Ramlade i 100+ utan skinställ, inte en skråma!

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Ramlade i 100+ utan skinnställ, inte en skråma!

Under de 11 år som jag kört MC har jag alltid fått höra att man dör DiReKt om man kör utan skinnställ. I förrgår fick jag erfara vad som händer om man kör omkull i 100+ km/h i endast jeans och en vanlig tygjacka :näsblod

Jag gled ca 100 meter och hojen gled ca 250 meter, både jag och hojen stannade mitt i vägen. Jag ställer mig upp och inser att jag inte har en skråma på mig! Jag springer bort till hojen och ser att den är skrapad på ena sidan och ena blinkersen är trasig, för övrigt går den perfekt och jag kan köra den hem. :tummenupp

Anledningen till att jag åkte omkull var en blandning av blöt väg och diesel/olja på vägen. Vattnet på marken minimerade troligen mina skador, men varken jeansen eller jackan slets så pass mycket att det gick in till huden. Hjälmen nuddade aldrig asfalten och skorna har inte en skråma på sig. Handskarna har ett hål i sig men jag har inga skrapmärken på händerna.

Enligt vad folk säger här på sajten så låter det som jag haft enorm tur. Men jag har ramlat tidigare i endast jeans och tygjacka utan att få några större skråmor på mig då heller. Är det bara en myt att man "måste" ha skinnställ (helst dubbla) när man kör på gata? :va
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Grattis får man väl säga.
Jag tillhör andra änden av skalan.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Som sagt, en del har en oförskämd tur medans andra drabbas hårt som fan.

Köp bara ingen trisslott, du har nog förbrukat din tur för det här året :)
 

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Cambridge, UK
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Bara att hålla med, Grattis.
Jag gick omkull på en gocart-bana i ca 40 km/h, oxå blött, och det gick hål i mitt skinnställ av det jag kasade på asfalten. Max 10 meter.
Men Grattis och köp en Trisslott.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag skulle säga att du haft en vansinnig tur baserat bara på mina egna erfaranheter.
Jag har aldrig kört omkull i fart på MC men jag har ramlat på vanlig cykel i fart för ett antal år sedan.
Jag gick omkull på asfalt i en utförsbacke i ca 50 km/h och gled en bit på asfalten. Uppskattningsvis 30-40 meter. Jag nötte igenom både jeansen och jeansjackan samt skavde bort en del hud på både knän och armbågar. Det var inte värre än att jag kunde sätta mig på cykeln och ta mig hem men det var inte bekvämt på något sätt.

Slitskyddet hos jeans är uselt med MC mått mätt. Ett par jeans klarar typiskt sett inte mer än 1/2 sekund slitande mot asfalt innan det går hål. Dvs i stort sett kan du inte vara hyfsat säker på att klara dig om du glider mer än 10 meter på asfalten.
det låter nästan som att dels har vattnet hjälpt till att minska friktionen lite och du måste dessutom nästan ha rullat lite lagom så att du inte slititi så länge på en enskild punkt på byxorna.

Min rekommendation är att inte testa igen. För det kommer nästan garanterat inte att funka fler gånger.
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Ja det är en bara en myt att man "måste" ha skinnställ. Eftersom dina skor och din hjälm klarade sig utan en skråma så kan vi också konstatera att man med fördel bör köra i badtofflor och utan hjälm.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Grattis får man väl säga.
Jag tillhör andra änden av skalan.

Tack!
Jag har läst om ditt äventyr tidigare här på forumet, det tror jag de flesta har. Jag misstänker att den klistriga leran du fastnade var betydligt mindre förlåtande än den hala jämna asfalten som jag gled på. Jag önskar dig en fortsatt god rehabilitering!

