Oktan booster eller racebensin 102 oktan?

spyan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Tjörn
Hoj
CBR 1000RR
Är det någon som vet hur bra oktan booster är jämfört med 102 oktanit bränsle? Min r6 är kraftigt trimmard och har gått på 102 oktan tidigare å tänkte fortsätta med det för att hålla motorn i skick å minska slitaget,men bränslet kostar ju ca 40 kr/L !!! hojen går ju givetvis mycke bra på vanlig bensin åxå,men de e ju gott å ha mer effekt när men tävlar!

TACK PÅ FÖR HAND
MVH TOBBE #40 ROOKIE 600 :tummenupp
 
Min personliga erfarenhet(från bilvärlden) är att okanbooster -då en riktig typ Gold Eagles 104+ inte nåt mackamög- funkar bra om du har lite spiknings tendens, men ger ingen extra effekt. Racingsoppa brukar vara av en annan typ än mackasoppa och har andra förbrännings egenskaper. Ex kan värmevärde eller energi innehåll vara betydligt bättre trots samma oktantal. Flamfronten i förbränningsrummet kan skilja rätt mycket också, på vanlig 98 ligger flamfronten på ca 31 m/s medan du har 36-37 m/s för 110 racesoppa. Kan tyckas lite overkill när din 600 kommer upp till kanske 18 m/s(gissning -har inte räknat), men det är betydande för tryckets uppbyggnad i förbränningsrummet. Andra faktorer är att bränslet blandar sig bättre med luften och du får en jämnare och mer kontrollerad förbränning, och som du påpekat, den innehåller färre föroreningar så motorn slits mindre.
Kort sagt: prova grön 98, spikar den inte så kan du köra på det. Skulle varvtiderna göra mer ont än hålet i plånboken så kan du ju alltid byta tillbaks.
Förresten: kolla efter andra märken också, det kan skilja rätt mycket i pris.
Kolla också upp bestyckningen då det kan skilja lite i viskositet mellan sopporna. Lycka till i djungeln...
 
Förstår nog inte frågan; vill du kunna byta mellan handelsbensin o handelsbensin m booster ? Eller mellan 102 oktan-soppa o handelsbensin m booster ?
Mer oktan ger inte mer effekt. Var skulle den effekten komma ifrån ?
(Däremot ger den dig möjlighet att köra m högre förbränningstryck o temp. utan att den spikar/knackar/detonerar. Annars lär det inte göra nån större skillnad, annat än om motorn är dåligt anpassad o ställd efter den soppa du kör med idag. Att köra m lägre oktan än motorn behöver är riskabelt. Men det visste du säkert redan.)

Enda motorn jag vet som automatiskt ger mer effekt på högre oktan är såna m knacksensor som faktiskt ställer om nåt efter om den knackar eller inte, i 1a hand laddtrycket på turbon.

Fast oktantalet är ju bara ETT sätt att uttrycka knackningståligheten, ger ju inte hela sanningen. (Ungefär som att toppeffekten inte säger nåt om effektregistret.) Olika soppa m samma oktantal kan brinna lite olika, så det lättaste är säkert att prova. Nånstans går oxå gränsen för hur noga man kan vara, soppa varierar i egenskaper även på andra sätt. Vore kanske inte så kul att fintrimma motorn i bänk f dyra pengar o en viss soppa o sen upptäcka att 'samma' soppa inte riktigt är samma längre...
/u
 
Pilsner skrev:
Flamfronten i förbränningsrummet kan skilja rätt mycket också, på vanlig 98 ligger flamfronten på ca 31 m/s medan du har 36-37 m/s för 110 racesoppa. Kan tyckas lite overkill när din 600 kommer upp till kanske 18 m/s(gissning -har inte räknat), ..
Låter som du jämför (nominell) förbränningshastighet m medelkolvhastigheten mer eller mindre rakt av. Vilka slutsatser om effekten kan man dra av en sån jämförelse ? Undrar en nyfiken
/u
 
ställer du om tändningen när du kör på "vanlig" soppa?
Annars förstår iaf inte jag hur du menar att hojen går bättre på 102 oktan än tex 98 oktan.
Vet inte om dessa hojar ställer om tändningen automatiskt iofs, för om kompet är så högt att 102 oktan behövs borde den går skit med 98 utan andra förändringar.
Fast det finns ju teorier om soppans renhet med, tex fins ju soppa för skogs o trädgårdsmaskiner som ska vara renare, detta ska ju enligt vissa ge mer effekt.
 
spyan skrev:
Är det någon som vet hur bra oktan booster är jämfört med 102 oktanit bränsle? Min r6 är kraftigt trimmard och har gått på 102 oktan tidigare å tänkte fortsätta med det för att hålla motorn i skick å minska slitaget,men bränslet kostar ju ca 40 kr/L !!! hojen går ju givetvis mycke bra på vanlig bensin åxå,men de e ju gott å ha mer effekt när men tävlar!

TACK PÅ FÖR HAND
MVH TOBBE #40 ROOKIE 600 :tummenupp

Handla soppan i tyskland där sälger de 100 oktan på pump v- power racing
på shell funkar på min 250 så den bör ju funka på din också
 
spyan skrev:
Är det någon som vet hur bra oktan booster är jämfört med 102 oktanit bränsle? Min r6 är kraftigt trimmard och har gått på 102 oktan tidigare å tänkte fortsätta med det för att hålla motorn i skick å minska slitaget,men bränslet kostar ju ca 40 kr/L !!! hojen går ju givetvis mycke bra på vanlig bensin åxå,men de e ju gott å ha mer effekt när men tävlar!

