Identifiera startspärr (bild)

Geronimoe

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2011
Ort
Västerås
Hoj
2000, Kawasaki ZX12R Ninja
Har en irriterande startspärr (imobilizer) som hoppar igång så fort jag slår av hojen och måste kopplas bort med en fjärrdosa för att jag ska kunna starta hojen igen. Nur det så att batteriet börjar bli dåligt i dosan så jag måste trycka typ 10 gånger på knappen för att koppla ur skiten. Jag har bytt batteri i den andra dosan och den fungerar inte längre efter batteribytet. Den måste antagligen synkas på något sätt? Så när batteriet är dött i den här dosan kommer jag inte kunna starta hojen längre. Det kommer sannolikt att ske 10 mil från närmsta stora väg när jag tar en pisspaus i spöregn, eller på något annat extremt opassande tillfälle.

Det står inget på dosorna, det står inget på motorcykeln, det finns inga papper, förra ägaren vet inget?

Jag bifogar en bild på skitdosan ifall någon känner igen märket så kan jag kanske söka mig fram till hur man synkar dosorna. Annars kopplar jag gärna ur skiten.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    1,021.5 KB · Visningar: 73

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Det där är ett gammalt larm som jag monterat många av, minns inte namnet men alla kablar som går till larmboxen är svarta, eller hur?
Släng skiten.
 

Geronimoe

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2011
Ort
Västerås
Hoj
2000, Kawasaki ZX12R Ninja
Ok. Ja, hojen är en Thunderace från -99 och larmet är säkert monterad när den var ny.
 

Geronimoe

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2011
Ort
Västerås
Hoj
2000, Kawasaki ZX12R Ninja
Fan va mycket kablar. Orkar inte pilla med skiten nu. Ska åka 75 mil hemifrån nästa helg och det vore najs med nya batterier i fjärren så jag kan känna mig säker att det går att starta hojen. Ingen som kan komma med förslag på fabrikat eller idéer på hur man synkar dosorna.

Så här ser boxen ut
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    1.4 MB · Visningar: 76

Geronimoe

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2011
Ort
Västerås
Hoj
2000, Kawasaki ZX12R Ninja
Haha. Efter en jävla massa knapptryckade i försök att synka larmdosor så fick skiten fnatt. Dioden blinkade som ett jävla stroboskåp och batteriet laddade ur på några timmar. Gav mig inget annat val än att ta bort skiten. Fy fan va kablar. Men det var snyggt installerat vilket underlättar när det ska tas bort.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Haha. Efter en jävla massa knapptryckade i försök att synka larmdosor så fick skiten fnatt. Dioden blinkade som ett jävla stroboskåp och batteriet laddade ur på några timmar. Gav mig inget annat val än att ta bort skiten. Fy fan va kablar. Men det var snyggt installerat vilket underlättar när det ska tas bort.

Man undrar ju hur effektiv den där startspärren egentligen är om det bara är att ta bort den så fungerar motorcykeln :va
Är inte tanken att man inte ska kunna köra hojen utan att ha rätt avkodare?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Man undrar ju hur effektiv den där startspärren egentligen är om det bara är att ta bort den så fungerar motorcykeln :va
Är inte tanken att man inte ska kunna köra hojen utan att ha rätt avkodare?

Den hindrar ju åtminstone bultsax-o-skruvmejsel-tjuven utanför huset, helt enkelt verkar det ju inte vara att koppla ur det.
 

Geronimoe

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2011
Ort
Västerås
Hoj
2000, Kawasaki ZX12R Ninja
Det tog ca 3 timmar och alla kåpor på vänster sida måste lossas. Kablar klippas och lödas tillbaka dör de satt från början. Alla eftermonterade larm och startspärrar på bil mc båt mm. Är ju lika enkla att ta bort som att montera. Fabrikslonterade grejer däremot är ett helvete att få bort om det ens går. Prova att tappa bort alla nycklar till en relativt modern USA byggd bil :huvet
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top