frågor om förgasarsynkronisering

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
1.
i mekarboken står det att man först måste justera tomgången så att det blir 1100 +- 100 varv. alltså att den ska ligga mellan 1000 och 1200 varv. min varvräknare börjar på 3000 varv så det är ganska så omöjligt att kolla så att man har rätt varv på tomgången.
hur viktigt är det att tomgången är rätt inställd?
i mekarboken står det att man ska koppla in en bärbar tachometer när man ska ställa tomgång. antar att det är någon varvräknare eller liknande. nån sån har inte jag i alla fall.

2.
jag ska använda mig av två vacumklockor för att synka så jag får synka två förgasare itaget. måste jag ha dom andra två vacumportarna igenpluggade när jag synkar? alltså dom två jag inte synkar för tillfället.

3.
när jag flyttar mina klockor mellan olika portar, kan jag låta motorn gå då eller måste jag stänga av den mellan varje flytt?

4.
det står att man ska ha mindre än 10mm Hg i skillnad mellan förgasarna för att dom ska anses synkroniserade. mina vacumklockor har en skala som går från 0 till 550 mm Hg. det känns som att det inte finns en chans att kunna se ifall dom visar 5 eller 10 eller 15. det blir liksom för små skillnader på skalan för att det ska gå att se. nått tips?
 
1. Använd lös varvräknare.

2. Plugga de båda andra så går motorn jämnare, den suger ju tjuvluft där annars.

3. Du kan säkert låta motorn gå men den kan ju stanna pga tjuvluft.

4. Justera så gott du kan med de klockor du har, det blir säkert utmärkt.

Lycka till!
 
1. Synka vid tomgång? Normalt brukar man synka på lite högre varv ca 1700 - 2000. Bärbar? kanske du kan använda bilmultinstrument till kopplat via tändspole.
2. Ja alla vacumportar skall vara stängda antingen av klockorna eller med nåt annat. annars går inte motorn rätt
3. Jag har förlängt mina portar med slang så inget problem för mig
Det viktiga är att motorn inte blir för varm annars spelar det ingen roll.
4. Justera klockorna på samma förgasare och synka så de står lika. Själv kör jag med biltemavariant för 80 kr och de är tillräckligt noga utan dessa skalor.
 
Anders R skrev:
1. Synka vid tomgång? Normalt brukar man synka på lite högre varv ca 1700 - 2000. Bärbar? kanske du kan använda bilmultinstrument till kopplat via tändspole.
2. Ja alla vacumportar skall vara stängda antingen av klockorna eller med nåt annat. annars går inte motorn rätt
3. Jag har förlängt mina portar med slang så inget problem för mig
Det viktiga är att motorn inte blir för varm annars spelar det ingen roll.
4. Justera klockorna på samma förgasare och synka så de står lika. Själv kör jag med biltemavariant för 80 kr och de är tillräckligt noga utan dessa skalor.

1. det står "start the engine and let i idle at the idle speed listed i table 9". i table 9 står det 1100 +- 100 varv.

4. jag har också biltemas mätare för 80kr.
 
Robban_C skrev:
1. Använd lös varvräknare.

2. Plugga de båda andra så går motorn jämnare, den suger ju tjuvluft där annars.

3. Du kan säkert låta motorn gå men den kan ju stanna pga tjuvluft.

4. Justera så gott du kan med de klockor du har, det blir säkert utmärkt.

Lycka till!

1.
nu har jag inte någon lös varvräknare, men hur kopplar man in en lös varvräknare?
om jag bara skiter i att tomgången kanske står på 2000 varv eller nått sånt och synkar förgasarna så kan det väl inte bli sämre i alla fall. eller?
som det ser ut nu så är man ju jävligt sugen på att synka på det varvtal den har just nu, vilket varvtal det än må vara.
 
lite mer om det här med tomgång.

jag har för mig att jag har läst någonstans på detta forum att man måste ha lite högre tomgång på gamla gixxers än vad som står i manualen.

ska hojen kunna gå på tomgång när den är kall utan att choken är i?
min choke har tre lägen.
mycket choke = ca 4500 varv
mellan choke = 3000 varv
ingen choke = går inte att se hur många varv

om jag drar igång min hoj på choke läge mycket choke så att den startar och sen trycker in choken så att den försvinner så dör hojen. min kan bara gå på tomgång utan choke efter flera minuters uppvärmning. minst 4-5 minuter uppvärmning krävs. låter det normalt eller är min tomgång för lågt inställd då?

hur stor roll spelar det egentligen överlag om tomgången står rätt? på en gammal bmw(bil) jag hade förut provade jag att ställa tomgången på allt från 400 till 3000 varv och jag märkte absolut ingen skillnad när jag var ute och körde med bilen. gick lika bra på båda lägena.
 
bmwjohan skrev:
lite mer om det här med tomgång.
hur stor roll spelar det egentligen överlag om tomgången står rätt?


På många radfyror med överliggande kammar rekommenderas 1300 varv som tomgång. Anledningen för så pass högt varv ska vara att säkra att oljan cirkulerar ordentligt ända upp. Vid lägre varv kan det vara så att kammarna inte får den smörjning som dom ska.
När du synkar förgasarna ska motorn vara ordentligt varm så den går jämnt på tomgång. Sen höjer du tomgången lite mer och gör synkningen, det är inte jättenoga med varvtalet, bara förhöjd tomgång och varm motor så är det OK.
 
bmwjohan skrev:
1. nu har jag inte någon lös varvräknare, men hur kopplar man in en lös varvräknare? ...
Plus och minus på batteriet. Sen finns det antingen en kabel som "klammas" runt en tändkabel, viktigt att denna sitter åt rätt håll. Eller en lågspänningkabel som kopplas på ena spolen.
Notera också att varvräknare till bil ger fel värde om den kopplas på en 4-cyl hoj eftersom varje spole ger gnista till 2 cyl = dubbelt så många gnistor. Du måste alltså halvera avläst värde.
 
bmwjohan skrev:
lite mer om det här med tomgång.

jag har för mig att jag har läst någonstans på detta forum att man måste ha lite högre tomgång på gamla gixxers än vad som står i manualen.

ska hojen kunna gå på tomgång när den är kall utan att choken är i?
min choke har tre lägen.
mycket choke = ca 4500 varv
mellan choke = 3000 varv
ingen choke = går inte att se hur många varv

om jag drar igång min hoj på choke läge mycket choke så att den startar och sen trycker in choken så att den försvinner så dör hojen. min kan bara gå på tomgång utan choke efter flera minuters uppvärmning. minst 4-5 minuter uppvärmning krävs. låter det normalt eller är min tomgång för lågt inställd då?

jag har/hade samma problem med min förut.. den dog direkt när man inte hade full choke medans den var kall... men nu helt plötsligt när jag har monterat strypningarna så går det att starta på mellan choke sen dra av choken helt nästan direkt.... tycker jag är ännu lustigare.. råkade säkert pilla på nått jag inte skulle pilla på när jag monterade..
 
BugEyes skrev:
På många radfyror med överliggande kammar rekommenderas 1300 varv som tomgång. Anledningen för så pass högt varv ska vara att säkra att oljan cirkulerar ordentligt ända upp. Vid lägre varv kan det vara så att kammarna inte får den smörjning som dom ska.
När du synkar förgasarna ska motorn vara ordentligt varm så den går jämnt på tomgång. Sen höjer du tomgången lite mer och gör synkningen, det är inte jättenoga med varvtalet, bara förhöjd tomgång och varm motor så är det OK.

ok, men då gör jag på det sättet.
 
Angående bilmultiinstrument lyssna på Robban_C han har bättre pejl än jag. Gammelgixxers behöver förhöjd tomgång vid synkning därav min kommentar om 1700 varv. Det brukar funkar på de flesta luft luft/oljekylda suckor (GSX750E/GS500E/GSF1200S/GSX1100ES). 4-5 minuters tomgång med choke och nuvarande yttertemperatur låter inte orimligt heller. Lite högre tomgång vid varm motor ca 1200-1300 gör att smörjningen till kamaxlarna blir bättre(har visat sig kunna vara problem på luftoljekylda suckor). Biltemamätarna behöver någon strypning på slangen för att inte nålarna ska fladdra för mycket. Justera så att nålarna bara darrar lite men fortfarande reagerar på förändringar i förgasaren. Därefter kan man vrida "locket" på biltemamätaren till man får nålen på ett streck. Sen gör man likadant på nästa klocka på samma förgasare så har man"synkat" klockorna. Därefter är det bara att synka förgasare 1+2, 3+4 och sist 2+3
 
Robban_C skrev:
Plus och minus på batteriet. Sen finns det antingen en kabel som "klammas" runt en tändkabel, viktigt att denna sitter åt rätt håll. Eller en lågspänningkabel som kopplas på ena spolen.
Notera också att varvräknare till bil ger fel värde om den kopplas på en 4-cyl hoj eftersom varje spole ger gnista till 2 cyl = dubbelt så många gnistor. Du måste alltså halvera avläst värde.
Är det inte så att strömmen vänder mellan tändningarna till resp stift. Mittelektroden ska gå negativ på det stift som tänder och stiften är elektriskt seriekopplade. Om varvräknaren är ansluten runt en tändkabel och riktningskänslig så räknar den bara varannan puls och allt är frid och fröjd.

På (gamla) bilar m fördelare o en spole anslöt man varvräknare på den enda spolens primärsida så en sån borde visa för lite (2 el 4 ggr) om man ansluter den till en hoj-4a. Hur det funkar på modernare bilar vet jag inte.

Till min XR600 köpte jag en marin varvräknare f 2takt o virade en sladd runt tändkabeln. Det blev rätt eftersom XRen gnistrar varje varv....F.ö. är den inte så 2takts-lik.
/u
 
man måste ju flytta på tanken när man ska synka och jag hade bara tänkt använda mig av två lite längre slangar till bensintanken, men jag tycker att det vore slött ifall man kunde skarva ihop slangarna på något sätt så man inte behöver sätta dit dom långa just för tillfället för att sedan ta bort dom igen. ifall jag ska byta till dom längre slangarna bara för tillfället så måste jag lyfta ur förgasarna för att komma åt att göra det, sen måste jag ju lyfta ur förgasarna igen för att kunna motera dit dom korta slangarna.
vad kan man skarva ihop två bensinslangar med för något som man gärna kan köpa på någon mack, clas ohlsson eller liknande? jag var inne på clas ohlsson och snokade lite men jag kunde inte hitta något lämpligt.
 
Snikvariant:

Jag kom på en lite annorlunda metod att synka med för ett par år sedan, plocka loss förgasarbryggan, ta en bygglampa och lys från motsatt håll, rör lite på spjället och justera skruvarna tills ljusinsläppet ser lika ut i alla fyra kanaler, funkar helt utmärkt :tummenupp
 
GSXR1100R skrev:
Snikvariant:

Jag kom på en lite annorlunda metod att synka med för ett par år sedan, plocka loss förgasarbryggan, ta en bygglampa och lys från motsatt håll, rör lite på spjället och justera skruvarna tills ljusinsläppet ser lika ut i alla fyra kanaler, funkar helt utmärkt :tummenupp

Funkar verkligen det :va
Undrar vad det blir för felmarginal på det.
 
Wiseguy skrev:
Funkar verkligen det :va
Undrar vad det blir för felmarginal på det.
Jag har synkat mina fuggar så sedan -95 och det funkar utmärkt, synkningen är viktigast på lågvarv (stängt eller nästan stängt spjäll) om du har ojämn tomgång så bör du synka.
 
GSXR1100R skrev:
Snikvariant:

Jag kom på en lite annorlunda metod att synka med för ett par år sedan, plocka loss förgasarbryggan, ta en bygglampa och lys från motsatt håll, rör lite på spjället och justera skruvarna tills ljusinsläppet ser lika ut i alla fyra kanaler, funkar helt utmärkt :tummenupp

jag har inte riktigt koll på vad man gör när man synkar, men det är alltså att man ställer de fyra spjällen så lika som möjligt eller? jag har bara läst i mekarboken så att jag vet vilka skruvar jag ska skruva på osv.

när jag hade ut mina förgasare i höstas och gjorde rent dom tyckte jag att spjällen stog rätt rejält olika.
 
Last edited:
ulf_lundin skrev:
Är det inte så att strömmen vänder mellan tändningarna till resp stift. Mittelektroden ska gå negativ på det stift som tänder och stiften är elektriskt seriekopplade. Om varvräknaren är ansluten runt en tändkabel och riktningskänslig så räknar den bara varannan puls och allt är frid och fröjd.
...
Nu blir jag lite osäker.
Det finns ju inget som styr ström från spolen till det ena eller det andra stiftet.
Dvs båda stiften knittrar väl både vid komp- och avgastakt? Alltså borde ju antalet pulser vara dubblerade relaterat en 4-t av "biltyp".

Eller menar du att CDI skiftar plus och minus till spolen från den ena gången till den andra? I så fall knittrar stiften på båda takterna men som du skriver, en riktningskänslig varvräknare räknar bara varannan puls.
Men jag tvivlar, en sån lösning i CDI skulle ju vara dyrare att tillverka. Och det vet vi ju hur tillverkarna gör.

Men det är ju lätt att kolla, om Johan kopplar in en varvräknare och håller 3500 rpm och sen avläser båda räknarna. De externa ska då visa 3500 eller 7000 rpm.

Det skulle för övrigt vara intressant om CDI skiftar poler eftersom det skulle innebära i stort sett noll slitage på stiften, merparten av slitaget är väl den elektronvandring som ljusbågen (gnistan) ger upphov till?
Vore ju kanon! :tummenupp
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top