Ryggskydd till puckelställ?

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Yo!
Har inhandlat ett ställ med kamelpuckel på ryggen (a.k.a ivägen).
Undrar nu om det finns några ryggskydd som inte går ÄNDA från huvudfästet (nacken) och ÄNDA ner titt prutten.

Det jag änvänt innan tar lite väl mycke plats under det nya stället tycker jag.
Puckeln borde väl skydda det översta på ryggen (lite under nacken).

(Det e ett arlen ness ställ, det på bliden)

Tacksam för tips!

Nu har du fel, skyddet ska skydda hela ryggen, puckeln är bara en fjantig aerodynamisk grej (ja, jag har en jag med...)

Så åk vidare med hela skyddet, varför skulle du inte, stället är ju format på samma sätt inuti :fakta

//jaG

yonsson skrev:
Yo!
Har inhandlat ett ställ med kamelpuckel på ryggen (a.k.a ivägen).
Undrar nu om det finns några ryggskydd som inte går ÄNDA från huvudfästet (nacken) och ÄNDA ner titt prutten.

Det jag änvänt innan tar lite väl mycke plats under det nya stället tycker jag.
Puckeln borde väl skydda det översta på ryggen (lite under nacken).

(Det e ett arlen ness ställ, det på bliden)

Tacksam för tips!

Jo jag vet. Du har ju sagt till mig på skarpen alla 3 gånger jag mött dig utan att ha bra med skydd och jag håller självklart med. Men det jag har e så jävla stort. Skulle vilja ha ett smidigare och tänkte att nån kanske hade tips.

Detta vann testet i bike förra året, inte så dyrt heller..

KÖP

TRACK.jpg

//jaG

yonsson skrev:
Jo jag vet. Du har ju sagt till mig på skarpen alla 3 gånger jag mött dig utan att ha bra med skydd och jag håller självklart med. Men det jag har e så jävla stort. Skulle vilja ha ett smidigare och tänkte att nån kanske hade tips.

Det är väl väldigt tveksamt va.... du får böja huvudet långt bakåt för att träffa puckeln, annars hade man inte kunnat krypa ner bakom kåpan...

men vad vet jag?

//jaG

Villee skrev:
Puckeln är whiplashskydd så det så! :fakta

Zeb_Macahan skrev:
Det är väl väldigt tveksamt va.... du får böja huvudet långt bakåt för att träffa puckeln, annars hade man inte kunnat krypa ner bakom kåpan...

men vad vet jag?

//jaG

Det bli mindre nivå skillnad mot hjälm o rygg vid ett fall..
vilket jag tror kan förhindra mycket.

Har ett dainese safety pro (tror det heter så) med puckel och ett ryggskydd som man kan sätta fast i skinnstället med en fästanordning lr ha d löst på sig. Går inte hela vägen upp till nacken men ner till svanskotan. Är dock inte ivägen alls, sitter jävligt skönt även fast skinnstället är riktigt slimmat. Mitt råd är att ta på dig skinnstället, ta hojen till en mc affär (eju + grader nu) o testa passformen. Olika ryggskydd passar olika bra till olika skinnställ. Bara för att din kompis säger att d sitter bra i hans ställ så behöver passformen inte vara bra till ditt / dig.

Men det säkraste är alltid det säkraste....

//jaG

KickAss_Prod´s skrev:
Har ett dainese safety pro (tror det heter så) med puckel och ett ryggskydd som man kan sätta fast i skinnstället med en fästanordning lr ha d löst på sig. Går inte hela vägen upp till nacken men ner till svanskotan. Är dock inte ivägen alls, sitter jävligt skönt även fast skinnstället är riktigt slimmat. Mitt råd är att ta på dig skinnstället, ta hojen till en mc affär (eju + grader nu) o testa passformen. Olika ryggskydd passar olika bra till olika skinnställ. Bara för att din kompis säger att d sitter bra i hans ställ så behöver passformen inte vara bra till ditt / dig.

Om du landar på ryggen så får du stöd av puckeln, men landar man olyckligt får huvudet en längre sträcka att färdas innan hjälmen slår i backen, så att puckeln på något sätt skulle vara en säkerhetsmojäng är inte sant (tror jag), det är bara ett sätt att få oss alla att byta ställ (jag MÅSTE ju ha puckel) precis som radialmonterade ok...

bild som (kanske :rolleyes: ) visar vad jag menar..

//jaG

AleX skrev:
Det bli mindre nivå skillnad mot hjälm o rygg vid ett fall..
vilket jag tror kan förhindra mycket.

Bifogat

• skit.jpg
    skit.jpg
    6.8 KB · Visningar: 115
yonsson skrev:
Vad har du för ryggskydd nu? Har ett dainese backspace och det är lika bekvämt under såväl vanligt tvådelat daineseställ som mitt nuvarande spyke raceställ med jättepuckel..

PS. Du är ju kung på att rita jens... :hihi

Last edited:
Zeb_Macahan skrev:

men vad vet jag?

//jaG

Njaeh, de visa det i ett inslag från Veidec där de visade hur visiret går att böja lite hur som helst och den aldrig knäcks, hur man kan glida 1,5km med ryggskena och så fråga de vad puckeln är till för så sa de "det kan väl kanske ha marginell aerodynamisk effekt, men främst är den för att förhindra whiplashskador, då det inte tillåter huvudet slå tillbaka för mycket" litar nog på killen som sa det, han verka het. :mattias

Ninja 9R skrev:
Vad har du för ryggskydd nu?

Har ett deainese. Gammalt som gatan. Fick det av syrrans kille. Han hade det till sin ZX10 och det var ett bra tag sen :) Långt som fan e det oxå.
Får väl hoppas att jag inte köpt ett för litet skinnställ bara.. :kocko ... Det e tight som Faaan med ryggskyddet! Visst, jag fattar att man blir stel, men det här känns extremt.

Utan ryggskydd e det bara tight över magen :)

Vill minnas att stället satt bättre med det ryggskyddet jag provade med i butiken. Det var ett sånt som e på första bilden tror jag.

Förresten: Vad brukar ni ha under skinnställ. Kallingar och T-shirt eller? Underställ när det e kallt? :)

Last edited:
yonsson skrev:
Förresten: Vad brukar ni ha under skinnställ. Kallingar och T-shirt eller? Underställ när det e kallt? :)

Canada Goose såklart när det e vinter och badbyxor på sommarn? Var det inte så man skulle ha? :va

Min erfarenhet är att skinnstället töjjer sig... Mitt kändes förbaskat obekvämt i början med ryggskyddet, numera känns det konstigt UTAN ryggskyddet, blir liksom skinn över på ryggen nu. Testa 10 timmar...

//P

yonsson skrev:
Har ett deainese. Gammalt som gatan. Fick det av syrrans kille. Han hade det till sin ZX10 och det var ett bra tag sen :) Långt som fan e det oxå.
Får väl hoppas att jag inte köpt ett för litet skinnställ bara.. :kocko ... Det e tight som Faaan med ryggskyddet! Visst, jag fattar att man blir stel, men det här känns extremt.

Vill minnas att stället satt bättre med det ryggskyddet jag provade med i butiken. Det var ett sånt som e på första bilden tror jag.

yonsson skrev:
Får väl hoppas att jag inte köpt ett för litet skinnställ bara.. :kocko ... Det e tight som Faaan med ryggskyddet!

Ok. Skinnstället är perfekt i storlek då iaf om du precis får på dig det, det kommer töja sig vid de tajtaste ställena med tiden..

Under stället kör jag med kallingar o t-shirt, och underställ om det är kallare..

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien