ok lutning

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Har för mig det finns/fanns en lutande tråd någonstans här på forumet förut men jag kan banne mig inte hitta den så......

Hittade den här bilden tagen under Tysklands GP i år. Måste vara en av dom värta lutningsvinklarna jag sett i alla fall, han sitter ju mer eller mindre på sidan av hojen. Vilken chaffis det är kan kanske någon med koll på hojjar/ställ tala om (aaaningen svårt att se startnummret).

En fråga man ställer sig är; hur mycket gummi har han att åka på i den där vinkeln egentligen ? Följdfråga; vilka vinklar är däcken dom här boyzen kör på designade att klara ?

Bifogat

• lutning.jpg
    lutning.jpg
    112 KB · Visningar: 199
Inte så farligt extremt egentligen. I precis rätt fart så kan man luta ner så mycket utan att det släpper (med bra sulor). Har man 76-profil på framsulan t.ex. - är det gott om gummi långt ut på kanten.

När fotpinnarna börjar skrapa i på min endurofjädrade 620 (som därmed är väldigt hög), då vet jag att det ligger ut på kanten av däcken (Maxxis Goldspeed) - lutningen är då runt 50-55 grader skulle jag gissa på (0 grader = upprätt).

Men gör man samma sak med dåliga gatdäck, blir det såhär: :)

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=34166

Du e bra schnabb du :) Min katoom med endurofjädring fick jag typ aldrig fotpinnarna att ta i........ :(

TomK skrev:
Inte så farligt extremt egentligen. I precis rätt fart så kan man luta ner så mycket utan att det släpper (med bra sulor). Har man 76-profil på framsulan t.ex. - är det gott om gummi långt ut på kanten.

När fotpinnarna börjar skrapa i på min endurofjädrade 620 (som därmed är väldigt hög), då vet jag att det ligger ut på kanten av däcken (Maxxis Goldspeed) - lutningen är då runt 50-55 grader skulle jag gissa på (0 grader = upprätt).

Men gör man samma sak med dåliga gatdäck, blir det såhär: :)

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=34166

Tom Byron skrev:
Du e bra schnabb du :) Min katoom med endurofjädring fick jag typ aldrig fotpinnarna att ta i........ :(

Hm... Det fick jag, men det var iofs mest i stenar & annat skit som var ivägen i skogen... :rolleyes: :brinnerup

Tom Byron skrev:

Men du hade inte heller slicks på - börja med det så ska du se att det funkar... ;) Nä visst nej, du har ju bytt till nåt blågult mojs... :tungan

Jag skrapade inte fotpinnarna medan jag använde gatdäck, bortsett från en och annan marksyning då.

aha, blir det sådan skillnad. Jag har ju bara åkt på pilotsport de sista året....men nu borde den blågula ta i, de e ju lika låg som en minimoto ju :)

Känn dig jagad :tuttar

TomK skrev:
Men du hade inte heller slicks på - börja med det så ska du se att det funkar... ;) Nä visst nej, du har ju bytt till nåt blågult mojs... :tungan

Jag skrapade inte fotpinnarna medan jag använde gatdäck, bortsett från en och annan marksyning då.

TomK skrev:
.... Har man 76-profil på framsulan t.ex. - är det gott om gummi långt ut på kanten....

Framsulan.... är det fram som tar upp dom största krafterna och är begränsande vid kurvtagning (eftersom det är det du nämner som exempel) ?

76-profil....hmmm.... för en okunnig nu så låter det som en relativt hög profil. Undringen då är om man är tvungen att bygga däck så höga för att kunna få till det med körbart gummi 'runt om' profilen, d.v.s. möjliggöra så stora lutningsvinklar ?

Å andra sidan...... ? Kollar man vad Pirelli/Maxxis m.fl. har på slicksfronten bak så är väl 60-profil någon form av medelvärde. Om man räknar på vilken däckshöjd profilerna 120/76 resp. 160/60 ger så hamnar båda strax över 9 cm (9.1 resp. 9.6). Detta borde då innebära att framdäcket är betydligt rundare och att det alltså är bakdäcket som är begränsande för hur mycket man lägga ner (och alltså behöver man inte den höga profilen på framdäcket).

Å tredje sidan så säger ju inget av måtten något om hur hög sidan på däcket är fram resp. bak. Så....... :confused:

Och vad kör man då typiskt med för däckstryck ? Jag förstår att det är väldigt beroende på bana, väder m.m. men kör man med lägre eller högre tryck än i landsvägsdäck (typ M1) under samma förhållanden ? I teorin borde däcket bli vekt om man kör med lågt tryck på en hög profil och därmed lite svårkontrollerat/vingligt. Eller.....?

