Framdäcket är smalare och har mindre yta i marken, om man inte har en väl anpassad profil. 76-profil är väldigt vasst och ger wobbel-tendenser om cykeln är nervös av sig (märks i "högre" farter). Lite beroende på körstil förstås - men för det mesta är det fram som är kritiskt m.a.p. greppet. I synnerhet i ingången i kurvor. Bak så brukar klara sig bättre och sladdar man in i en kurva och kanske powerslide ut, så löser det sig självt baktill så att säga...
Framhjulssläpp brukar resultera i lindrigare vurpor (men kan ge tillräckligt svullna knän

), men är svårare att häva än om det kasar iväg bak. Jag försöker så gott det går att jämna ut skillnaderna i grepp, så att det ska gå att köra fortare innan det släpper (och då oftast framtill, om man bara rullar sig genom en kurva).
De däck jag använder har måtten 120/76 och 160/60. På 3,5"- och 5"-fälg blir lutningen något brantare på framsulan, men t.ex. under en sladd så kommer yt-vinkeln mot marken att vara nästan densamma. Inte för att det spelar så stor roll egentligen. Jämför man däcken med 70-profil och 76, så har 76:an mer yta ut på kanterna och någon extra liten kvadratmillimeter anliggning

Var kanten sedan slutar jämfört mellan fram/bak har mindre betydelse.
Maxxis-däcken ska ha ett lufttryck på 1,65-1,70 bar. Jag har kört på 1,6 när det varit kallare än vad de olika blandningarna varit anpassade för. Lägre tryck och sulan blir för instabil. De är gjorda för det trycket. I ett gatdäck som Sportec M1 kan man ha kanske 1,6-1,7 på gata när det är kallt för att få mycket gummi i marken, men behöver rekommenderat tryck på 2,0-2,2 bar för banåkning (de är för svampiga och överhettas också, annars). Normalt är det så att man har lägre tryck om gummiblandningen är för hård för temperaturen och högre tryck om det är för varmt. Men det är bara inom rimliga gränser. För mycket eller för lite och däcket hamnar utanför vad det är konstruerat för och man kan även få motsatt effekt. T.ex. ett för högt tryck gör att en extremt liten del av däcket har kontakt med marken och överhettas ytligt, men samlar ingen värme in i stommen. Det slirar och beter sig som om man överhettat det med för lågt tryck.