Köra strypt?

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Trallalalandet
Hoj
lånar ibland
Någon som kan tala om i klartext hur det är, och inte bara "det är tråkigt"!

Vad försvinner, toppfart?, drag? allt?

Talar nu om en CBR600F jag funderar på att köpa och strypa till 25kW...


tacksam för svar
 
Last edited:

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
landen skrev:
Vad försvinner, toppfart?, drag? allt?
En kompis jag pratade med påstod att den kunde bli starkare om man ströp, på låga varv då!

tacksam för svar

Allt!!!....kompisen borde nog läsa på lite bättre.

Mvh//ZS
 

rsnisse

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2003
Ort
Norrland
Hoj
gsx600r -01
jag skulle mycket gärna vilja veta hur mkt starkare dom blir.....har själv en gsxr 600 -01 som jag ströp ner till 25 KW,,,å jag kan säga att den blev då inte alls roligt att köra...men nu är den det=)
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Allt försvinner, toppfart och acc.

Speciellt om det är en hoj som får strypas mycket, en R1a på 30hk blir ju knappt körbar tex.
Drevningen blir helt tokig, hojen går lika fort på 3-6an.
 

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Trallalalandet
Hoj
lånar ibland
Zilversurfer skrev:
Allt!!!....kompisen borde nog läsa på lite bättre.

Mvh//ZS


Tyckte det lät lite knepigt med, men om man nu har en cbr600f som kanske toppar 230km/h (gissar)! Vad blir det för toppfart med 25kW?
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
landen skrev:
Tyckte det lät lite knepigt med, men om man nu har en cbr600f som kanske toppar 230km/h (gissar)! Vad blir det för toppfart med 25kW?

man får bara köra 110 km/h som mest i Sverige :mattias

Svaret på frågan dock är väl ingen aning... Hmm 170-180 kanske....

Accet märker du väl mest på kan jag tro...

:hej
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
landen skrev:
Tyckte det lät lite knepigt med, men om man nu har en cbr600f som kanske toppar 230km/h (gissar)! Vad blir det för toppfart med 25kW?

Jag skulle gissa mellan 160-170km/h beroende på din vikt.

Personligen hade jag satt 2 kuggar mer bak, för bättre ax - dock hämmar det toppfarten.

Mvh//ZF
 

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Trallalalandet
Hoj
lånar ibland
Det är iofs sant, någon som har erfarenhet av att köra med en strypt hoj, är lite i valet och kvalet om jag ska vänta med att köpa tills jag fyllt 21 så jag kan köra den fullt ut!, eller är det något att ha med en 600 som är 25kW? tro?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
nej det gör ju inet det, hojen orkar ändå inget mer på de högre växlarna.
En snubbe här ute hade en blade strypt till 50hk, den gick 170 på 3an, 4an, 5an, 6an.
Det hade inte spelat nån roll för toppfarten om han hade drevat ner den, men den hade säkert orkat bättre då.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Köp en effektsvagare hoj som inte behöver strypas ner så mycket. (Typ XT)
Men visst fan GÅR det att köra en strypt CBR600, men där märks det nog stor skillnad mot original.
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Säkert samma känsla som att springa marathon och andas genom ett sugrör.
Det går men inte speciellt bra eller fort.
 

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
landen skrev:
Någon som kan tala om i klartext hur det är, och inte bara "det är tråkigt"!

Vad försvinner, toppfart?, drag? allt?

Talar nu om en CBR600F jag funderar på att köpa och strypa till 25kW...

En kompis jag pratade med påstod att den kunde bli starkare om man ströp, på låga varv då!

tacksam för svar

Intrycket jag fått efter att ha kört några strypta hojar är att effekten kommer ungefär likadant fram till den punkt i registret där det är 34 hk, och därefter händer det inte mycket mer. Som någon annan sade, en hoj som XT (som har 40 hk ostrypt), där känns den ungefär likadan upp till ca 4000 rpm, medan en ostrypt XT ger effekt upp till 5500 ungefär, där de sista sex hästarna finns. Det blir alltså inte så hemskt stor skillnad på hojen, och man kan köra den ungefär likadant.

Sedan, om man tar en fyrcylindrig 600cc sporthoj, som CBR600 och RF600(vilken jag provkört i strypt utförande), då har hojen runt 100 hk ostrypt, och är förhållandevis klen i lägre registret. Nu var det så länge sedan jag körde RF:en, men jag har för mig att den gav effekt upp till ungefär 6-7000 rpm, och det då var där de 34 hästkrafterna infann sig.

