Livslängd och tillförlitlighet på KTM 690 SMC-R?

Deranged

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2016
Ort
Svea rike
Hoj
*såld*
Hur är livslängden och tillförlitligheten på KTM 690 SMC-R? KTM som märke verkar tyvärr ha tvivelaktig kvalitet och rykte överlag om man nu ska tro allt som skrivs på nätet. Stämmer det är det synd då detta är hojen som lockar mig mest just nu.

Har aldrig ägt en KTM tidigare utan bara japanska hojar och där är det bara att tvätta, byta slitagedelar samt lämna in på årsservice så går hojen år efter år. När det gäller KTM läser man om recalls varje år, produktionsfel, att KTM vägrar hjälpa vid garantiärendet och annat tråkigt.

Att äga en hoj är för mig är att köra den, tvätta och vid behov byta slitagedelar, inte att han den stående på verkstad titt som tätt eller att tvista med tillverkaren om garantier.

Vill kunna dra iväg på hojsemester utan att något pajar eller att man behöver sitta och oroa sig om grejerna håller. Vet inte om jag har den tilliten när det gäller KTM.

Låter negativ men livslängd på motor, kvalitet, tillförlitlighet (att tillverkaren står bakom sin produkt vid ev fel) är viktigt för mig.

Har jag fel så överbevisa mig gärna.

Köper jag en blir det en ny av 2016 års modell om det går att få tag på, annars inväntar jag nästa års modell eller om någon konkurrent släpper något intressant.
 
Dina tankar, nästan exakt, är EN av anledningarna till att jag kör MT-09 sedan en vecka tillbaka.

Jag gillade ktmen (en 2015) verkligen. Tokigt kul hoj, rolig på små kringliga vägar, bra gafflar och dämpare jämfört med 09an.. men hade alltid den tanken bak i huvudet att den:
drog olja.. som fan
att jag fick kondens i mätarhuset.
Att verkstaden hade i annan olja än hela internet tyckte man skulle, och tog betalt för den gamla ungefär.

Mycket av detta blev ju överhängande var gång man åkte en runda.
Jag vet att man ska kolla oljan varje gång innan start, men på KTMen var man ju tvungen att kolla var gång man stannade... ifall den fått för sig att kolvringar / ventiltätningar är mög.

Inget hände, körde 300 mil med den. MEN jag hade alltid tanken i bakhuvudet och sket i hojsemester etc pga det.

TLDR version:
Kul hoj, inte kul baktankar.
 
Man blir ju nyfiken på hur tongångarna blir om ett år när Husqvarna 701 gått hos brukarna en säsong. Den är ju vad jag förstått väldigt lik en 690 av någon outgrundlig anledning... :)

Har enduron varit lika drabbad av trassel som motarden? Att man hör mer om motarden kanske beror på att det finns fler av den, vad vet jag?

Själv eftersträvar jag att byta till 690/701 trots ryktet.
 
701an är en LC4 med WP gafflar och en lykta från 90talet..
Men husqvarna kanske har bättre kundservice?! Vem vet :D

Ärligt talat tror jag inte jag skulle haft problem med hojjen om jag behöll den 2-3 år till.
MEN det var tankarna och ryktet som gnagde bak i skallen på mig.

Enduron blir hela tiden överskuggad av de "riktiga" endurohojjarna / ädventurehojjarna som alla märken har. Den är ett mellanting (säkert skitkul dock..)
 
MEN jag hade alltid tanken i bakhuvudet och sket i hojsemester etc pga det.

Jag förstår att du sålde den. Att ha en hoj men skita i hojsemester pga osäkerhet... nä fyfan.

Hellre blir jag sedd på en såndär Vultus, bara man kan åka på hojsemester med den. Man kan alltid ta livet av sig pga skam efteråt.
 
Alla mina 1 cylindriga KTM har varit strulmaskiner med alla möjliga fel. Elfel samt rasad toppackning på 2 gånger på 120 mil (Hade bara rullat 300 första gången).
Körde dock 1700 mil med en Superduke utan något problem än en mutter som lossnat till bakdrevet.
Den maskinen gick hårt :).
 