TACK PÅ FÖR HAND
MVH TOBBE #40 ROOKIE 600 :tummenupp


Det finns billigare även om den fortfarande är dyr, AG RF102 kostar 28 kr/l.
 
spyan skrev:
Är det någon som vet hur bra oktan booster är jämfört med 102 oktanit bränsle? Min r6 är kraftigt trimmard och har gått på 102 oktan tidigare å tänkte fortsätta med det för att hålla motorn i skick å minska slitaget,men bränslet kostar ju ca 40 kr/L !!! hojen går ju givetvis mycke bra på vanlig bensin åxå,men de e ju gott å ha mer effekt när men tävlar!

TACK PÅ FÖR HAND
MVH TOBBE #40 ROOKIE 600 :tummenupp

Har den gått på 102 tidigare bör du fortsätta med det eller ändra komp eller tänding för att inte förstöra motorn. Aspen Racing kostar 26kr litern i 25 liters dunkar och kan köpas på alla ställen som säljer gräsklippar och liknande i stortsett. Kolla på www.aspen.se

Vet de som har spikat sönder trimmade 600:or på vanlig macksoppa
 
Nordgren skrev:
...

Vet de som har spikat sönder trimmade 600:or på vanlig macksoppa

Håller med. Har öppnat en kitad R6'a som inte mått bra av att rulla på vanlig soppa när den flyttade till rookierejsing. Någon i tråden nämner att man kan köra med vanlig 98 så länge det inte spikar men vem hör om en kittad 600-motor spikar?? Inte jag iaf och jag tror inte jag är ensam om det...
 
102 oktan racesoppa brukar innehålla MTBE, bl.a. innehåller det extra syre, som ger en liten effektökning iom att man kan skotta in mer bränsle utan att den går för fett.

Ska du tävla med SVEMO-licens måste du använda dig av en riktig bensin och ingen "häxbrygd" med t.ex. xylen eller toulene. Kör på AG's RF102 som innehåller 2% syre i vikt räknat.

http://www.agp.nu/products/product_details.asp?ID=PID14

Ska du enbart köra på gatan och vill köra så billigt som möjligt. Pytsa i 10% xylene-m (som du hittar hos färghandlaren). Du kommer att torska i en en bränslekontroll (utförs vid nästan alla SVEMO-tävlingar) med xylene-m i tanken.
 
Chrille skrev:
Håller med. Har öppnat en kitad R6'a som inte mått bra av att rulla på vanlig soppa när den flyttade till rookierejsing. Någon i tråden nämner att man kan köra med vanlig 98 så länge det inte spikar men vem hör om en kittad 600-motor spikar?? Inte jag iaf och jag tror inte jag är ensam om det...





såg att speedpars har en oktan booster,gör den nån nytta?kommer ju att träna en hel del i år och då blir de dyrt å köra på race soppa,kanske boostern minskar slitaget på motorn?
 
spyan skrev:
såg att speedpars har en oktan booster,gör den nån nytta?kommer ju att träna en hel del i år och då blir de dyrt å köra på race soppa,kanske boostern minskar slitaget på motorn?

99% av alla oktanboosters är till för att sno dig på pengar. Det finns mig veterligen en enda (som säljs av nån Björk i Västerås) som tillför någonting - enligt specen så verkar det vara vanlig MTBE (men naturligtvis dyrare).

Kör du på gatan? 3 liter Xylen-M + 1 dl transmissionolja + 1 dl dieselolja till en 20 liters tank 98 oktan = 102 oktan _fungerande_ oktanbooster.
 
andersbrink skrev:
99% av alla oktanboosters är till för att sno dig på pengar. Det finns mig veterligen en enda (som säljs av nån Björk i Västerås) som tillför någonting - enligt specen så verkar det vara vanlig MTBE (men naturligtvis dyrare).

Kör du på gatan? 3 liter Xylen-M + 1 dl transmissionolja + 1 dl dieselolja till en 20 liters tank 98 oktan = 102 oktan _fungerande_ oktanbooster.

DET är ett OTROLIGT intressant tips för Rookie600 förare som kör med gamla SS-maskiner. Stämmer det här så slipper ni oroa er för att spika sönder maskiner och ni får full effekt i grejerna. Så vitt jag vet har vi fritt bränsle reglemente också va?
 
Chrille skrev:
DET är ett OTROLIGT intressant tips för Rookie600 förare som kör med gamla SS-maskiner. Stämmer det här så slipper ni oroa er för att spika sönder maskiner och ni får full effekt i grejerna. Så vitt jag vet har vi fritt bränsle reglemente också va?

Nej, så lyckliga får vi inte bli. Vi ska vara miljövänliga, och det är anledningen till att vi åker blyfritt exempelvis.
102oktan RON, 90 oktan MON, kollade upp detta så sent som i eftermiddags. Då jag helst skulle vilja åka med en soppa med högre MON.
 
Fan jag har en polare som säljer spill olja på fat 100 spänn :D

Fortare lär det väl inte gå :D :D
 
Hur är det att köra på flygplans bränsle????

Körde vår åkgräsklippare på det.... Jävlar va den var mycket mer varvvillig....
Något som funkar?
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top