dubbel för att den sylvassa avklippta änden inte ska riva upp händer och armar.

7. Rejsa hårt och glöm aldrig att tvåtakt alltid kommer vara mer rejsing än fyrtaktare
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Bra guide. T.o.m. jag som aldrig har najat något förstår hur man ska gå tillväga. :tummenupp
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
Lite bilder tack! Så får vi se om dina är finare än mina. (lägger upp mina nästa vecka om jag kommer ihåg, får min kamera på måndag)
 

H-Klint

Långt ifrån nyfödd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
GSXR600-97 - Skrapad å ful, GS750-77 Ånglok
johanrehn80 skrev:
...sista varvet lite i en stor cirkel. Som en tunnelroll...

Har lite svårt för att visualisera tunnerollen, Tunnelroll är det när man står på
öronen i sveatunneln?



Med lite bilder blir det där skitbra :tummenupp

Så gå hem och rita lite, väntar med spänning.
Vill ju också kunna göra snajsiga najningar
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Hur är det med att naja flera bultar efter varann med samma tråd, tex om man tänkt naja bultarna i bakdrevet, ska man inte då byta håll man snurrar tråden på efter varje bult?
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
johanrehn80 skrev:
hur orkar nån läsa så där mycket text?
Kommer från videogenerationen va? Serietidningar som lektyr och lämnade i plugget endast in bokrecensioner av verk som blivit filmatiserade och legat på videotoppen.. :tungan :D
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Gulsnabbtrajja skrev:
Kommer från videogenerationen va? Serietidningar som lektyr och lämnade i plugget endast in bokrecensioner av verk som blivit filmatiserade och legat på videotoppen.. :tungan :D
Hmm, du såg väl att det var han själv som skrev det "långa" inlägget? hä hä... :D
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
Torkel skrev:
Hmm, du såg väl att det var han själv som skrev det "långa" inlägget? hä hä... :D
:huvet :näsblod Man hinner inte kolla allt när man spammar, såg född på 80-talet och tänkte på alla födda runt då som jag känner och som aldrig öppnat en bok.
Fast en sån här bra tråd borde ju inte spammas sönder... Även jag ser fram mot bilder till texten, så kan man se hur fel man gör. Fast gör det egentligen så mycket om bulten kan röra sig ett kvarts varv, sen är det ju iaf stopp. meningen är väl att man inte ska tappa grejorna.
 
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
utan motor, med vanliga trampor anno 1994
Gulsnabbtrajja skrev:
:huvet Fast gör det egentligen så mycket om bulten kan röra sig ett kvarts varv, sen är det ju iaf stopp. meningen är väl att man inte ska tappa grejorna.

oftast gör det ju inget, helt rätt. Men när skruven ska sitta med ett bestämt moment så kan det göra skillnad. Däremot kan det skruva upp sig flera varv om det blir mycket slack på tråden


Ska försöka fota lite på låsningar av olika och flera skruvar.

Definition:
Skruv=låsning med gänga
Bult=låsning på annat sätt än gänga, tex nitning eller saxpinne :fakta
 

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
Axxexs skrev:
Hur är det med att naja flera bultar efter varann med samma tråd, tex om man tänkt naja bultarna i bakdrevet, ska man inte då byta håll man snurrar tråden på efter varje bult?

Det du ska titta på är den delen som då går utanpå. Du ska tvinna åt det hållet som gör att tråden hålls ner mot godset istället för uppåt.

Du kan alltså naja hela bakdrevet med samma tråd
 

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
Gulsnabbtrajja skrev:
Kommer från videogenerationen va? Serietidningar som lektyr och lämnade i plugget endast in bokrecensioner av verk som blivit filmatiserade och legat på videotoppen.. :tungan :D

Jepp, ett äkta Nintendo-glin !!!!
 

Packalén

Vill åka hoj
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nordkroken, Vargön, Vänersborg, Västra götaland, V
Hoj
Lillebrors räser
Gulsnabbtrajja Fast gör det egentligen så mycket om bulten kan röra sig ett kvarts varv skrev:
Oj så fel du har där Johan...

Tänk när du leder finalen o har bara ett varv kvar till att vinna hela serien. Ena bulten till oket lossar ett kvarts varv.. Oket börjar glappa lite, i nästa sväng lossar andra bulten ett kvarts varv.. Nu glappar oket såpass att i sista inbromsningen när slår på full broms kliper oket ena bulten o du hamnar i snadlådan...Så önskar du att du hade låst enligt konstens alla regler.. :huvet :4skrika

Ok bulten kanske inte går av men ett glappande ok kan ställa till det för dig..

Tillräkligt med :fyllisar så har vi låsövningar på kvällarna i Brno
 

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hässelby
Hoj
Ingen
Herregud vad långt inlägg om en sån relativt enkel sak!
Snacka om att försöka göra najjning svårare än det egentligen är. :crash
 

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
SpeedAbuser skrev:
Herregud vad långt inlägg om en sån relativt enkel sak!
Snacka om att försöka göra najjning svårare än det egentligen är. :crash

Titta på sweedies najningar och tänk till en extra gång så förstår du kanske.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Hur drar du dina bromsok? 2 Nm eller? Om de börjar glappa efter ett kvarts varv så är det jävlar inte låsningen det är störst fel på..... :rolleyes:
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top