Eftersom RF:en är anpassad (i växellåda och drevning) för att varvas hela vägen ut till ca 12000 rpm, då känns den seg då man hela tiden måste växla vid 6000 rpm, och orkar inte upp i toppfart (ca 170 km/h i mätarfart) på högsta växeln, utan toppfarten hittar man nog på fyran eller femman. XT:n kan däremot köras med bibehållen körglädje.

Att den strypta hojen blir något starkare på lägre register kan kanske stämma om den är strypt i insuget, och den mindre insugningsytan då leder till att bränsleblandingen passerar med högre hastighet... sånt där har jag ingen egentlig koll på, men det finns en del folk här på forumet som borde veta bättre. Vad jag däremot vet är att den stypta XT:n faktiskt kändes lite starkare på låga varv, men jag kanske bara inbillar mig...

Sammanfattningsvis - ju mer effekt man stryper bort, desto mer körglädje försvinner. Satsa på en hoj som är så lätt som möjligt och har så nära 34 hk det går i originalskick. Då är hojen dimensionerad efter effekten och allt stämmer bättre = roligare att köra. En ostrypt Honda NSR125 med 32 hk är säkert roligare än en strypt Hayabusa med 34 hk...
 

Texx

Roligt, Roligare, Hojåkning!
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Skogen
Hoj
KTM 525SM -03(-05), DaBomb Mindbomb DH-hoj
Eller så stryper du den så du får de på papper! Sen äre bara ta bort strypningen och köra me full effekt... Inte stanna för gubbarna i "blåkläder" och inte kvadda!
 

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Trallalalandet
Hoj
lånar ibland
Jo men känns ju lite tråkigt om jag nu ska köpa hoj i år och fyller 21 nästa år att köpa en 125, och sedan byta upp mig till en 600!

Men kanske är ett alternativ!, antar att frågan vart upp 100grr innan men är det många här som kört ostrypt utan att ha körkort för det?

Är ju med ett alternativ! kanske inte det bästa men!

Ska jag vara ärlig så vill jag ju ha en "grym" hoj med!

Tack för bra svar!
 
Last edited:
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Umeå / Skellefteå/Boden
Hoj
1198 Vafanculo
landen skrev:
Jo men känns ju lite tråkigt om jag nu ska köpa hoj i år och fyller 21 nästa år att köpa en 125, och sedan byta upp mig till en 600!

Men kanske är ett alternativ!, antar att frågan vart upp 100grr innan men är det många här som kört ostrypt utan att ha körkort för det?

Är ju med ett alternativ! kanske inte det bästa men!

Ska jag vara ärlig så vill jag ju ha en "grym" hoj med!

Tack för bra svar!

Köp en 600 redan nu och kör.. du behöver väll inte piska den som en idiot första året.. håll dig lite passiv och dra inte åt dig onödig uppmärksamhet så bör Polis frågan inte vara något större problem.. jag antar att det är där skon klämmer. Sen om du skulle bli stoppad så kan man alltid dra någon vals, dessutom vet dom flesta poliserna inte vart gränsen mellan en mellan och tungviktare går. iaf inte dom som stoppat mig.
 

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Trallalalandet
Hoj
lånar ibland
Har fått den uppfattningen med!, men om jag blir stoppad och den är reggad som 25kW kan dom väl endå inte kolla upp det eller?
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Med risk för att låta löjlig, varför inte köpa tex en 650 offroad eller en landsvögshoj med kanske 50-60 hk, och strypa den. Kör den i två år och lär dig köra hoj (med köra hoj menar jag inte full gas på motorvägen, posera vid korvkiosken eller köra på bakhjulet framför fjortisbudar), sen köper du en sporthoj. När du har kört i två år är du mer redo att hantera en hoj med 100 hk eller mer. Som sagts tidigare så är en 600 sporthoj strypt till 25kW totalt värdelös att köra. Det händer ingenting oavsett varv eller växel, cykeln är stendöd. Rent trafikfarligt stendöd. Klart du kan rycka strypningarna och köra ostrypt, vilket ju innebär att du så fort du kör cykeln gör dig skyldig till olovlig körning och det enda som gäller är trafikförsäkringen, på vilken du kommer bli ersättningsskyldig gentemot bolaget om det händer något. Valet är ditt. Vara smart eller vara dum. Fattar inte varför jag bemödar mig att skriva faktiskt, eftersom jag vet hur det blir iallafall.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top