Bromskåt, vilka belägg gäller?

djnikej skrev:
Finns det bättre än orginalbelägg? Bromsar är ju något som utvecklats otroligt sista åren!

Det beror nog mest på hur du använder hojen. Racebelägg är bättre på bana, men för vanlig gatåkning är de flesta racebelägg sämre än originalbelägg eftersom de aldrig kommer upp i rätt arbetstemperatur.
Så fick jag det beskrivet för mig av en broms-beläggs-produkt-specialist... :mattias
 
Fick förklarat för mig från "over there" att EBC:s HH belägg skulle vara bättre än orginal.
 
aRWe skrev:
Fick förklarat för mig från "over there" att EBC:s HH belägg skulle vara bättre än orginal.
Nä ett "racing HH extra allt" behöver inte vara bättre för gatbruk då det kräver mer temperatur för att fungera optimalt har du för låg temperatur på bromsarna blir de betydligt sämre än orginal.

Ett exempel är carbone lorraine de tillverkar både sbk-3 vilket är för gata+bana medans deras c43 är "for race use only" vilket beor på att det inte fungerar vid låg temp.
 
Min uppfattning är att originalbelägg är "bäst" i de flesta fall.
Vid normal landsvägskörning tar de bra även om skiva/belägg är kalla.
Vid bankörning bromsar de bra utan att värma skivan allt för mycket, nackdelen är att belägget slits ganska fort (dessutom brukar originalbelägg vara dyra).

Så svaret på frågan "Finns det bättre än orginalbelägg?" tycker jag är Nej!
Är man mer avancerad racerbromsare finns det mer att göra på att byta hela paketet broms-ok/belägg/skiva, vill man inte satsa stora pengar så rekommenderar jag armerade slangar och originalbelägg, det räcker för de flesta.

/ Racerpelle
 
Jag vill bara uppmärksamma er om att HH belägg och andra sintrade, icke-organiska belägg käkar upp bromsskivorna. En bromsskiva till kawan kostar 2700kr/st och det är billigt jämfört med suzuki som tar 5000kr/st...

Jag tänker köpa avancerade organiska belägg nästa gång...typ kevlar eller liknande.

/a
 
Eller original kanske...?

//jaG

aLcATRAZ skrev:
Jag vill bara uppmärksamma er om att HH belägg och andra sintrade, icke-organiska belägg käkar upp bromsskivorna. En bromsskiva till kawan kostar 2700kr/st och det är billigt jämfört med suzuki som tar 5000kr/st...

Jag tänker köpa avancerade organiska belägg nästa gång...typ kevlar eller liknande.

/a
 
Zeb_Macahan skrev:
Eller original kanske...?

//jaG

Original känns osäkert. Jag är inte hundra på om jag har original men de som jag har, har lyckats käka skivorna bra och gjort ganska grova ojämnheter i dem. Beläggen slits ingenting heller. Tydliga tecken på sintrade belägg. Så jag vill inte ta chansen med original. Tror de kostar mer också...

Köper nog EBC's Kevlar-belägg, verkar helt okejj. Pris och prestandamässigt.

Jag vill byta belägg i framtiden, inte skivor....

/a
 
För racing är c43 de bästa jag provat, ungefär dubbelt så bra som sbk3 men även dubbelt så dyra. I år kommer jag bara att köra på c43.
 
Men tänker du till ett slag nu (jag säger inte att du inte har gjort det och det är inget personangrepp :fakta) så säljer nog inte (ta suzuki som exempel) belägg som käkar upp skivorna som originalreservdel. Om dom gör det och skivan tar stryk av det så går man helt enkelt och reklamerar dom. Min förra 750 gick med originalbelägg sedan ny och hade alltid enormt bra bromsar och skivorna slets ingenting överhuvudtaget fram tills den dagen jag sålde den vid 3500 mil.

Originalbelägg är i dom allra flesta fall bäst, dom är konstuerade för just den hojen som du kör runt på..

:fyllisar det är ju lördag..

//jaG

aLcATRAZ skrev:
Original känns osäkert. Jag är inte hundra på om jag har original men de som jag har, har lyckats käka skivorna bra och gjort ganska grova ojämnheter i dem. Beläggen slits ingenting heller. Tydliga tecken på sintrade belägg. Så jag vill inte ta chansen med original. Tror de kostar mer också...

Köper nog EBC's Kevlar-belägg, verkar helt okejj. Pris och prestandamässigt.

Jag vill byta belägg i framtiden, inte skivor....

/a
 
Zeb_Macahan skrev:
Men tänker du till ett slag nu (jag säger inte att du inte har gjort det och det är inget personangrepp :fakta) så säljer nog inte (ta suzuki som exempel) belägg som käkar upp skivorna som originalreservdel. Om dom gör det och skivan tar stryk av det så går man helt enkelt och reklamerar dom. Min förra 750 gick med originalbelägg sedan ny och hade alltid enormt bra bromsar och skivorna slets ingenting överhuvudtaget fram tills den dagen jag sålde den vid 3500 mil.

Originalbelägg är i dom allra flesta fall bäst, dom är konstuerade för just den hojen som du kör runt på..

:fyllisar det är ju lördag..

//jaG

Intressant. Jag ska intressera mig och få reda på vad originalbeläggen har för komposition. Dock så eftersträvar jag inte att ingenting ska slitas, jag vill att det ska finnas friktion och slitage! Dock inte lika mycket på skivorna. Varför låta 5000-10000kr skivorna slitas när man kan låta 500kr beläggen slitas istället, för samma bromsverkan kanske?

Förmodligen blir det original som blir bäst ur alla aspekter. Jag kan inte tänka mig att jag kört runt med originalbelägg i minst 2 säsonger UTAN NÅGOT TECKEN ALLS PÅ SLITAGE!!! Det är fan otroligt.

Här ska experimenteras...

/a
 
Last edited:
Back
Top