Min framtid är utstakad

• Thread starter Thread starter McB
  • Start date Start date

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Mottog för ungefär två timmar sedan ett telefonsamtal från en fd. arbetskamrat som för ganska exakt 3 år sedan lämnade Sverige och Ericsson för att göra karriär i USA.

Efter de sedvanliga hälsningsfraserna började han berätta för mig om hur det hade gått sedan han flyttade, och kort sagt kan man väl säga att det går mycket bra för honom. Efter en del skitjobb startade han eget företag i IT-branschen, vilket år 2003 omsatte ungefär $70 000 000, och de har kontor i både New York och LA. Han är fortfarande ensam ägare och VD, men jobbar också med det han började med, dvs. programmering.

Efter denna lilla presentation kommer han fram till anledningen till sitt samtal. Han erbjuder mig jobb som webbutvecklare på New York-kontoret. Givetvis blir jag ganska överumplad, men då han förklarade vad jobbet innebar blev jag mer och mer intresserad.

Han garanterade mig en ingångslön på $6 500 i månaden, relativt fria arbetstider, fri hyrbil genom företaget, och det bästa av allt, en av företaget bekostad lägenhet det första året, eller tills jag hittar egen bostad. Inte vilken lägenhet som helst heller, utan den som företaget upplåter för viktiga kunder, en luxuöst inredd 5-rummare mitt på Manhattan. Det finns också möjlighet till delägarskap inom några år.

Efter denna chock frågade jag honom när jag i så fall skulle börja, och tydligen var det ganska akut. Inom två veckor ville han helst se mig där, för att sedan jobba tre månader med full lön så att jag kan bestämma mig ordentligt.

Jag har aldrig haft något direkt sug efter att jobba utomlands, men detta var, i äkta Gudfaderstil, "An offer i can't refuse", så jag tackade ja efter en liten stunds betänketid. Resa är bokad, och om allt löser sig med uppsägning av lägenhet, jobb och dylikt, så åker jag till staterna fredagen den 9 april.

Givetvis kommer jag fortsätta förpesta sporthoj.com med mina inlägg, så lätt blir ni inte av med mig. Dock kommer jag nog inte komma tillbaks till Sverige på ett tag. :(

Så, mina vänner. Jag ber att få tacka för den tid som ni har låtit mig umgås med er. Jag har träffat många underbara människor genom detta forum, varav några få är väldigt speciella för mig. Jag tänker inte nämna er vid namn, ni vet vilka ni är.

På återseende,
Marcus

Grattis och lycka till!

Alltid kul att höra att när det går bra för någon, godspeed!

Låter som en guldchans !
Du gör rätt iaf, i min åsikt. Även fast du kanske måste lämna Sverige relativt snabbt. Fy vad spännande! Skriv och rapportera här tycker jag ! :tomten

McB skrev:
Mottog för ungefär två timmar sedan ett telefonsamtal från en fd. arbetskamrat som för ganska exakt 3 år sedan lämnade Sverige och Ericsson för att göra karriär i USA.

Efter de sedvanliga hälsningsfraserna började han berätta för mig om hur det hade gått sedan han flyttade, och kort sagt kan man väl säga att det går mycket bra för honom. Efter en del skitjobb startade han eget företag i IT-branschen, vilket år 2003 omsatte ungefär $70 000 000, och de har kontor i både New York och LA. Han är fortfarande ensam ägare och VD, men jobbar också med det han började med, dvs. programmering.

Efter denna lilla presentation kommer han fram till anledningen till sitt samtal. Han erbjuder mig jobb som webbutvecklare på New York-kontoret. Givetvis blir jag ganska överumplad, men då han förklarade vad jobbet innebar blev jag mer och mer intresserad.

Han garanterade mig en ingångslön på $6 500 i månaden, relativt fria arbetstider, fri hyrbil genom företaget, och det bästa av allt, en av företaget bekostad lägenhet det första året, eller tills jag hittar egen bostad. Inte vilken lägenhet som helst heller, utan den som företaget upplåter för viktiga kunder, en luxuöst inredd 5-rummare mitt på Manhattan. Det finns också möjlighet till delägarskap inom några år.

Efter denna chock frågade jag honom när jag i så fall skulle börja, och tydligen var det ganska akut. Inom två veckor ville han helst se mig där, för att sedan jobba tre månader med full lön så att jag kan bestämma mig ordentligt.

Jag har aldrig haft något direkt sug efter att jobba utomlands, men detta var, i äkta Gudfaderstil, "An offer i can't refuse", så jag tackade ja efter en liten stunds betänketid. Resa är bokad, och om allt löser sig med uppsägning av lägenhet, jobb och dylikt, så åker jag till staterna fredagen den 9 april.

Givetvis kommer jag fortsätta förpesta sporthoj.com med mina inlägg, så lätt blir ni inte av med mig. Dock kommer jag nog inte komma tillbaks till Sverige på ett tag. :(

Så, mina vänner. Jag ber att få tacka för den tid som ni har låtit mig umgås med er. Jag har träffat många underbara människor genom detta forum, varav några få är väldigt speciella för mig. Jag tänker inte nämna er vid namn, ni vet vilka ni är.

På återseende,
Marcus

1/4 :rofl

Låter ju för bra för att vara sant!!!
Förstår att du tog jobbet... Önskar dig lycka till i staterna :tummenupp

hmmm.... eller kan det vara så att du tjuvstartade med 25min?! :va
Edit: du tjuvstarta inte alls, de e bara SH som har fel på klockan :D

Tack för lyckönsningarna, det känns som att jag kan behöva en puff i rätt riktning.

Ska försöka få lite sömn i ögonen nu, vilket inte lär bli så lätt med alla dessa tankar som snurrar runt i huvudet.

Kalas kul, jag hade också dragit som en avlöning, ett sådant erbjudande går ju bara inte att tacka nej till! :tummenupp

Man fixar inte arbetstillstånd i USA på någon dag, så jag gissar på ett aprilskämt, men skulle det trots allt vara sant så säger jag grattis! :)

Fan störd som man är så saknar man dig med en tår i ögat (seriöst)... helt galet.... Fast det kanske beror på min ofrivilliga stoppie i det där knälåga räcket där borta...

Första april kanske??? Vore tråkigt ändå? Lycka till opm inte annat....föll som man är....

:hej

Jävlar... Det var ju flera minuter sedan jag skrev mitt inägg, nu fattar jag nog....

Last edited:
sgtpepper skrev:
Man fixar inte arbetstillstånd i USA på någon dag, så jag gissar på ett aprilskämt, men skulle det trots allt vara sant så säger jag grattis! :)

jag åkte nyligen till usa för att jobba 2v och mitt green card räckte allafall 3mån. Så det ska väl inte vara några problem.

Dock känns detta för bra för att vara sant.
april-april

Grattis nu kan du snart köpa hela Breitlings sortimente av raceklockor :tummenupp

Bra att du tog tillfället i akt, lycka till McB :tummenupp

Fast jag tror det är ett april skämt

Last edited:
Hoppas det inte är ett aprilskämt, för är det sant så är det bara att gratulera. Fan vad skoj för dig. Visum och allt ordnar företaget eller?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg