vanliga fel och brister på ZX9R -98???

Masterlord

Det man inte vet har man ingen aning om!
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
hojlös
Finns det nåt särskilt man ska tänka på om man ska köpa en 98:a?
Några vanliga fel eller brister?

Last edited:
lord skrev:
Finns det nåt särskilt man ska tänka på om man ska köpa en 98:a?
Några vanliga fel eller brister?

Halvskum växellåda med frilägen lite här och där.
Men det är mer en "vanesak" än nåt allvarligt problem.
Ventiljustering/kontroll 1200mil vilket ju är förhållandevis ofta. Kolla när det senast är gjort så att du inte måste betala en dyr service det första du gör.

Leffe skrev:
Halvskum växellåda med frilägen lite här och där.
Men det är mer en "vanesak" än nåt allvarligt problem.
Ventiljustering/kontroll 1200mil vilket ju är förhållandevis ofta. Kolla när det senast är gjort så att du inte måste betala en dyr service det första du gör.

Kolla kan man ju göra själv hoppas jag. Men ska man justera måste man ur med kammarna, det är ju mindre bra. Det behövde man inte på min gamla Kawa. Min låda är iallafall inte konstig.

Edit: Svingen är ful, det är ett stort minus.

Last edited:
med tanke på att yamma med samma typ av justering gör 4200 mil mellan justeringarna så är ju 1200 rena bottennappet, men iofs är det ju inte säkert att värdena blir fel vid kontroll.

Rigge skrev:
Varför är det så kort intervall på just dom?

Nu är jag inet med, men ett kortare intervall kan var uppsatt för att delarna slits hårdare än på en annna hojtyp, R1an (och även tidigare hojar med 20v motorerna) har extra hårda material just i dessa delar.

jo min raritet ska väl ha ventilerna justerade i slutet av 2004 när den kommit upp i 4200mil,ska man göra det var 1200mil och kör mycket hoj blir det dyrt om man inte gör det själv förstås.

Silwer skrev:
Nu är jag inet med, men ett kortare intervall kan var uppsatt för att delarna slits hårdare än på en annna hojtyp, R1an (och även tidigare hojar med 20v motorerna) har extra hårda material just i dessa delar.

Holger skrev:
jo min raritet ska väl ha ventilerna justerade i slutet av 2004 när den kommit upp i 4200mil,ska man göra det var 1200mil och kör mycket hoj blir det dyrt om man inte gör det själv förstås.

Men kan man inte själv så har man väl alltid nån kompis som får ställa upp mot en kasse bärs. Det är ju ganska onödigt att välja en annan hoj bara för det.

Nej tycker inte jag heller,dom flesta känner väl någon som kan skruva.
Har en kompis som har en -98 zx9:a och han har varit nöjd med sin än så länge,den går riktigt bra dock lite slö på mellanregistret jämfört med min men det är väl kubiken. Hans hoj har gått riktigt bra hela tiden tror inte han haft några fel alls på den.

Holger skrev:
Nej tycker inte jag heller,dom flesta känner väl någon som kan skruva.
Har en kompis som har en -98 zx9:a och han har varit nöjd med sin än så länge,den går riktigt bra dock lite slö på mellanregistret jämfört med min men det är väl kubiken. Hans hoj har gått riktigt bra hela tiden tror inte han haft några fel alls på den.

de ska gå så.
Det är väl en rätt bekväm sporthoj med om man vill åka lite längre, den är dock snällare än konkurrenterna och tung.
Ändå bantade de väl ner den rejält 98 vill jag minnas, den äldre väger bly.

Japp, den kom ner fraan 210+ till 183. Runt 6 kilo tyngre aen en R1, sa det aer ingen jaetteskillnad. Dock kaenns den stoerre.

Jag körde 2500 mil med min zx9r -98 och hade aldrig något problem med den överhuvudtaget. Ibland kunde man dock få i nått mellanläge i växellådan men inte så ofta. En mycket trevlig cykel att köra tycker jag, duger till banåkning oxå. KÖP!! :tummenupp

kollade ventilerna på min vid 1200 mil då var det inom ramen, vid 2400 mil var jag tvungen att byta ett par schims och då var det ingen touringkörning precis

Kawa har(hade) kortare intervaller på ventiljusteringen för att dom haft problem med att ventilerna ätit sig in i toppen. Nu har dom gått upp i intervall.
zx9:an är en rejäl hoj med pansarkåpor och fina långfärdsegenskaper(lite stötig fjädring bara). Motorljudet är brutalt när man varvar ut den. :tummenupp
Har kollat ventiljusteringen en gång på en zx9:a och det var ganska mycket meck, men det kändes som om den var rejält hopskruvad, inget pickel.

KOPPLINGEN ! Den är riktigt jävla kass ... iallafall på min -98 som jag hade i ca 3000 mil. Vet inte hur många gånger jag böt lameller/mellanskivor sen böt jag kopplingskorg en gång. Fast då körde jag ganska hårt periodvis ... mycket bakhjulsträning och så.

Jeg har hatt TRE stk Kawa ZX9R 98....
Kopplingen er ikke i Suzukiklass. Heller ikke Lådan.
Kawasaki har i maaaange år kjørt med veldig tynne ventil"hoder" slik at ventilene "viker" seg og må justerest ofte og skiftes då och då...

98 modellen har og en gaffel som kan begynne å lacka olja... 99mod har bedre gaffel.

Holder på å borre min til 970 kubikk och toppen er hos Mc Xpress for porting....

Jag har skumpat ca 5800mil på min zx9:a (98), och jag har gjort 2 ventiljusteringar, bytt koppling och lite sånt på den.

Men jag är toknöjd med den, men det är som det har nämnts tidigare.

Växellådan är lite skum, frilägen finns lite här och där.
Men det går att fixa till med lite meckande.

// V

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...