KTM 525 startar fint, blir stum efter några minuter.

Golge

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2014
Ort
Norrbotten
Hoj
2006, KTM, 525SX
Hejsan!

Jag besitter en KTM 525 med (SX)RFS-motorn, som efter nu snart över ett år av ägande har betett sig som om den vore besatt av djävulen själv.

Jag har just renoverat allting från cylindern och uppåt, då motorn tvärlåste sig medan jag låg och puttrade på 3e växeln i slutet på våren.

Jag gissade att den hade värmenypit då vattenpumpen hade läckt in vatten i toppen tidigare, men så var inte fallet. Både packningshållaren och pumpen var i gott skick, och inget vatten i oljan, samt kylarna var påfyllda och cylindern var kall nog för att jag skulle kunna hålla handen på den.

Hursomhaver så plockade jag lös topp och cylinder, och såg att toppen av en magnet (modell utragbar) hade letat sig in i förbränningskammaren och legat och tuggat mellan kolven och toppen. (Fin present från någon tidigare ägare). Och jag antog att det var den som hade fått motorn att tvärstanna och låsa sig. Kolven var gropig och "hackig" och jag lämnade in toppen på service där dom planade, samt slipade nya ventilsäten och böt ut en av ventilerna då knastret var kasst. Cylindern honades och ny kolv köptes in (b-kolv).

I samband med detta så köpte jag även en timräknare, då det kändes lika bra, samt fotodokumenterade ihopmonteringen med timräknaren i bild (för att kunna bekräfta vad som renoverats till nästa ägare då jag säljer den).

Efter monteringen och renovering av topp och cylinder så startade den och gick hur fint som helst. Jag lät den stå och gå på tomgång i ett par minuter, och tog en kortare sväng efter gatan utan att tokgasa eller tokvarva den.

När jag ställde den så hade den gått 30 minuter på varvräknaren, och dagen efter skulle jag fara ut på en längre tur för att köra in prylarna. Startade hojen direkt när jag gick till garaget och lämnade den på tomgång medan jag tog på mig skydd, och mer eller mindre direkt när jag fått på mig hjälmen så hör jag att den tvärdör.

Testar kicka, och skiten är tvärstum igen.

Efter några timmar så gick jag ut igen för att se om jag kunde kicka runt den alls, utan framgång. Då tog jag lös svänghjulskåpan och snurrade "bakåt" (motsatta hållet för kicken) och det gick hur enkelt som helst. Testade starta den igen, och det gick kalasbra. Lät den stå och gå säkert 10 minuter innan jag testade att lugnt puttra iväg igen, och efter att jag tagit mig ut på byavägen så fick den för sig att totalt låsa sig igen.

Jag testade att snurra "bakåt" på svänghjulet igen, och låsningen släppte direkt. Nu går den att kicka runt, men jag behöver inte använda dekomp-spaken när jag kommer upp till ÖD, och jag har kollat ventilerna (två gånger, båda gångerna stod dom i "rätt läge") och dom var helt orörda och fortfarande i korrekt 0.12-mått. Jag ställde till och med lös dom för att sedan ställa in dom igen, men kompet är fortfarande helt åt helvete.

Hursomhelst så vill jag inte starta maskinen mer innan jag vet varför den får för sig att totalt låsa motorn, och kanske mer viktigt; var den låser.


Kopplingen har varit kass sedan dag ett, den har känts svampig och inte tagit 100%. Men det känns ganska långsökt att kass koppling skulle kunna låsa hela motorn, eller? Det har ju som sagt hänt på både tomgång och i växel.

Är det någon som varit med om något liknande, eller har några idéer?

Mvh
 

Golge

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2014
Ort
Norrbotten
Hoj
2006, KTM, 525SX
Kamkedjan ej bytt, men spännaren fungerar som den ska och kedjan ser enl. mina ögon ordentligt sträckt ut.
 

Golge

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2014
Ort
Norrbotten
Hoj
2006, KTM, 525SX
Jajjemän! Kan även lägga till att låsskruven användes för att behålla motorn i ÖD medan kammen ställdes in, och kamkedja monterades.
 

Jhden

Ny medlem
Gick med
9 May 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640 -05
Låter skumt :3freak, ändra jag kan komma på är kolvringsgapet.
Mätte du kolvringsgapet när du satte ihop motorn ?
Du splittade aldrig blocket?
 

Golge

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2014
Ort
Norrbotten
Hoj
2006, KTM, 525SX
Låter riktigt skumt, ja!

Nej, jag mätte det inte med bladmått utan ögonmätte det istället. Tyckte inte alls att det såg tokigt ut, och kolven rörde sig väldigt smärtfritt, och startade och gick i säkert 30 minuter efter renoveringen. Men det känns som att om det hade varit kolvringen så hade det väl inte gått att "backa" motorn vid svänghjulet? Och det började ju hända redan innan nya kolven... Sen efter att den låste sig dom två gångerna efter renoveringen så var cylindern inte alls särskilt varm, utan jag kunde lägga handen mot cylindern helt utan problem.

Blocket splittades ej!

Jag har gått och grubblat på det här ett tag nu, och då jag vet att kopplingen har varit kass och tagit dåligt innan, och jag inte böt ut den i samband med renoveringen så undrar jag om det kan ha med att den har nötts ner alldeles för mycket? Men det förklarar ju inte varför jag tappat så mycket komp att jag inte behöver använda dekompspaken?

Alla tips och funderingar uppskattas. Blir förmodligen att lyfta topp och cylinder igen, men det hjälper ju såklart att bolla idéer samt att höra om andra varit ut för liknande grejer.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Den har väl autodekomp också, så det är kanske inte givet att du måste använda spaken..? Jag behöver inte det på min 520 exc om jag petar motorn till rätt läge med kicken.

Edit: Nåt med kopplingskorgen kanske? Om den t.ex. kan hoppa snett pga. kasst lager kan det kanske stanna motorn..
 
Last edited:

Golge

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2014
Ort
Norrbotten
Hoj
2006, KTM, 525SX
Mycket möjligt att det är som du säger, men det är konstigt hursomhelst att den har gått från att jag behövt använda dekompen till att jag kan sitta ner och vrida runt hela motorn, vilket var helt omöjligt innan den låste sig nu sist.

Under det året jag haft den så har den inte gått att vrida runt sittandes om ventilerna har varit korrekt inställda iallafall! Ser att du har en EXC, så det kanske är någon annan autodekomp-historia på dom jämfört med SX?

Edit: Svar på edit

Hmm, jaa det känns ju inte helt orimligt antar jag! Ska kika på det när jag öppnar upp den :)

P.S. Fler förslag/tips mottages gärna!
 
Last edited:

moddlaren

Guest
Inte helt ovanligt att lammeller spricker o att då öven korgen kan ge sig.. Lite lösa delar som går med upp mellan primär o sekundär drev o då låser.. Vrider du motorn baklänges ramlar delarna ned igen till nästa gång.. Ta loss kopplings kåpan o kolla läget det tar inte många minuter..

Är det som på yamaha behöver man inte tappa vatten o slangar bara att vika kåpan åt sidan för att kontrolera.. Lägger du sedan hojen på sidan behöver du inte tappa oljan heller för detta..

Skaffa dock en ny packning före du gör detta annars tar det ju någon/några dagar hojen ligger på sidan innan du får ihopa den.

Mvh
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Mycket möjligt att det är som du säger, men det är konstigt hursomhelst att den har gått från att jag behövt använda dekompen till att jag kan sitta ner och vrida runt hela motorn, vilket var helt omöjligt innan den låste sig nu sist.

Under det året jag haft den så har den inte gått att vrida runt sittandes om ventilerna har varit korrekt inställda iallafall! Ser att du har en EXC, så det kanske är någon annan autodekomp-historia på dom jämfört med SX?

Ja, det kan vara skillnad på EXC och SX, och jag kan väl inte heller dra runt motorn sittande utan vidare. Det är bara om man har lite tålamod och håller tryck på kicken ett par sekunder som den till slut trillar förbi ÖD.
 

Golge

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2014
Ort
Norrbotten
Hoj
2006, KTM, 525SX
Uppskattar verkligen all hjälp, spekuleringar och teorier. Jag ska ta och kika på kopplingen till veckan. Återkommer med bilder ifall jag hittar något som ser helt tokigt ut!
 

Golge

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2014
Ort
Norrbotten
Hoj
2006, KTM, 525SX
Jag står nu i garaget och har plockat lös koppling, och allt vad det innebär. Lamellerna ser enligt mig inte totalt skadade ut, och kopplingskorgen ser bra ut. Jag har även passat på att kolla alla lager, och dom som jag ser/kommer åt ser bra ut. Någon som har några fler förslag innan jag lyfter på cylindern igen?

Mvh
 

Golge

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2014
Ort
Norrbotten
Hoj
2006, KTM, 525SX
Hej igen!

Idag var jag ute och kikade på hojen igen. Jag snurrade på den svarta plastkuggen på kopplingssidan av motorn (antar att det är någon vatten/oljepumps-kugg?). Iom att kopplingskorgen är bortplockad så ser jag att det först kommer ut rent vatten genom hålet där kopplingspinnen ska gå igenom, och efter några varv på plastkuggen så kommer det ut vattenblandad olja. Kan det vara så att blockpackningen har rykt, och att vatten skjutit in i motorn och att det är därför som den har blivit stum? När jag tömde motorn på olja genom dräneringshålet i botten för några veckor sedan så såg oljan i övrigt inte alls dålig eller vattnig ut, utan det är först nu när jag snurrar på plastkuggen som jag märker detta.

Samtliga packningar från cylinderfoten och uppåt är nybytta.

Någon som har några idéer?
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Mja blocket har ju inget med kylvattnet att göra. Har kommit externt isof. Men hur ser oljan ut nu? Bytte du pboxarna vid vattenpumpen och monterade åt rätt håll?
Kanske borde inspektera hur autodekompen och den manuellas funktioner är.
Blir väl till att lyfta ventilkåpan. Om du har samma som jag hadde på min så släpp på kedjespännarn innan.



Current date : Thu Jun 19 16:22:44 GMT+0100 2014
Start date : Thu Jun 19 16:22:42 GMT+0100 2014
displayState: fullScreenInteractive
uncaughtErrorEvents supported: true
ExternalInterfaceAvailable: false
avHardwareDisable: false
hasAccessibility: false
hasAudio: true
hasAudioEncoder: true
hasEmbeddedVideo: true
hasMP3: true
hasPrinting: false
hasScreenBroadcast: false
hasScreenPlayback: false
hasStreamingAudio: true
hasVideoEncoder: true
isDebugger: false
language: sv
localFileReadDisable: false
manufacturer: Android Linux
os: Linux 3.4.34-2192622
cpuArchitecture: ARM
manufacturer: Android Linux
version: AND 13,0,0,182
pixelAspectRatio: 1
playerType: Desktop
screenColor: color
screenDPI: 160
screenResolutionX: 1280
screenResolutionY: 800
serverString: A=t&SA=t&SV=t&EV=t&MP3=t&AE=t&VE=t&ACC=f&PR=f&SP=f&SB=f&DEB=f&V=AND%2013%2C0%2C0%2C182&M=Android%20Linux&R=1280x800&COL=color&AR=1.0&OS=Linux%203.4.34-2192622&ARCH=ARM&L=sv&IME=true&PR32=true&PR64=false&PT=Desktop&AVD=f&LFD=f&WD=t&TLS=t&ML=5.1&DP=160
supportsTouchEvents: true
stageHeight: 53
stageWidth: 124
-------
PreloaderAndroid
SVTPlayer: Revision: 2014.20-SNAPSHOT, Build date: Thu May 22 16:01:50 CEST 2014
inswf: false
-------
LOG pos 0 to 0
 

Golge

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2014
Ort
Norrbotten
Hoj
2006, KTM, 525SX
Packboxarna är bytta i samband med topp-renoveringen. Oljan såg i övrigt helt okej ut, lite "stålgrått" från den kassa kopplingen, dock ingen "mjölkig" olja någonstans, annat än nu när jag började snurra på den plastiga oljepumpskuggen. Jaa, det blir väl som du säger - att kika på autodekompen. Känns ju onekligen som att det bör vara någonting i toppen som gör att jag fått minskat komp iallafall. Blocket ser i övrigt fräscht ut, och när den väl startade och gick så lät den som en dröm.

I övrigt så börjar jag få idétorka över varför den får för sig att "låsa sig" och att man måste vrida förbi låsningen via svänghjulet.

Alla idéer och spekulationer är välkommna!
 

Golge

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2014
Ort
Norrbotten
Hoj
2006, KTM, 525SX
Hej igen!

Har haft lös cylinder och toppen nu, och det som inte fick hända hade hänt. Kolv och cylinder är skrot, efter 0.5h på mätaren...

Misstänker att topp-packningen var kass, då det var kalkavlagringar kring insug och avgasventilerna, samt rost på undersidan av toppen och på överdelen av kolven. Skiten hade lyckats värmenypa utan att den hade gått särskilt varm alls. Kolven och toppsatsen var från Prox förövrigt, ifall någon undrade!

Jag får se om cylindern går att rädda ännu en gång, och kolven får bytas ut så fort som möjligt.

Tack för hjälp, råd och tips och hoppas att tråden kommer till hjälp för någon annan framöver!
 

moddlaren

Guest
Prox är en lite billigar kolv.. En wössner är bara någon hundralapp dyrare men smidd. Wiseco.. Wertex. Athena. Je osv osv finns många bra.. Mitaka som säljs från england är en helt ok lågpris kolv dom har även cylindrar kopplingar o packningar. Även vevar till ok priser..


Sedan en fråga när du monterade kolven mätte du kolvrings gapet på ringarna?? Är gapet för litet så expanderar kolvringen av värmen o då skär kolvringen mot cyl.. En skadad cylinder är det ingen ide att sätta i en ny kolv på igentligen värme avledningen från kolven sker till stor del genom ringarna ut i cylindern.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top