Skinnställ, ventilerat eller inte??

Svane

Nu med cykel...
Gick med
12 May 2003
Hoj
På landvägen Columbus Capo, i skogen Scott Scale
Funderar på ett nytt skinnställ, och då ett helställ. Kollat lite på Alpinestars budgetvarianter. De har ett ställ som heter GPU, detta finns i "vanlig" version och en ventilerad sk "full-vented" version. Vad är att fördra här i hemma i Svea rike?? Är ett helställ varmt som attan och då ett ventilerat att fördra eller ska man köra på ett "vanligt" :va

Vet någon var man kan testa Alpinestars ställ i syd/sydvästra skåne??

Några exakta uppmätta värden känner jag inte till. Den upplevda skillnaden är svår att beskriva men kan väl sammanfattas såhär. När det oventilerade stället börjar kännas kallt är det ventilerade stället pisskallt. När det ventilerade stället börjar kännas varmt har du redan runnit bort i det oventilerade. Vid aktiv körning på bana är det ventilerade klart att föredra. Vid gatåkning är det oventilerade att föredra undantaget varma sommardagar då man står stilla i solen.

Eftersom jag råkar ha ett av varje hängandes i garaget har jag förmånen att kunna välja beroende på var och hur jag ska köra. Jag kör alltid med ventilerat på banan mest beroende på att det har strech i grenen och då är det ok ner till plus tre/fyra grader sen åker jackan på. På gatan känns det ventilerade ok ner till plus 10 men oftast åker det oventilerade på innan dess, mest för att det är bekvämt med ett delbart ställ med fickor och som inte tvingar dig att går runt som en oskalad banan. Ett ventilerat helställ med puckel har liksom lite Ringaren av Notre Dame över det hela.

Bifogat

• HUNCH.jpg
    HUNCH.jpg
    32.5 KB · Visningar: 62
Ett fullventilerat ställ är "väldigt lätt att klippa upp", sa mannen med stora saxen i traumarummet.... :rolleyes:

Mattias skrev:
Ringaren? Vad menar du nu?

<- :rolleyes:

He he, kom att tänka på modellen "Alpinestars Quasimodo" som jag lite elakt hittade på under "the early years of SH.com" och som många frågade efter... Att inte Alpinestars hyr in mig som namnguru är en gåta! :hihi

valmers skrev:
Ett fullventilerat ställ är "väldigt lätt att klippa upp", sa mannen med stora saxen i traumarummet.... :rolleyes:

Då har han inte försökt sig på kevlarfodret ännu... :)

Teddy skrev:
Några exakta uppmätta värden känner jag inte till. Den upplevda skillnaden är svår att beskriva men kan väl sammanfattas såhär. När det oventilerade stället börjar kännas kallt är det ventilerade stället pisskallt. När det ventilerade stället börjar kännas varmt har du redan runnit bort i det oventilerade. Vid aktiv körning på bana är det ventilerade klart att föredra. Vid gatåkning är det oventilerade att föredra undantaget varma sommardagar då man står stilla i solen.

Eftersom jag råkar ha ett av varje hängandes i garaget har jag förmånen att kunna välja beroende på var och hur jag ska köra. Jag kör alltid med ventilerat på banan mest beroende på att det har strech i grenen och då är det ok ner till plus tre/fyra grader sen åker jackan på. På gatan känns det ventilerade ok ner till plus 10 men oftast åker det oventilerade på innan dess, mest för att det är bekvämt med ett delbart ställ med fickor och som inte tvingar dig att går runt som en oskalad banan. Ett ventilerat helställ med puckel har liksom lite Ringaren av Notre Dame över det hela.

:rofl

Eftersom jag inte kör bana mer än ett fåtal gånger under säsongen så lär ett "vanligt" funka bra då ju. THX!

