10 mil på en husaberg motard?

BAWS!

bawsBaby!
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
2010, KTM 690 SMR
går d att åka 10 mil på en husaberg motard

tänkte på sommarn när man åker till landet lite då o då

aGGeLiTO skrev:

Tyvärr! :4skrika Sist gång jag kollade fungerade de endast 7 mil.

på den går det bara 5 mil sen e de kisse paus.. men om du köper en r1a klarar du 12 mil innan kisse paus men tyvärr hinner du inte stanna för kisse paus så du missar då även ditt mål..

(ironi off)
Om du mena pga bensinen så tror jag knappast att de e något problem...

Jag har kört med min 5-6mil i sträck, men man får ställa sig upp i mellanåt och skaka lite på sig för skinkorna mm kan domna bort :rolleyes: Sen är det väl inte så bra för motorn att gå på jämna varv hela resan heller. Men det kan man ju fixa med lite wheelie träning mm under resans gång :)

aGGeLiTO skrev:

Har ett par vänner i Borlänge !! dom åkte ca 130 mil i sommras. Med husaberg!!!!! Borläng- östersund- Sen va dom över till norge någonstans vet ej vart. Och tillbaks till Östersund o vidare till Borlänge . UTAN PROBLEM !!!
Dom stanna o bytte olja o filter ibland bara :banana

Ska nog inte vara några problem. Bara man ser till att grejerna är i bra skick o sköter servicen.

(stavning)

10 mil funkar, jag brukar ha nån liter bensin kvar då som reserv.
Rumpan blir jäkligt mör efter 10 mil om man sitter å finåker men så länge man kör aktivt, svårt å undvika ;), är det ett mindre problem.

Husabergägarna kan klämma ca 10 mil i sträck , men då oftast med prostataproblem som följd. Detta kräver prostatamassage som utförs på varandra av åkarna själva efter vägkanten. Det är därför man ser dom åkandes i grupp alltför ofta.

:arsele

SM 570 RR skrev:
Husabergägarna kan klämma ca 10 mil i sträck , men då oftast med prostataproblem som följd. Detta kräver prostatamassage som utförs på varandra av åkarna själva efter vägkanten. Det är därför man ser dom åkandes i grupp alltför ofta.

:rofl :rofl :rofl

10mil....inga problem om det inte e E4;an....då dör du i tristes.....o domnade kroppsdelar.....
men svänger det lite eller oom ni e flera som åker på 1 hjul funkar det fint....så att man inte sitter helt still o åker 130......för då e det inte kul.... :D

SM 570 RR skrev:

Du e bara avundsjuk :hihi

SM 570 RR skrev:

Hahahaha!! :mad:

Det är klart det går, men det är ingen njutning att åka längre bitar, speciellt om det är långa trista raka vägar bara.
Det finns bättre hojar för sånt absolut.

Hojen är ju gjord för aktiv körning och det det ska ju svänga lite för att man ska ha skoj med den. För att åka lite bekvämare kan man dreva om den en smula. Mina rundor på småvägar brukar ligga runt en 6-8 mil åt gången. Det går rätt fort till det är dax att byta olja, men det är ju snabbt gjort. Fundera på om det är rätt hoj för dig. Låna en och kör en sväng ! :banana :banana :banana

Klart som fan att det går att åka 10 mil, under 4-dagars åkte vi 120 mil på på fyra dagar, och Husaberg var ordentligt representerat i startledet.
Tanka och åk.

Evil M skrev:
Jag har kört med min 5-6mil i sträck, men man får ställa sig upp i mellanåt och skaka lite på sig för skinkorna mm kan domna bort :rolleyes: Sen är det väl inte så bra för motorn att gå på jämna varv hela resan heller. Men det kan man ju fixa med lite wheelie träning mm under resans gång :)

varför är det skadligt för en husabergmotor att ligga på jämna varv under lite längre tid? jag trodde att detta endast var skadligt för tvåtaktsmotorer.

jag är förbannat sugen på en husaberg, men då vill inte jag bara bli begränsad till stan och skogen utan jag vill gärna smiska lite på 90 och 70 vägar med min kompis också. han kommer att köra blade. så därför undrar jag också:
hur hög toppfart har en 650?
om man drevar upp den lite för att höja toppfarten så att den gör 220-230(om den nu inte gör det orginal), blir den väldigt mycket slöare då eller kan man powerwheela så gott som lika bra i alla fall?

hur många liter är tanken på i en 650?

bmwjohan skrev:
varför är det skadligt för en husabergmotor att ligga på jämna varv under lite längre tid? jag trodde att detta endast var skadligt för tvåtaktsmotorer.

Har för mig att det beror på den begränsade oljemängden, alltså att smörjningen blir kass... rätta mig om jag har fel.

9L tank.

//@

bmwjohan skrev:
om man drevar upp den lite för att höja toppfarten så att den gör 220-230(om den nu inte gör det orginal), blir den väldigt mycket slöare då eller kan man powerwheela så gott som lika bra i alla fall?

170-190 toppfart, 160 når man i rimlig tid.

Japp, men jag rekomenderar inte att man drevar den så, ganska värdelöst när den ändå inte kommer orka.

Tanken är på 7 liter. *Edit, har jag läst fel?

Tanken är på 9liter som d1ce säger.

Ligger man på gämnt varv så slungas oljan bara ut på väggarna och kommer inte åt att smörja allt som behövs. Kör man bana så gasar man sen slår man av sen gasar man och så håller man ju på och när motorn går ner i varv kommer oljan åt alla delar.

[edit igen] Supermoto måste besservissa lite så jag låter han hållas :)

Last edited:
bmwjohan skrev:

jag är förbannat sugen på en husaberg, men då vill inte jag bara bli begränsad till stan och skogen utan jag vill gärna smiska lite på 90 och 70 vägar med min kompis också. han kommer att köra blade. så därför undrar jag också:

Mitt resonemang: Jämnt lågt varv är inte skadligt med avseende på oljan. Däremot blir det jäkligt varmt i cylindern eftersom du använder mindre bränsle och därigenom kan stuffet där ta skada. Jämnt högt varv under längre tid gör däremot att, som Evil_m säger, oljan inte får en chans att rinna ner i motorn så att pumpen kan pumpa runt den. Dessutom kan oljan tryckas ut genom nåt slags "skvallerhål" på vänstra sidan vid vattenpumpen (tror jag det är) om man ligger på för mkt för länge. Såklart har husan oljepump! DÄR har Evil fel :arsele :hihi

Det som först tar skada är växellådan eftersom den ligger "högst" i motorn av de delar som tar skada av detta (ta det från en som vet :3freak). Detta är inte unikt för Husaberg däremot kan andra märken ta skada på andra sätt men att de tar skada är rätt självklart. Nu talar jag om motorer med lite olja och hög trimningsgrad alltså. Skulle man fylla på mer olja så skjuter motorn ur sig överflödet genom vevhusventilationen med en stor effektfull rökpuff som resultat.

En original 650 gör en hårsmån från 200 med drevning som tillåter det, t.ex 17/42. Har sett 202km/h på en 650 som bara hade FP som enda trim. Dreva lagom...

Tanken är på 9l som grabbarna säger.

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back