Slick 50

speed

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
R1
:confused:
HEJ!
någon som vet om slick 50 funkar, eller om kopplingen börjar slira eller så???????.
 
slick 50

:o

hehehe
ja det måste ha skitit sig i kategorivalet men frågan kvarstår????.
 
Jag är inte av samma åsikt som några talare före mig..

Jag har Slick50 i min R1:a och det finns inga som helst slirtendenser. Nu var det iof det i den när jag köpte den men jag tror på att Slick50 är bra att stoppa i motorn.
 
slick 50 och liknande ær så kallade "snake oil"

Bara att kolla upp vad snake oil ær :D

Minska friktionen i en motor?! Hæll i en tunnare olja, eftersom friktion i en motor ær vad viskositeten på oljan ær.
Såna hær tillsatser minskar friktionen ypperligt under vissa omstændigheter, som metall mot metall men det ær knappast dom omstændigheterna man har i en motor. Skærolja funkar jættebra med metall mot metall oxå, men det ær det ju knappast nån som hæller i...

Kør på olja av bra kvalisort, bæsta tipset. :fakta
 
Det ska inte vara några problem med Slick 50 i en våtkoppling då den bara fäster på metall.

Är själv väldigt skeptisk för precis som phastasphuk säger så har ju aldrig metall kontakt med metall.

Dock har jag provat detta i min gokart, bil, moppe och en av mina hojjar.

Alla fordon gick väldigt bra och länge. Men det är svårt att säga om de inte funkat lika bra utan sörjan i oljan...

Dock vart det en enorm skillnad på min dåvarande DT50 moppe. Den gick ganska risigt och gjorde 40 på sin höjd. Var i behov av att byta kolvringar å horna cylindern men jag tänkte prova med lite slick 50 först. På en tvåtaktar sprutar man in det genom förgasaren när motorn är igång och skojjar du vilken skillnad! Motorn ökade markant i varv under tiden jag sprutade in det och vart tvungen att ställa ner tomgången. Efteråt gick den i 70 i stället för i 40!

Kan inte förklara varför det är så, men det fungerade mycket tydligt i detta enstaka fall.


/R
 
Slick-50 i en moppe kan förklaras med att PFTE'n hamnar på kolvarns "skirts" där smörjningen av naturliga skäl är i det närmaste icke-existerande. Samma effekt fås om man köper en burk teflonspray och sprutar på kolven. Ska man göra det riktigt lämnar man in kolvarna för en PFTE (dvs teflon) beläggning som håller betydligt längre än teflonspray och Slask-50.

Ungefär som att smörja drivkedjan med WD-40, det luktar gott men håller inte längre än typ 20 km.

Slick-50 har ingen verkan i en frisk 4-taktare. Däremot en motor som sjunger på sista versen har därmed har mycket metall/metall-kontakt kan tänkas hålla ett litet tag till.
 
andersbrink skrev:
Slick-50 i en moppe kan förklaras med att PFTE'n hamnar på kolvarns "skirts" där smörjningen av naturliga skäl är i det närmaste icke-existerande. Samma effekt fås om man köper en burk teflonspray och sprutar på kolven. Ska man göra det riktigt lämnar man in kolvarna för en PFTE (dvs teflon) beläggning som håller betydligt längre än teflonspray och Slask-50.

Ungefär som att smörja drivkedjan med WD-40, det luktar gott men håller inte längre än typ 20 km.

Slick-50 har ingen verkan i en frisk 4-taktare. Däremot en motor som sjunger på sista versen har därmed har mycket metall/metall-kontakt kan tänkas hålla ett litet tag till.

har det mer verkan på en tvåtaktare?
 
Efter allt snack nu så blir jag :kocko

Är det ångot jag skall slänga i tillsammans med mitt Castrol GPS nu när jag skall byta olja?

Mår motorn/kan motorn må bättre med slick 50 i? Eller mår hon sämre?
Fördelar/Nackdelar?

:va
 
metallgutten skrev:
Jag är inte av samma åsikt som några talare före mig..

Jag har Slick50 i min R1:a och det finns inga som helst slirtendenser. Nu var det iof det i den när jag köpte den men jag tror på att Slick50 är bra att stoppa i motorn.

håller med dig.. har användt Slick 50 i mina båtmotorer.. funkar prima.. dock är det då marin olja.. den är en aning segare å flyter inte lika lätt som oljor för ikke marint bruk..
 
Muggen skrev:
Efter allt snack nu så blir jag :kocko

Är det ångot jag skall slänga i tillsammans med mitt Castrol GPS nu när jag skall byta olja?

Mår motorn/kan motorn må bättre med slick 50 i? Eller mår hon sämre?
Fördelar/Nackdelar?

:va

Varför ska du hälla i Slick-50? Vad är det du vill uppnå med att den behandlingen?

Jag ser ingen poäng i det. Byt motoroljan&filtret ofta och sköt hojen enligt instruktionsboken så ska du nog se att den hänger med dig ett bra tag.
 
Köp ett flak starköl istället för en flaska Slick-50. Billigare och godare att dricka. Gör ungefär samma nytta.

Muggen skrev:
Efter allt snack nu så blir jag :kocko

Är det ångot jag skall slänga i tillsammans med mitt Castrol GPS nu när jag skall byta olja?

Mår motorn/kan motorn må bättre med slick 50 i? Eller mår hon sämre?
Fördelar/Nackdelar?

:va
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top