Last edited:
Det är nog lite olika det där med kvalitén för mina senaste 3 hojar har varit KTM och dom har jag kört utan problem.
 
Jag förstår att du sålde den. Att ha en hoj men skita i hojsemester pga osäkerhet... nä fyfan.

Hellre blir jag sedd på en såndär Vultus, bara man kan åka på hojsemester med den. Man kan alltid ta livet av sig pga skam efteråt.


Nu var det ju inte det jag menade ;) <3
Men jag ville rulla med den nere i alperna samt kanske rulla några hundra mil över en sommar i norge eller liknande.. Det vågar jag göra med mt09an.. även om den kanske inte håller bättre så litar jag mer på den.

Det säger en del när en MC tillverkare inte vågar lämna mer än 2 års garanti. Samma gäller bilar.
 
Då ska vi se.....i min bekantskapskrets finns två 690 smc-r och två 990 SM. Under tre års tid har ingen haft något större problem. Men som medlem på KTMclubscandinavia får man intrycket att 690n krånglar betydligt mer än 990 maskinerna rent generellt
 
Har flera Ktm;er å den älsta har jag haft i 12 år... Inga problem på någon av dom....
Problemen kanske är någe som gäller 690... Jag tror inte de....
690 smc-r är en bus motard å inte en semester hoj... Då kanske man bör gå in på 990 å dom stora adventure hojarna..
 
Men läs Motorrad långtids tester 5000mil :7peta. Från vad jag minns av dem så va både 690 och 1190 riktigt bra i motorerna , nästan som nya ..1190 hade tom 8 hk mer vid 5k mila än vid 300mila ...så kvaliteten där är bra ..sedan så finns det andra saker förstås ..men bra överlag .
 
Jag har följt KTM,s utveckling sedan 80 talet och kör nu själv en ktm 990sm 08. Jag påstår de är bra maskiner förutom några tidiga 90 tals vibrerande stånkor. 690 funkar bra såvitt jag har läst om dem och 950-990 motorn är ju outslitlig de går minst 10000 mil utan större ingrepp. 690 har ju även den långa serviceintervaller såsom 950-990-1190-1290cc så de är bra skit med andra ord.
Ktm.s cross och endurohojar är ju skitbra och håller bra samt billiga reservdelar.
 
Frågar man 10 st å 9 säger bara posetiv 1 säger någe negativt så då vill frågaren tro mest på den ensamma negativa personen...

De gäller de mesta...
 
Man skall börja med att betänka att KTM har sålt överlägset flest cyklar i segmentet motard och offroad under många år så att där finns fler som skriver om strul på forum behöver inte nödvändigtvis betyda något.
När det gäller att tjafsa med recalls så är KTM precis lika goda kålsupare som Suzuki och Yamaha.

Kvaliteten på 690 motorerna är kanon och grejerna runt omkring är sådär. Bromsar och chassie är top notch men finish och kvalitet på smågrejer är inte alltid på topp och en del sådant strular. Man skall dock betänka att 690 är betydligt mer hardcore än något som kommer från japan och det är lägre vikt, högre effekt och cyklarna går i snitt hårdare så man kan inte förvänta sig samma hållbarhet.

Är man typen som tvättar, smörjer kedjan och lämnar in för årsservice så finns det tristare men mer lämpliga cyklar på marknaden.
 
Sitter och tittar på reservdelspriser. KTM tar över 16,000 kr för en tank till SMC-R. Låter ju kul med tanke på allt man läst om 690 och tankar som blivit skeva, expanderat eller börjat läcka (all denna skitetanol i bensinen).

Är man typen som tvättar, smörjer kedjan och lämnar in för årsservice så finns det tristare men mer lämpliga cyklar på marknaden.

Hojar ska hålla. Alla andra märken jag har haft håller år ut och år in så varför inte KTM. Vilka hojar syftar du på?

Min 690 har gått över 1000 mil utan några ras eller stopp

Kan lätt köra 1000 mil på en säsong så det säger inte speciellt mycket.
 
no way in hell att en tank till en sketen ktm 690 ska behöva kosta 16k, fan en as nice beater tank till ducce kostar la inte så mycket mer. aja...
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top