Olycksfallsförsäkring enduro?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Hej
Någon som har koll på hur marknaden ser ut för att hitta en olycksfallsförsäkring för täcker om något händer vid träning enklare tävling i enduro?
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
De flesta försäkringar kommer inte täcka dig vid själva tävlingstillfället. Kolla med din klubb(?) och se om de har en försäkring till dig, det ingår nästan alltid vid sådana tillfällen.

Skulle du dra ut i skogen själv, alltså inte tävling så kommer alla de etablerade bolagen täcka dig, såvida du har en privat försäkring och inte någon gruppförsäkring vi jobbet. De kan täcka också, inte lika stor koll på dem dock.
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Skulle nog rent av säga alltid, men Svemos försäkring är så usel att man lika gärna kan vara utan den.

Du har helt rätt, mins jag inte fel så har jag för mig att det är lag på att det måste finnas en gällande olycksfallsförsäkring vid organiserade tävlingstillfällen oavsett sport. Klart som korvspad att de är helt värdelösa när det är lag på dem, de täcker de som måste, inte det som de BÖR täcka.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Vid tävling, träning så ska Svemo via licensen finnas tror jag men jag ger inte så mycket för den. Tänkte det är bäst att se om jag kan ha en egen försäkring på något sätt.
 
Last edited:

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Vid tävling, träning så ska Svemo via licensen finnas tror jag men jag ger inte så mycket för den. Tänkte det är bäst att se om jag kan ha en egen försäkring på något sätt.

De flesta etablerade bolag, TH, LF, Folksam, IF mm kommer täcka dig om du är ute och kör för att det är skoj, antagligen också på bana. Men inte om du gör det i tävlingssyfte.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Säger man "Enduro" så tänker ju i alla fall jag att det är tävling eller träning inför tävling och då skall man ha licens. licensförsäkringen kan man bättra på med en extra personlig olycksfallsförsäkring t.ex en gruppliv genom facket eller liknande.
Är man bara ute och kör på skoj och har hojen försäkrad så bör den försäkringen gälla. På en bana kan det dock bli diskussion om vad man verkligen håller på med...
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Säger man "Enduro" så tänker ju i alla fall jag att det är tävling eller träning inför tävling och då skall man ha licens. licensförsäkringen kan man bättra på med en extra personlig olycksfallsförsäkring t.ex en gruppliv genom facket eller liknande.
Är man bara ute och kör på skoj och har hojen försäkrad så bör den försäkringen gälla. På en bana kan det dock bli diskussion om vad man verkligen håller på med...

Fast är det under tävling så kommer inte en gruppförsäkring med största sannolikhet inte täcka. Detta på grund av att man skall ha en försäkring via arrangören alt något förbund såsom svemo. Kör du bara ut i skogen och det händer något ger inte en mc försäkring ersättning för eventuella skador på kläder, eller dig själv som tex invaliditet eller liknade, där behöver du ha antingen en gruppförsäkring, eller en privat olycksfalls försäkring.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Är du på bana och kör som tillhör en klubb som du också betalt någon sorts medlemsavgift eller banavgift till för att köra där så brukar även dom ha någon försäkring som kan ge dig lite pengar när det går på tok.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
trafikförsäkringen betalar alltid personskador om det inte är tävling eller träning inför tävling och därför skall täckas av licensförsäkringen. Både trafikförsäkringen och licensförsäkringen kan man bättra bå med andra olycksfallsförsäkringar, det gäller bara att läsa villkoren så man vet vad man köper.
När det gäller sönderrivna kläder osv vet jag inte hur det funkar men det lär väl inte handla om så stora summor.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Är du på bana och kör som tillhör en klubb som du också betalt någon sorts medlemsavgift eller banavgift till för att köra där så brukar även dom ha någon försäkring som kan ge dig lite pengar när det går på tok.

Så var det förr att det ingick en personskadedel i banlicensen men inte nu längre. Man skall ha en egen förarlicens när man kör på en bana.
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
trafikförsäkringen betalar alltid personskador om det inte är tävling eller träning inför tävling och därför skall täckas av licensförsäkringen. Både trafikförsäkringen och licensförsäkringen kan man bättra bå med andra olycksfallsförsäkringar, det gäller bara att läsa villkoren så man vet vad man köper.
När det gäller sönderrivna kläder osv vet jag inte hur det funkar men det lär väl inte handla om så stora summor.

Det går självklart att bättra på försäkringarna igenom att ha flera stycken. Dock är jag fotfarande övertygad om att om man kör i tävlingssyfte så kommer inte en privat och definitivt inte en gruppförsäkring att täcka utan där gäller den försäkring men får via licensen.

Enligt trafikförsäkringen har du helt rätt, fel av mig. Dock tror jag knappast den skulle gälla under en tävling.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Så var det förr att det ingick en personskadedel i banlicensen men inte nu längre. Man skall ha en egen förarlicens när man kör på en bana.
Ja det är mycket möjligt. Det fall jag vet var 2005 på crossbana så. Det var ju ett tag sen. :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Min gruppliv gäller i alla fall och plussar på svemoförsäkringen, din får du kolla själv.
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Min gruppliv gäller i alla fall och plussar på svemoförsäkringen, din får du kolla själv.

Under en tävling? Jag förstår att den gör det när man kör bana eller ute i skogen, men inte under en organiserad tävling? Om det verkligen är så, så är jag intresserad av en själv.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top