Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
aGGeLiTO skrev:går d att åka 10 mil på en husaberg motard
tänkte på sommarn när man åker till landet lite då o då
Sist gång jag kollade fungerade de endast 7 mil.aGGeLiTO skrev:går d att åka 10 mil på en husaberg motard
tänkte på sommarn när man åker till landet lite då o då

SM 570 RR skrev:Husabergägarna kan klämma ca 10 mil i sträck , men då oftast med prostataproblem som följd. Detta kräver prostatamassage som utförs på varandra av åkarna själva efter vägkanten. Det är därför man ser dom åkandes i grupp alltför ofta.
![]()

SM 570 RR skrev:Husabergägarna kan klämma ca 10 mil i sträck , men då oftast med prostataproblem som följd. Detta kräver prostatamassage som utförs på varandra av åkarna själva efter vägkanten. Det är därför man ser dom åkandes i grupp alltför ofta.
![]()

![]()

Evil M skrev:Jag har kört med min 5-6mil i sträck, men man får ställa sig upp i mellanåt och skaka lite på sig för skinkorna mm kan domna bortSen är det väl inte så bra för motorn att gå på jämna varv hela resan heller. Men det kan man ju fixa med lite wheelie träning mm under resans gång
![]()
bmwjohan skrev:varför är det skadligt för en husabergmotor att ligga på jämna varv under lite längre tid? jag trodde att detta endast var skadligt för tvåtaktsmotorer.
170-190 toppfart, 160 når man i rimlig tid.bmwjohan skrev:hur hög toppfart har en 650?
om man drevar upp den lite för att höja toppfarten så att den gör 220-230(om den nu inte gör det orginal), blir den väldigt mycket slöare då eller kan man powerwheela så gott som lika bra i alla fall?
hur många liter är tanken på i en 650?
Mitt resonemang: Jämnt lågt varv är inte skadligt med avseende på oljan. Däremot blir det jäkligt varmt i cylindern eftersom du använder mindre bränsle och därigenom kan stuffet där ta skada. Jämnt högt varv under längre tid gör däremot att, som Evil_m säger, oljan inte får en chans att rinna ner i motorn så att pumpen kan pumpa runt den. Dessutom kan oljan tryckas ut genom nåt slags "skvallerhål" på vänstra sidan vid vattenpumpen (tror jag det är) om man ligger på för mkt för länge. Såklart har husan oljepump! DÄR har Evil felbmwjohan skrev:varför är det skadligt för en husabergmotor att ligga på jämna varv under lite längre tid? jag trodde att detta endast var skadligt för tvåtaktsmotorer.
jag är förbannat sugen på en husaberg, men då vill inte jag bara bli begränsad till stan och skogen utan jag vill gärna smiska lite på 90 och 70 vägar med min kompis också. han kommer att köra blade. så därför undrar jag också:
hur hög toppfart har en 650?
om man drevar upp den lite för att höja toppfarten så att den gör 220-230(om den nu inte gör det orginal), blir den väldigt mycket slöare då eller kan man powerwheela så gott som lika bra i alla fall?
hur många liter är tanken på i en 650?
). Detta är inte unikt för Husaberg däremot kan andra märken ta skada på andra sätt men att de tar skada är rätt självklart. Nu talar jag om motorer med lite olja och hög trimningsgrad alltså. Skulle man fylla på mer olja så skjuter motorn ur sig överflödet genom vevhusventilationen med en stor effektfull rökpuff som resultat.|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |