kn-filter?

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Nästan varannan hoj verkar ha ett sk kn filter nuförtiden...
Hur mkt effekt gör det egentligen? Finns det att köpa till alla hojar? Har en gsxr 400 från 87 som jag gärna skulle "spetsa" lite... har dock begränsad budget...

Tacksam för svar :tummenupp
 

Nozfer

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Örebro
Hoj
None
K-N filter

Det finns inget som heter begränsad budget.
Satsa allt på maskineriet så att du får maximal effekt,
det är hemligheten.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Nozfer skrev:
Det finns inget som heter begränsad budget.
Satsa allt på maskineriet så att du får maximal effekt,
det är hemligheten.

vet du nåt om vad ett kn filter gör för effekt?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
om du inte ställer om förgasarna (jetkit) så gör ett KN sällan något gott. Har du även inget Slipon ... utan kör med original ska du definitivt inte slänga på ett luftfilter som ger massa mer luft.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
ok har orginal avgassys... ingen idé då alltså :gråta

Får väll hitta på nått annat, lr köpa ny hoj så småningom..
 

HanneZ

Guest
kn filter gör ju att det blir ett bättre flöde genom motorn. men precis som datorer så måste ofta ändra på mer än en detalj för att få betydligt bättre prestanda. Skaffar du kn filter så blir ofta ett orginalsystem en flaskhals. Sen måste man kompensera förgasarna för att matcha det nya flödet... etc etc etc etc
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
KN-filter igen, vilken gång i ordningnen? Har själv dåligt med svar men en del frågor.
- Vad är luftfiltrets primära uppgift [rena luften?]
- Varför släpper ett KN igenom mer luft än orginal [större porer, mer skit?]
- Hur påverkas flödes-, tryck- och tempgivare av den filterolja som följer med i insugningsluften [beläggningar?]
- Hur stor är effektskillnaden med KN/original allt annat lika [har aldrig sett sådan bänkning]
- Om KN-typen (finns väl fler tillverkare av bomullsfiberfilter) skulle vara överlägset, varför sitter det då inte original?

Skulle vara intressant om någon upplyst kunde komma med ett väl underbyggt svar och reda ut frågetecknen en gång för alla.
 

Avelin

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Hornet 600 & Suzuki DR600 motard
FZ1 skrev:
KN-filter igen, vilken gång i ordningnen? Har själv dåligt med svar men en del frågor.
- Vad är luftfiltrets primära uppgift [rena luften?]
- Varför släpper ett KN igenom mer luft än orginal [större porer, mer skit?]
- Hur påverkas flödes-, tryck- och tempgivare av den filterolja som följer med i insugningsluften [beläggningar?]
- Hur stor är effektskillnaden med KN/original allt annat lika [har aldrig sett sådan bänkning]
- Om KN-typen (finns väl fler tillverkare av bomullsfiberfilter) skulle vara överlägset, varför sitter det då inte original?

Skulle vara intressant om någon upplyst kunde komma med ett väl underbyggt svar och reda ut frågetecknen en gång för alla.

,, det mesta handlar väl som vanligt om pengar så klart! (därför
billiga filter i orginal). Och så är det väl ett par fler mellanhänder
på orginaldelarna som vill ha sin del av kakan!
Och så ska hojarna klara många olika miljöer!,, allt från
dammiga vägar, till fina nylagda asfaltsvägar!
Klart det krävs finare/tätare filter då det dammar som fan!

,,och tyvärr var det inte svar på alla frågorna och långt ifrån alla
dina frågetecken är lösta,,, men kanske något att filosofera vidare
själv på!
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Pertan skrev:
Har sett bänkningar på detta och sidan heter www.dynojet.nu den uppdateras dåligt men lite kan man hitta.
Ser ingen bänkning på bara en modifiering t.ex. med/utan KN, med/utan PC. Har letat under många år efter bänkningar med bara en mod i taget men alla har mer än en, och då vet man ju inte vad som gett vad :7peta
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
FZ1 skrev:
Ser ingen bänkning på bara en modifiering t.ex. med/utan KN, med/utan PC. Har letat under många år efter bänkningar med bara en mod i taget men alla har mer än en, och då vet man ju inte vad som gett vad :7peta

Kolla in VTR där har jag för mig att det fanns en och den visade att man behövde bestyckning för att få effekt.
Jag har läst bänkningarna så är det slipon, dynojet och knfilter samt injustering som gör något bara lite av varje utan uppgradering verkar värdelöst och ska man bara lägga lite pengar så gör en dynojet inställning.
 

HanneZ

Guest
en klarfördel är ju att motorn låter brutalare me ett öppnare filter! =P
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Vad är en dynojetinställning och vad kostar en sådan?

:tungan

---------------
moddar i fulla drag
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Dynojet är ett kit med nålar, munstycken osv till förgasarna. Det tror jag kostar ca 2000kr, då gör företaget det åt dig.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
cRoC skrev:
Dynojet är ett kit med nålar, munstycken osv till förgasarna. Det tror jag kostar ca 2000kr, då gör företaget det åt dig.


Du glömde nämna bromsbänken man ställer hojen i för att mäta prestandan ...
DVS Dynojet bänken .... :7peta

För att bara montera ett dyno kit kan ge mindre effekt än innan!
Kör i bänk för bästa resultat!

Gör inte som herrn ovan och köp färdiga lådor med balla namn på och skruva på utan att mäta och ställa in i bänk!
Det funkar inte!

Även en otrimad orginal hoj kan ge en extra puff i en dyno bänk!
Det är där man gör de sista justeringarna!
 
Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
HanneZ skrev:
en klarfördel är ju att motorn låter brutalare me ett öppnare filter! =P

Det och att det är tvättbart till skillnad från de flesta (alla?) orginalfilter gör att man rent parktiskt kan motivera ett köp.
Om man sen inbillar sig att det ger mera effekt så är det ett plus. Men det är väl upp till var och än.
Men som jag har uppfattat det är ett Dynojetkitt mest för "gasresponsen" för nålar och munstycken funkar väl lika bra orginal, eller?

Dynojet verkar vara ganska onödigt hypad eller har jag fel?
 

Viper

Nu ännu grönare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Slöddertälje
Hoj
En grön..
Mitt orginalfilter är tvättbart på min zx9:a :)
Kawapower :D

// Viper

soppatorsken skrev:
Det och att det är tvättbart till skillnad från de flesta (alla?) orginalfilter gör att man rent parktiskt kan motivera ett köp.
Om man sen inbillar sig att det ger mera effekt så är det ett plus. Men det är väl upp till var och än.
Men som jag har uppfattat det är ett Dynojetkitt mest för "gasresponsen" för nålar och munstycken funkar väl lika bra orginal, eller?

Dynojet verkar vara ganska onödigt hypad eller har jag fel?
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Billiga kusar efterfrågades, jag tror att hk/$ inte är så fördelaktigt för ett filter om jag ska vara ärlig.

En väldigt billig mod som jag gjort på min RG var att jag flyttade fram tändningen ett antal grader. Jag modifierade pickupen så att jag kunde skjuta den framåt alltså. Kostade 0:-, och tog ca 20 minuter med en Dremel.

Bänkkörning på detta, med en RG500 då: http://suzuki-rg500.com/_borders/dyno4.jpg

Kan vara värt att kolla upp.

/J
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top