Jag såg också att du är tillbaka i sadeln och på bana dessutom, det måste kännas som ett stort steg! :)

Jag kan tillägga att jag inte alltid har tur, för ett år sedan tappade jag balansen på vanliga cykeln max 20 meter från min ytterdörr i under 10 km/h. Jag bröt armen och slog i huvudet så att jag blev medvetslös, flickvännen hittade mig helt utslagen på marken en stund senare.
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Tur eller kraschskicklighet :tummenupp

Har trillat av cykel i 30-40 blås (jens och luvtröja), halvfyllde jumpaskorna med blod påväg in till lokala Ican för att ringa efter plåsterbussen :död
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack!
Jag har läst om ditt äventyr tidigare här på forumet, det tror jag de flesta har. Jag misstänker att den klistriga leran du fastnade var betydligt mindre förlåtande än den hala jämna asfalten som jag gled på. Jag önskar dig en fortsatt god rehabilitering!

Jag såg också att du är tillbaka i sadeln och på bana dessutom, det måste kännas som ett stort steg! :)

Jag kan tillägga att jag inte alltid har tur, för ett år sedan tappade jag balansen på vanliga cykeln max 20 meter från min ytterdörr i under 10 km/h. Jag bröt armen och slog i huvudet så att jag blev medvetslös, flickvännen hittade mig helt utslagen på marken en stund senare.

Ja, det handlar mer om hur man landar än om hur fort det går. Har ju kraschat på moppe i 70 i jeansbrallor och jeansjacka och hjälm utan skrubbsår med.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
En sak är då garanterat säker.Och det är att när ett tyg och jeansföremål med innehållet och tyngden från en människokropp glider 100 meter på asfalt med en utgångsfart av 100 km/h så blir det hål i dessa klädesplagg ganska omgående som sedan tuggar sig in i huden på denna människa.Så om det var tio meter eller hundra meter vet förmodligen bara ts själv.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad som hänt dig bekräftar vad Helena från SMC drog vid säkerhetsföredrag på Rudskogen 7-9 Juli i år. Är asfalten blöt så är friktionen så låg så Goretexställ kan hålla. Gasade själv omkull sista dagen (lowsider höger sida) i regn på Rudskogen. Låg fart kanske 40km/h. Inga skador på Jula MC-jackan från V-CAN.
eller skinnbyxorna. Kunde själv köra hem hojen till Göteborg.
Att jämföra med ca 100km/h, när jag bromsade omkull mig 20140913 på rakan efter Ejes på Gälleråsen, torr asfalt. Jackan gjorde jobbet men var så nersliten mot asfalten så nått mer hade Jackan inte klarat.
Men jackan gjorde jobbet så jag köpte en ny V-CAN jacka direkt.
Den jag hade på Rudskogen.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Sicken röta...eller så

Under de 11 år som jag kört MC har jag alltid fått höra att man dör DiReKt om man kör utan skinnställ. I förrgår fick jag erfara vad som händer om man kör omkull i 100+ km/h i endast jeans och en vanlig tygjacka :näsblod

Jag gled ca 100 meter och hojen gled ca 250 meter, både jag och hojen stannade mitt i vägen. Jag ställer mig upp och inser att jag inte har en skråma på mig! Jag springer bort till hojen och ser att den är skrapad på ena sidan och ena blinkersen är trasig, för övrigt går den perfekt och jag kan köra den hem. :tummenupp

Anledningen till att jag åkte omkull var en blandning av blöt väg och diesel/olja på vägen. Vattnet på marken minimerade troligen mina skador, men varken jeansen eller jackan slets så pass mycket att det gick in till huden. Hjälmen nuddade aldrig asfalten och skorna har inte en skråma på sig. Handskarna har ett hål i sig men jag har inga skrapmärken på händerna.

Enligt vad folk säger här på sajten så låter det som jag haft enorm tur. Men jag har ramlat tidigare i endast jeans och tygjacka utan att få några större skråmor på mig då heller. Är det bara en myt att man "måste" ha skinnställ (helst dubbla) när man kör på gata? :va

De sträckor och hastighet du anger är de verkligen ens i närheten av uppmätta?
Du har haft en sagolik tur.
Kanske samma låga friktion som fick omkull dig också förhindrade värre skador?
Jag har sett folk gå ikull i promenadfart och bli skadade med utrustning...hur det skulle sett ut utan skydd vete f-n.