Va mycke snack och teoretiserade :3freak det blev när allt jag försöker åstadkomma är någon form av förståelse för hur man 'tänker däck'.

Tom Byron skrev:

en enda gång i ca 0.5 sek fick jag ned fotpinnen i backen på min 250sx med påställd crossfjädring...att det blev så kan bero på att Ejdehage låg BAKOM :fakta att han kom om och vann e ju en annan historia :tungan

Spider skrev:
Å andra sidan...... ? Kollar man vad Pirelli/Maxxis m.fl. har på slicksfronten bak så är väl 60-profil någon form av medelvärde. Om man räknar på vilken däckshöjd profilerna 120/76 resp. 160/60 ger så hamnar båda strax över 9 cm (9.1 resp. 9.6). Detta borde då innebära att framdäcket är betydligt rundare och att det alltså är bakdäcket som är begränsande för hur mycket man lägga ner (och alltså behöver man inte den höga profilen på framdäcket).

du har rätt i att framdäcket är rundare än bakdäcket, många slicks fram är nästan helt lodräta på sidorna. ofta går det ganska lätt att komma ner till kanten på bakdäcket men fram kan va mycket svårare.

nu har ju tex Husqvarna börjat köra med 16,5" fälg fram vilket ger ännu mer annläggningsyta vid fullt nedlägg. då har dom 120/80 eller mer i profil på däcket.

sen så viker sig däck över kanten dom liksom rullar över...så det går att lägga ner mer än vad däcket egentligen ser ut att klara av.

rejser skrev:
nu har ju tex Husqvarna börjat köra med 16,5" fälg fram vilket ger ännu mer annläggningsyta vid fullt nedlägg. då har dom 120/80 eller mer i profil på däcket.

Nu hänger jag inte riktigt med, om det är bakdäcket som är begränsande varför vill man då ha ännu högre profil fram ? :confused:

Framdäcket är smalare och har mindre yta i marken, om man inte har en väl anpassad profil. 76-profil är väldigt vasst och ger wobbel-tendenser om cykeln är nervös av sig (märks i "högre" farter). Lite beroende på körstil förstås - men för det mesta är det fram som är kritiskt m.a.p. greppet. I synnerhet i ingången i kurvor. Bak så brukar klara sig bättre och sladdar man in i en kurva och kanske powerslide ut, så löser det sig självt baktill så att säga...

Framhjulssläpp brukar resultera i lindrigare vurpor (men kan ge tillräckligt svullna knän :rolleyes: ), men är svårare att häva än om det kasar iväg bak. Jag försöker så gott det går att jämna ut skillnaderna i grepp, så att det ska gå att köra fortare innan det släpper (och då oftast framtill, om man bara rullar sig genom en kurva).

De däck jag använder har måtten 120/76 och 160/60. På 3,5"- och 5"-fälg blir lutningen något brantare på framsulan, men t.ex. under en sladd så kommer yt-vinkeln mot marken att vara nästan densamma. Inte för att det spelar så stor roll egentligen. Jämför man däcken med 70-profil och 76, så har 76:an mer yta ut på kanterna och någon extra liten kvadratmillimeter anliggning :) Var kanten sedan slutar jämfört mellan fram/bak har mindre betydelse.

Maxxis-däcken ska ha ett lufttryck på 1,65-1,70 bar. Jag har kört på 1,6 när det varit kallare än vad de olika blandningarna varit anpassade för. Lägre tryck och sulan blir för instabil. De är gjorda för det trycket. I ett gatdäck som Sportec M1 kan man ha kanske 1,6-1,7 på gata när det är kallt för att få mycket gummi i marken, men behöver rekommenderat tryck på 2,0-2,2 bar för banåkning (de är för svampiga och överhettas också, annars). Normalt är det så att man har lägre tryck om gummiblandningen är för hård för temperaturen och högre tryck om det är för varmt. Men det är bara inom rimliga gränser. För mycket eller för lite och däcket hamnar utanför vad det är konstruerat för och man kan även få motsatt effekt. T.ex. ett för högt tryck gör att en extremt liten del av däcket har kontakt med marken och överhettas ytligt, men samlar ingen värme in i stommen. Det slirar och beter sig som om man överhettat det med för lågt tryck.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT