FZ1 skrev:
KN-filter igen, vilken gång i ordningnen? Har själv dåligt med svar men en del frågor.
- Vad är luftfiltrets primära uppgift [rena luften?]
- Varför släpper ett KN igenom mer luft än orginal [större porer, mer skit?]
- Hur påverkas flödes-, tryck- och tempgivare av den filterolja som följer med i insugningsluften [beläggningar?]
- Hur stor är effektskillnaden med KN/original allt annat lika [har aldrig sett sådan bänkning]
- Om KN-typen (finns väl fler tillverkare av bomullsfiberfilter) skulle vara överlägset, varför sitter det då inte original?
Skulle vara intressant om någon upplyst kunde komma med ett väl underbyggt svar och reda ut frågetecknen en gång för alla.
,, det mesta handlar väl som vanligt om pengar så klart! (därför
billiga filter i orginal). Och så är det väl ett par fler mellanhänder
på orginaldelarna som vill ha sin del av kakan!
Och så ska hojarna klara många olika miljöer!,, allt från
dammiga vägar, till fina nylagda asfaltsvägar!
Klart det krävs finare/tätare filter då det dammar som fan!
,,och tyvärr var det inte svar på alla frågorna och långt ifrån alla
dina frågetecken är lösta,,, men kanske något att filosofera vidare
själv på!