CBR 1000 RR Superbike

Lite mer resultat från testet. Vet ej hur officiellt detta är.
Enligt personen på R1-forumet är Hondan och sukkan superbike preppade medan Yamahan endast har ett slip-on. Men men, silly season!!

1 Ben Bostrom American Honda Honda CBR1000RR 1:48.981
2 Mat Mladin American Suzuki Suzuki GSX-R1000 1:49.438
3 Jamie Hacking Yamaha Yamaha R1 1:49.552
4 Jason DiSalvo Yamaha Yamaha R1 1:49.853
5 Aaron Yates American Suzuki Suzuki GSX-R1000 1:49.877
6 Josh Hayes Attack Kawasaki ZX10 1:51.143
7 Damon Buckmaster Yamaha Yamaha R1 1:51.472
8 Tommy Hayden Kawasaki ZX10 1:51.915
9 Roger Hayden Kawasaki ZX10 1:52.063
10 Aaron Gobert Yamaha Yamaha R1 1:52.517
 
How do you go from a packing crate to the day's quickest lap at Daytona, with a spanking new machine? Apparently, you work for the Honda AMA superbike squad, build yourself a new CBR1000RR superbike, and put Ben Bostrom in the saddle. That is exactly what happened today when Dunlop opened its annual tire testing at the speedway.

Ben Bostrom gushed about his new ride, stating "I've never smiled so much on a roadrace bike before . . . I don't want to stop riding the thing."

Two things to note here. First of all, our speculation that Honda may have worked extra hard to create an excellent superbike platform in the production CBR1000RR appears to be accurate. Second, Honda may be abandoning the RC51 in superbike racing. Reportedly, a lone CBR1000RR superbike resided in the Honda pit, with no RC51 in sight.

By the way, second quickest on the day was Suzuki's Mat Mladin, half a second back behind Bostrom. Tire testing continues tomorrow.
 
Honda Ready to Race CBR1000RR

Klippt från: www.motorcycledaily.com



You don't put a cassette gearbox in a street bike. You don't raise radiator capacity by 40% when you increase engine size by just 5%. Honda did both of those things with the CBR1000RR, however.

The CBR1000RR is clearly a homologated racer, but it is a homologated racer designed to sell in high volume, unlike homologated race bikes previously produced by Honda for the superbike class (with the arguable exception of the RC51, which never sold like the old Fireblade/954). We won't know if Honda has the edge on the street with its CBR1000RR until we have a chance to ride the bike and compare it with the competition. Nevertheless, Honda has built the CBR1000RR to potentially have an advantage on the race track (depending on superbike rules at the WSB and regional levels). If Honda is allowed to change internal gearing more readily than its competition, for instance, this could make a huge difference in superbike racing. The radiator size would also give Honda a distinct advantage when running in classes where stock radiators are required.

One would have to conclude that Honda designed other aspects of the CBR1000RR to have a competitive edge when superbike racing, as well. As always, time will tell.
 
Nyteknik skrev:
Som jag skrev ser den nu riktigt frän ut. Men CBR 1000 RR är lika lite homologiserad racer som Yamaha Dragstar.

"You don't put a cassette gearbox in a street bike. You don't raise radiator capacity by 40% when you increase engine size by just 5%. Honda did both of those things with the CBR1000RR, however."

Bara för att det är kul, förstås?

"The CBR1000RR is clearly a homologated racer, but it is a homologated racer designed to sell in high volume...."

Återigen, detta är nyckelorden.




Fast Honda gör ju bara touringhojar, det vet ju alla.
 
Nyteknik skrev:
Som jag skrev ser den nu riktigt frän ut. Men CBR 1000 RR är lika lite homologiserad racer som Yamaha Dragstar.


Vad anser du vara betydelsen av ordet "homologiserad" egentligen? Är Subaruns WRX eller vad den nu heter lika mycket rallybil som Volvo S70 också?

Det där var det märkligaste du har kläckt i din antiHondakampanj...

Schwantz sa väl om Suckan att det var en racer anpassad för gata vilket väl torde vara samma recept som R1 och Blade. Med andra ord en racer som produceras för gata så att den kan bli homologiserad för racing..... ELLER?

Förklara gärna för mig vad som inte är racing med CBR-konceptet och förtydliga parallellen med Dragstar för nu förstår jag ingenting.

Är det Racer-snobberi som gäller?
 
No1 skrev:
Och varför blir man INTE förvånad över att Kawan INTE hänger med!!??

No1...

Är det förare som borde hänga med?? Kan ju vara där skillnaden ligger också. De dryga två sekunder som skiljer är ju bara mycket om förararna är riktigt bra..
 
No1 skrev:
Och varför blir man INTE förvånad över att Kawan INTE hänger med!!??

No1...

Tja.. Det är två R1or som är snabbare än förstakawan och två som är långsammare.
 
Chrille skrev:
Vad anser du vara betydelsen av ordet "homologiserad" egentligen? Är Subaruns WRX eller vad den nu heter lika mycket rallybil som Volvo S70 också?

Det där var det märkligaste du har kläckt i din antiHondakampanj...

Schwantz sa väl om Suckan att det var en racer anpassad för gata vilket väl torde vara samma recept som R1 och Blade. Med andra ord en racer som produceras för gata så att den kan bli homologiserad för racing..... ELLER?

Förklara gärna för mig vad som inte är racing med CBR-konceptet och förtydliga parallellen med Dragstar för nu förstår jag ingenting.

Är det Racer-snobberi som gäller?


Jag har själv varit Hondaägare och tycker att det är förträffliga motorcyklar. Men sedan mitten av 90-talet har deras sportmodeller varit mer vattenkammade än konkurrenternas. Kalla det för antiHondakampanj om du vill.

Ordet "homologiserad" används om motorcyklar som tillverkas i en mindre serie för att kvalificera i tävlingar för serietillverkade motorycklar - WSBK till exempel. Förlagan brukar vara en strikt tävlingsmodell och några exempel är Honda RC30/45, Yamaha R7, Ducati 888 och Supermono.

Honda CBR 1000 RR har gjorts tillgänglig för gatknuttar världen över för att Honda ska få utdelning av sina enorma investeringar i MotoGP. Den är matsalen på en dyr restaurang där MotoGP-depån och testbanorna är köket.
 
Jösses vad snugg den är i racingutförande! Gatmodellen har jag inte riktigt förlikat mig med ännu, men denna var ju apsnygg! :tummenupp
 
Penguin skrev:
Jösses vad snugg den är i racingutförande! Gatmodellen har jag inte riktigt förlikat mig med ännu, men denna var ju apsnygg! :tummenupp

Ja, denna ser (av förklarliga skäl) ut som en racer där gatversionen mer liknar något som brukar falla moppeligan i smaken.
 

Bifogat

  • 45.jpg
    45.jpg
    89.4 KB · Visningar: 61
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top