Jag gjorde själv en marksyning i mkt låg fart men mycket torrt väglag...läs och se bilder.
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Levi's 501?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Snyggt tumlat! :tummenupp

För det är vad du måste gjort och det på ett sätt som man "ska" göra, spänn upp nacken, dra in armar och ben lite och följ med, försök inte ta emot eller stoppa utan bara åk med.

Mitt välkraschade ställ utan hål och helt ok utseende lånades ut till en kille tillsammans med mina lika välkraschade stövlar utan hål eller skador och handskar som var felfria efter mina 9 avåkningar, en avåkning senare var det hål på allt, han följde Inte bara med......bana förvisso så det räknas kanske inte...
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
En sak är då garanterat säker.Och det är att när ett tyg och jeansföremål med innehållet och tyngden från en människokropp glider 100 meter på asfalt med en utgångsfart av 100 km/h så blir det hål i dessa klädesplagg ganska omgående som sedan tuggar sig in i huden på denna människa.Så om det var tio meter eller hundra meter vet förmodligen bara ts själv.

Jag skulle säga det samma om jag inte upplevt det själv. Jag tror anledningen var att det var blött och halt just där. Man har ju inga problem att åka vattenrutschkana men jag skulle inte vilja slänga mig på en torr sådan.

Sträckan mellan punkten där hojens hjul släppte och där jag stannade var ca. 100 meter, det kan säkerligen ha tagit en fraktion av en sekund innan jag tog i backen, så jag kanske gled 80-90 meter med kroppen i kontakt med marken. Det var oerhört halt och nedförsbacke, hojen bara försvann under mig mig när jag nuddade frambromsen fast det var en raksträcka.
 
Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Snyggt tumlat! :tummenupp

För det är vad du måste gjort och det på ett sätt som man "ska" göra, spänn upp nacken, dra in armar och ben lite och följ med, försök inte ta emot eller stoppa utan bara åk med.

Mitt välkraschade ställ utan hål och helt ok utseende lånades ut till en kille tillsammans med mina lika välkraschade stövlar utan hål eller skador och handskar som var felfria efter mina 9 avåkningar, en avåkning senare var det hål på allt, han följde Inte bara med......bana förvisso så det räknas kanske inte...

Tack!
Det första jag kände efter att gått omkull var ett jämt tryck och hårda vibrationer på högra höften och högersidan av låret när jag gled på asfalten på min högra sida.

Då tänkte jag direkt på det du nu nämnde: Shit! Jag kommer nöta hål på byxorna och skrapa upp hela benet och höften.

Så ganska snabbt lyckas jag skifta min vikt så att jag lägger mig på rygg istället, där jag försöker hålla jämn vikt på alla delar av kroppen. Känslan var väldigt lik när man åker vattenrutschkana och man ska vända lite på sig.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Grattis! :tummenupp

Du hade antagligen ganska mycket över 100 (tom räknat i knop) om du glider 100m och din hoj 250m...

Moderna bilar verkar kunna bromsa 100-0 på typ 35 meter enligt diverse tester, med full broms, ABS osv. Jag tycker nog inte det låter så orimligt att man skulle glida 100 meter om man ramlar av i 100 km/h, speciellt om det är blött.
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Jag hörde talas om en som jag känner som hade en kompis.. Han kanade ikull efter bakhjulsåka, fullt spjäll högsta växeln på cr250, lite för långt in i en svag vänstersväng sattes framhjulet ned på grusvägen..:tuttar ca 20-30 m på gruset sen ner i diket. Detta iförd linne, kortbyxor, träskor.:rodnar Skulle bara tvätta luftfiltret hos kompis men han var och badade..
Inte som en tvål i vattenrutschkana utan mer som ost på rivjärn :crash
Skyndade att bada och skrubba ur det värsta gruset innan det började onda för mycket.
Tog väl 2 år innan skinnet var som förut på de nötta ställena
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top