SÅ! Äntligen hemma.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Äntligen kom skrället till sin rättmätige ägare (även om Nordgren inte tycker man ska ha så fin hoj om man inte kan köra alla race.. :7peta :D )

Danskarna var morgontidiga värre och kl. 06:30 lastades hojen av och in i garaget. En hel hög med roliga prylar följde med, i varierande skick men det viktigaste såg väldigt bra ut vilket ju är trevligt. Hem igen för frukost och en lååång väntan på att damen ska bli färdig så att vi kan åka in till stan.

Först titta, sedan skruva på kåporna vilket ju gick bra även om de behöver lagas lite varstans. Skvalpade lite i tanken så då tänkte jag prova att starta upp den. Första problemet var att det inte fanns någon soppaslang att sätta på soppakranen. Efter lite telefonhjälp av Fredde W. så löste det sig och jag hittade en slang som jag kunde montera mellan tank och bränslefiltret. Dränera förgasarna litegrann och sedan ut i snålblåsten och springa. Raceläge på växxellådan, ursnygg koppling som snurrar så fint när den är i friläge och rasslar härligt. Första löpturen var resultatlös men redan på andra börja det låta om motorn. Bra med motion så jag fortsätter och vid fjärde försöket så startar den på en cylinder! Nästa vända så tänder den på båda och jag får för första gången varva den lite grann. Tjuvstopp pga ovana vid växellådan, ny löptur och nu startar den hur lätt som helst.

LYCKA! Vem ska man ringa? Eftersom Filip är skyldig till att jag fått för mig att jag ska ha en 250 så ringer jag honom och varvar lite i luren, desssutom har han inte fått ihop sin hoj och behöver en spark i arslet. ;)

Dagen avslutas med att ena förgasaren flödar så jag får smaka på lite tvåtaktsblandad rejssoppa eftersom bakre luftboxen får tömmas mha hävertslangande. Ganska gott. Skruva av förgasaren och sedan avbryta eftersom sambon var klar med sina ärenden.

Om jagblev sugen på att prova ordentligt? Bajsar björnen (inte Bj.O.rn) i skogen? Har påven en lustig mössa?

Nåväl här är lite bilder på åket.

1. Med kåporna på. Åhhh!
2. Andra sidan. Ahhhh!
3. Framifrån. Mums!
4. Utan sina vackra kläder. Ohhhh!
 

Bifogat

  • TZ250-vänster.jpg
    TZ250-vänster.jpg
    64.3 KB · Visningar: 225
  • TZ250-höger.jpg
    TZ250-höger.jpg
    77 KB · Visningar: 127
  • TZ250-framifrån.jpg
    TZ250-framifrån.jpg
    71.3 KB · Visningar: 146
  • TZ250-Naken-skönhet.jpg
    TZ250-Naken-skönhet.jpg
    94.7 KB · Visningar: 171
Last edited:
Ruskigt fin, synd bara att det är en yamaha :rolleyes: :D :tummenupp
Och med de ponnysarna så måste det gå jäkelfort i sommar ;)
 
Goodstuff skrev:
.

Om jagblev sugen på att prova ordentligt? Bajsar björnen (inte Bj.O.rn) i skogen? Har påven en lustig mössa?
Mums med ISR och massa lull, jag är jätteavis :huvet Men vilken klass har metallicgrön sifferbotten?
 
Jävlar anamma vad fin den är :banana Det finns dock ett aber med en sån raket. Allt över 1.10 på Åsen är att betrakta som SBS och ett tecken på att du måste sälja den billigt - till Skåne :)
 
Bor du långt ifrån mig? :rolleyes: Ser att du har en gårdsplan som går att använda för att stuntleka lite.. *visslar*

I övrigt! Najs me ny båge! Rock n roll! Ut o blåryk lite!
 
1. Banansving. Mmmmmm
2. Torrkoppling. :yoparty
3. ISR bromsar. Fett.
4. YPVS styrning. Ganska vital.
5. Topplock. Jansbergfilade. :tummenupp
6. Utsikt. Spartanskt är ordet.
 

Bifogat

  • TZ250-banansving.jpg
    TZ250-banansving.jpg
    52.2 KB · Visningar: 89
  • TZ250-torrkoppling.jpg
    TZ250-torrkoppling.jpg
    57.2 KB · Visningar: 100
  • TZ250-sliten-frambronsporr.jpg
    TZ250-sliten-frambronsporr.jpg
    49.2 KB · Visningar: 97
  • TZ250-YPVS-styrning.jpg
    TZ250-YPVS-styrning.jpg
    57.8 KB · Visningar: 134
  • TZ250-topp.jpg
    TZ250-topp.jpg
    55.5 KB · Visningar: 112
  • TZ250-Cockpit.jpg
    TZ250-Cockpit.jpg
    81.4 KB · Visningar: 119
oFFkeFF skrev:
Ruskigt fin, synd bara att det är en yamaha :rolleyes: :D :tummenupp
Och med de ponnysarna så måste det gå jäkelfort i sommar ;)

Ska scanna in de två bänkdiagram jag har när jag fixat avloppet och kopplat in scannern. Inga ursäkter numer tyvärr.


GSXR1100R skrev:
Mums med ISR och massa lull, jag är jätteavis Men vilken klass har metallicgrön sifferbotten?

Pros like me har grön sifferbotten... :rolleyes:


vtwin skrev:
Ser skoj ut!
Man måste väl vara lite kortare för att få plats på en sådan?

Jag är 184 cm och sitter som gjuten på den. Tror inte man ska lida av reumatsim om man vill köra.


Bingo skrev:
Jävlar anamma vad fin den är Det finns dock ett aber med en sån raket. Allt över 1.10 på Åsen är att betrakta som SBS och ett tecken på att du måste sälja den billigt - till Skåne

Att det är SBS är ju redan fastställt - jag ska ha den att posera i depån som du brukar göra. :7peta


Swedie skrev:
Bor du långt ifrån mig? Ser att du har en gårdsplan som går att använda för att stuntleka lite.. *visslar*
I övrigt! Najs me ny båge! Rock n roll! Ut o blåryk lite!

Jag bor i Kumla - hojen på hemlig ort. Tror inte det är mycket till stuntplats det där.
Blåryka? You bet!
 
Last edited:
Najs! Skulle va kul å pröva en sån där. Man får säkert boota om hjärnan eftersom man bara kört tunga fyrtaktare.
 
Goodstuff skrev:
...



Att det är SBS är ju redan fastställt - jag ska ha den att posera i depån som du brukar göra. :7peta


...


SBS eller inte. Bara att ha haft/kört en sån där en gång i livet är värt spott och spe från folk som anser sig kunna köra snabbare! Coolt!!!!!


Avis? Jajemen!
 
Danskarna kom inte ihåg vilken av bänkningarna som är för motorn i dess nuvarande utförande. Jansberg har ju filat på cylindrar, toppar och donat med hojen samt kört bänkningen så effekt verkar det ju finnas.... :skrämd :banana
 

Bifogat

  • Bänkdiagram2.jpg
    Bänkdiagram2.jpg
    75.6 KB · Visningar: 228
Kurva

Goodstuff skrev:
Danskarna kom inte ihåg vilken av bänkningarna som är för motorn i dess nuvarande utförande. Jansberg har ju filat på cylindrar, toppar och donat med hojen samt kört bänkningen så effekt verkar det ju finnas.... :skrämd :banana

Skulle tro att det är den övre som gäller då det var ett "jäkligt" stort knä vid 9-10000 varv som dem nog jobbat bort...

Stå nu inte bara och glo i depån hela året :banana :rofl
 
Mange77 skrev:
Skulle tro att det är den övre som gäller då det var ett "jäkligt" stort knä vid 9-10000 varv som dem nog jobbat bort...

Stå nu inte bara och glo i depån hela året :banana :rofl

Jag tror också det men vet inte. 92 hk räcker bra för mig..... :crash
Ska försöka köra och stå i depån tittandes på mina förgasare tex. :näsblod
 
Swedie skrev:
schyst pulver! Hur många race håller den motorn? :D

Konstigt nog, så lever det racers från 1996, som dessutom fortfarande är jäkligt snabba, moppen på bild har gått låga 54 på sviestad, kanske till och med 53'or..
En zx6'a från 96 hänger fanken inte ens med i rookie600 om den ens fortfarande lever idag..
Så gubbstuffarns motor kommer nog hålla ett par år till, om den bara underhålls och körs rätt bestyckad.

Blåryk rocks :yoparty
 
oFFkeFF skrev:
Konstigt nog, så lever det racers från 1996, som dessutom fortfarande är jäkligt snabba...
Har du redan glömt detta:

Jörgen Player Special skrev:
Med en tio år gammal hoj är du garanterad en köplats. En annan sak att tänka på, en racer är inte byggd för att gå år ut och år in. Om man inte gillar att meka då.. För hur man vrider och vänder på det, så är de slitna.

:D
 
Nyteknik skrev:
Har du redan glömt detta:



:D

Hähä, dessutom, efter vi tröttnat på motorerna, så brukar supercart-förarna vara jäkligt kåta på att köpa våra rovor och stoppa i cartarna..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top