Hallå gott folk!
En tanke som slår mig varje gång jag byter däck på bilen kom även denna vända.
Jag använder Biltemas mutterdragare för att, ja, dra av muttrarna. Med denna dragare kom också en momentstav som ska slå ifrån vid 135Nm. Denna används vid montering, sen även lite handkraft, för att vara på den säkra sidan.
Denna momentstav, som säkert många har sett eller använt, är till synes inget annat än en rak stålstav med kopplingar i vardera ände. Den ser ut som en helt vanlig förlängare. Hur fungerar då denna (eller är tänkt att fungera)?
Jag har spekulerat i att diametern på staven ska göra den lagom svag/möjlig att vrida, för att inte kunna överföra mer än 135Nm. Haken är ju den att staven inte har blivit deformerad efter x antal års användande. Vad säger ni?
(Jag vet att jag har lagt detta i "Allmänt snack om MC & nytt", men hittade inget sub-forum som passade bättre)
En tanke som slår mig varje gång jag byter däck på bilen kom även denna vända.
Jag använder Biltemas mutterdragare för att, ja, dra av muttrarna. Med denna dragare kom också en momentstav som ska slå ifrån vid 135Nm. Denna används vid montering, sen även lite handkraft, för att vara på den säkra sidan.
Denna momentstav, som säkert många har sett eller använt, är till synes inget annat än en rak stålstav med kopplingar i vardera ände. Den ser ut som en helt vanlig förlängare. Hur fungerar då denna (eller är tänkt att fungera)?
Jag har spekulerat i att diametern på staven ska göra den lagom svag/möjlig att vrida, för att inte kunna överföra mer än 135Nm. Haken är ju den att staven inte har blivit deformerad efter x antal års användande. Vad säger ni?
(Jag vet att jag har lagt detta i "Allmänt snack om MC & nytt", men hittade inget sub-forum som passade bättre)