Teddy skrev:
Jag visste att jag sett dig någon annanstas förut!
Jo hade oxå för mig de.. tror de var i den där filmen jag fick se hos blom i somras.. Quasimodo 2000 tror jag den hette.. :lol

Annars en mkt bra beskrivning på ställen!! :tummenupp

För att återgå till ursprungsfrågan berro det väl lite på hur man själv reagerar på värme och kyla. En del fryser jämt andra är jämt varma. Jag har ett ventilerat och skulle inte drömma om annat. Skulle vilja ha det mer ventilerat faktiskt. Hör du inte till den sort som jämt är frusen rekomenderar jag ventilerat av den enkla anledningen att det är mycket lättare att skydda sig mot kyla än mot värme. Om det är kallt ute och du ahr ett ventilerat ställ är det bara att sätta på en jacka över stället. Det gör jag och det är inga problem. Men när det är varmt så finns inget sätt att avleda värmen. Det ventilerade stället ger svetten en chans att försvinna ut från under stället och kyla ner dig - i det oventilerade stället stannar svetten kvar.

Det är möjligt att operforerat är starkare men jag har aldrig sett ett ställ som varit sönder där perforeringen sitter, mestadels på framsidan av låren, bröstpartiet och ärmarna. Vilket iofs inte betyder att det är ovanligt.

Köp ventilerat.

Bingo skrev:
För att återgå till ursprungsfrågan berro det väl lite på hur man själv reagerar på värme och kyla. En del fryser jämt andra är jämt varma. Jag har ett ventilerat och skulle inte drömma om annat. Skulle vilja ha det mer ventilerat faktiskt. Hör du inte till den sort som jämt är frusen rekomenderar jag ventilerat av den enkla anledningen att det är mycket lättare att skydda sig mot kyla än mot värme. Om det är kallt ute och du ahr ett ventilerat ställ är det bara att sätta på en jacka över stället. Det gör jag och det är inga problem. Men när det är varmt så finns inget sätt att avleda värmen. Det ventilerade stället ger svetten en chans att försvinna ut från under stället och kyla ner dig - i det oventilerade stället stannar svetten kvar.

Det är möjligt att operforerat är starkare men jag har aldrig sett ett ställ som varit sönder där perforeringen sitter, mestadels på framsidan av låren, bröstpartiet och ärmarna. Vilket iofs inte betyder att det är ovanligt.

Köp ventilerat.

AJ, AJ... Hmmmm.... Nu blev det svårt igen :va

Det är ju sant som säger, lättare att skydda sig mot kyla än att bli av med värme....

Fler åsikter någon :confused:

Körde mestadels med mitt ventilerade i somras och det funderade alldeles utmärkt, några kalla turer när man var på väg hem sent på natten annars var det inga problem.
Men jag har möjligheten att välja mitt gore-tex ställ om det blåser och regnar iofs.
Du får rannsaka dig själv och fundera lite över när du är ute och åker mest och anpassa skinnstället efter det, några frysturer gör ju inget. Det är bara att krypa ner i sängen hos sin flickvän och värma sig där sedan :tummenupp Jättepoppis :D

Svane skrev:
AJ, AJ... Hmmmm.... Nu blev det svårt igen :va

Det är ju sant som säger, lättare att skydda sig mot kyla än att bli av med värme....

Fler åsikter någon :confused:

wheelieman skrev:
Körde mestadels med mitt ventilerade i somras och det funderade alldeles utmärkt, några kalla turer när man var på väg hem sent på natten annars var det inga problem.
En vindtät jacka från ett delat regnställ (typ) som man har i kutsen löser det problemet.

Ventilerade ställ är finfina grejer när det är varmt. INte så finfina när det regnar, dock... Men fördelarna överväger nackdelarna. Ventilerat vinner!

Mattias skrev:
Ventilerade ställ är finfina grejer när det är varmt. INte så finfina när det regnar, dock... Men fördelarna överväger nackdelarna. Ventilerat vinner!

När det regnar är det fint väder ute att vara inne i. Det är bara GSXR1100R som kör i regn.

Köp ventilerat, och glöm inte att kasta det klara visiret åt helvete.

Mattias skrev:

Jag är benägen att hålla med.....även fast det var mattias som sa det :hihi

valmers skrev:
... Det är bara GSXR1100R som kör i regn. .

:rofl Den pråmen till hoj han har klarar allt :hihi

valmers skrev:
... Köp ventilerat, och glöm inte att kasta det klara visiret åt helvete.

Jag har bestämt mig, ventilerat blir det.

THX alla!!

/Svane

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026