Rengjort kedjan !

TokJohan

Medlem
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
290 hk...Fast på 4 hjul
Det har jag gjort och använt mig av vanlig avfettning och det blev kalas bra !
Men efter att man gjort det ska man spruta på ny olja eller kan den stå torr tills man ska ut å köra ???

// TOK :fyllisar

På med olja. Helst kedjeolja. Den SKA dessutom inte appliceras direkt inna åkning eftersom den innehåller lösningsmedel. Lösningsmedlets uppgift är att göra oljan tunn så att den tränger in lätt i kedjan. När lösningsmedlet har dunstat så har också oljan tjocknat och blir därför kvar på kedjan längre än ex vis tunn motorolja som bara kastas bort från kedjan.
Finns också kedjevax som också sägs stanna kvar på kedjan länge men inte skita ner bakfälgen lika mycket, har dock ej provat ännu.

Det är inte alls bra att ha avfettning på kjedjan. Inte alls.
Och som svar på frågan så stänker det mindre som det får oljan får torka av lite innan du kör med den.

Robban_C skrev:
På med olja. Helst kedjeolja. Den SKA dessutom inte appliceras direkt inna åkning eftersom den innehåller lösningsmedel. Lösningsmedlets uppgift är att göra oljan tunn så att den tränger in lätt i kedjan. När lösningsmedlet har dunstat så har också oljan tjocknat och blir därför kvar på kedjan längre än ex vis tunn motorolja som bara kastas bort från kedjan.
Finns också kedjevax som också sägs stanna kvar på kedjan länge men inte skita ner bakfälgen lika mycket, har dock ej provat ännu.
Kedje vax funkar okey, skvätter dock ner fälgen något ändå. Man måste även låta kedjan snurra lite så det blir lite varm innan man har på det

Visst fan. Kedjeoljan rekommenderas också att man ska applicera när kedjan är varm (dvs direkt efter körning).

Gällande avfettning så håller jag delvis med. Man ska inte använda kemikalier som angriper o-ringarna mellan rullarna eftersom det gör att fettet inuti kedjan far ut. Men vilken avfettning gör det? Jag tror inte någon avfettning angriper o-ringarna, de tål ju uppenbarligen petroleumprodukter och de lär knappast angripas av "miljöavfettning", dvs de modernare lindrigare varianterna.
Men man ska givetvis avsluta med att smörja kedjan väl.

Själv brukar jag faktiskt inte tvätta kedjorna, jag nöjer mig med att smörja _ofta_ (åker sällan mer än 20 mil innan jag smörjer på nytt). Överskottet av olja tar med sig skiten, den hamnar på bakfälgen istället (och där är det jävligt kletigt att få rent :huvet ). Tack vare detta är mina kedjor i stort sett aldrig påtagligt skitiga.
Men det är nog en annan sak om det ex vis är en skogshoj.

Jag har rengör kjedja, drev ett par gånger varje sommar. Då har jag haft fotogen och det har funkat.
Det man inte ska göra är högtryckstvätt med avfettning i vattnet.

soppatorsken skrev:
Jag har rengör kjedja, drev ett par gånger varje sommar. Då har jag haft fotogen och det har funkat.
Det köper jag! :tummenupp Garanterat sätt att få in vatten i rullarna.

soppatorsken skrev:

Finns ju speciella kedjerengöringsmedel också, kostar visserligen lite mer men å andra sidan så gör man inte slut på mer än en burk per säsong. Då vet man säkert att det blir rätt.
Körde i början på klisterolja. Det smörjer säkert bra, men helvete vad skit det blir överallt. All grusdamm och sånt fastnar också rätt fint, vilket borde slipa gött på dreven tycker man.

Rekomenderar Castrol wax och rengöringsmedel! :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP