Drömhojen...Honda NR750!

JAAA, på rubriken

Hoppas du lyckas.
Hur har du tänkt försöka få tag i kåpor till hojen?
 
Nu blir jag snuskigt nyfiken !

Hur har du lyckats med kåporna. hur fick du till finishen så bra. Vad är det för grundmaterial ?

EXTREMT !!!! snyggt bygge på de bilderna. Så bra att jag först inte trodde på dig (vilket är sagt i positiv mening).
 
Häftigt :tummenupp

När jag såg den svenska regskylten, så visste jag inte vad jag skulle tro. Det var ju så länge sedan man såg en NR750. Snyggt bygge!
 
Ser fram emot en utförlig beskrivning av det här bygget!
Minns hur jag dregglade över en NR uppe i Göteborg när den kom, men min budget räckte endast till Tamiyas skala 1:12 byggsats..
 
Vansinnigt läckert och vilken vansinnig idé; "Jag bygger en NR!" :tummenupp
 
En sån här poster hade jag på väggen tidigt 90-tal. Riktigt porrig fortfarande!
im4ra.jpg

Härligt bygge.:tummenupp
 
Honda NR750...
Hondas skrytbygge, i mycket begränsad upplaga, utan ekonomiska gränser. Ovala kolvar, insprutning (kom ihåg att detta var 1992), kaross helt i kolfiber med en sanslös finish...
NR750_05.jpg

370 000 kostade den 1992 (en Fireblade kostade då 92 900)
Idag kan du i bästa fall få en beggad för ca 600 000...
För vanliga dödliga var den ouppnåelig då, och ännu mera ouppnåelig nu.

Så vad gör man? Drömma vidare? Mja.
Jag råkade få syn på en NR-replica på nätet, byggd på en VFR-91. En Holländare som byggt den för länge sedan.
Sedan fick jag nys om att en Fransk firma som tillverkar glasfiberkåpor hade "NR"-kåpor...till en CBR900..? (WTF?)
Passar kåporna på en CBR900 så måste de även gå på den smalare VFR:en, tänkte jag och skickade iväg en beställning. (friskt vågat hälften vunnet)
IMAG0910s.JPG

Samtidigt letade jag upp en lämplig hoj att bygga på.
Det blev en lagom inkörd VFR-95.
IMAG0909s.JPG
Kåporna var ju dock lååångt ifrån "NR-Replica"...
Ljusöppningen var helt fel....mängder av detaljer stämde inte.
Så nu börjar ett evighetsjobb...såga, spackla, slipa, ändra, spackla, slipa..zzzz!
IMAG1172.jpg

Forts. följer...
 
...snark...såga, spackla, slipa...
IMAG1208.jpg
Halva VFR-kåpan passade sisådär med "NR"-bakdelen...pussel med passbitar + polyester och spackel!

VFR-gaffeln duger ju inte på en NR, så jag tänkte först ha en USD-gaffel från CBR929, men sen hittade jag en CBR900-96-gaffel billigt...då kunde jag dessutom behålla VFR-framhjulet inkl. skivor. Bara lite nya distanser skulle svarvas fram.
IMAG0974.JPG

Avgassystem då?
Det måste ju sitta inne i bakdelen precis som på NR:en.
Här visste jag från början att jag var tvungen att bygga det själv.
Köpte lösa avgasdelar på B-tema och kapa, prova, kapa nya bitar, prova, svetsa lite, börja om...
Ljuddämparna är sammansatta av delar som jag ritat och sedan fått tillverkade på en mekanisk verkstad.
(tur att man är i den branchen!:D)
IMAG1326.jpg20141207_112757.jpg

Tillbaka till kåporna:
En stor utmaning var att få "kläderna att sitta rätt".
Många timmar gick åt för att hitta rätt läge på kåporna, och få plats med prylarna innanför utan att något koliderade när man vrider på styret. Kåpställning och bakram fick bli av egen konstruktion.
IMAG0985.JPG
 
Fantastiskt arbete, och kul idé.

Undrar hur många såna kåpkit de säljer per år egentligen:confused:
 
Som sagt, det krävdes mååånga timmar för att få fason på kåporna.
Men för att det skulle bli en NR så måste ju även tanken fixas till. Luftrören på tanken är ju en signifikant NR-detalj som jag var tvungen att få med.
NR750_03.jpg
Jag fixade två rörbitar med rätt mått och utformning med hjälp av en 3D-printer.
Dessa limmade jag på tanken, och öste på spackel...mycket spackel...hade jag vetat hur mycket som krävdes så skulle jag ha börjat med något lättare i botten, typ cellplast.
20140603_081919.jpg
Sedan skulle man ju få till formen runt rören mot tanken också. Spackla, slipa, spackla igen, mäta lite, slipa, spackla... Detta var den enskilda detalj som slukade mest tid. Gissar på ca 80 timmar:brinnerup
Men resultatet blev ju rätt bra.
IMG_3265.jpg
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top