Mekhjälp till cbr929 -00

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Hoj
Speed Triple -06
Min cbr 929a behöver en storservice med nya vätskor,tändstift,filter,ventil koll/justering och allt vad som kan tänkas ingå. Någon som vill tjäna lite julklapps pengar? =) honda vill ha runt 7lax för detta och det är ju lite saftigt :P jag erbjuder 1500:- lr om det är en jävla massa jobb kan vi ju diskutera fram ett pris. jag bor söder om sthlm och har varm garage, dock inga verktyg att tala om mer än typ skruvmejsel och hammare :rolleyes:

Söker enbart efter någon som vet till 100% vad dom pysslar med.

1500 ? Det lär ju köpa dig en haynes manual för en 500ing, olja, filter, småprylar, 500ing till, och bladmått, in6, och ett lagom kitt spärrnycklar kan kanske klämmas in i den sista 500ingen eller lite över.

http://home.comcast.net/~joelcool/929pages/inspecting_valve_clearance.htm

Det är inte raketforskning, men jo, det tar ett par h första gången. Är det bara och mäta är det lugnt, det fixar du, men ska det bytas o trolla så gäller det att hålla tungan rätt i mun.

Hur långt har den gått, o när var den sist servad ?

Är 1500 för jobbet, eller du vill ha jobb och delar för de pengarna ?

1500 är inte ett rimligt pris om du inte vill göra det själv. Att plocka ner cykeln och justera ventilerna och på vägen in byta stift för att därefter byta olja+filter och spola genom kylsystemet tar 4-5h om man är erfaren och arbetar i lagom tempo. Till det kommer material för en tusing....

1500 är inte ett rimligt pris om du inte vill göra det själv. Att plocka ner cykeln och justera ventilerna och på vägen in byta stift för att därefter byta olja+filter och spola genom kylsystemet tar 4-5h om man är erfaren och arbetar i lagom tempo. Till det kommer material för en tusing....

Jag står ju för allt matrial,oljor,tändstift osv. 1500:- för 5 timmars arbete är väl inte fyskam. men åandra sidan har jag noll koll så vad är ett rimligt pris då?

Last edited:
Den har rullat 4250mil och ska egentligen inte storservas förens vid 4800 mil men jag vill få det gjort nu då den aldrig har ventilkollats tidigare.

Jag står ju för matrialet såklart. vad är ett rimligt pris då? 5 timmars arbete för 1500 är väl inte fyskam :)

Det är inte fy skam förrän man står där och en massa ventiler behöver justering och oljepluggen är gängpaj och det vips tar 10h och 300kr i extra material istället....

Det är inte fy skam förrän man står där och en massa ventiler behöver justering och oljepluggen är gängpaj och det vips tar 10h och 300kr i extra material istället....

Jag är mycket erfaren mekaniker och det tog mig 6 timmar när allt flöt på bra första gången.
Det är mycket jobb.

Ta reda på vad det är du vill göra, kolla vad du kan göra, och lämna bara bort de momenten du inte fixar själv.

Som sagt, det är inte raketforskning, men det kommer döda en helg om det är första gången, Du har hela vintern, och ett garage. Ska ventiler bara kollas så är det lugnt, stämmer inte måtten så har du ett större projekt framför dig.

Olja, filter och stift, det ska du fan klara själv.

Skölja ur o byta kylarvätska ska du kunna fixa.

Som jag sa i mitt första inlägg, köp en haynes, läs instruktioner, läs på online, fixa själv. Lägg dina 1500 på delar och verktyg.

Du får inte en erfaren mekaniker med självrespekt att göra det jobbet för de pengarna. Kanske kan du övertala en glad amatör att ge sig i kast med det för 2500, kanske 3000, men du får vad du betalar för.

Som sagt, gör det själv, går det åt helvete så är det bara att lämna ner så får någon med kompetens reda ut det åt dig.

Last edited:
Ta reda på vad det är du vill göra, kolla vad du kan göra, och lämna bara bort de momenten du inte fixar själv.

Som sagt, det är inte raketforskning, men det kommer döda en helg om det är första gången, Du har hela vintern, och ett garage. Ska ventiler bara kollas så är det lugnt, stämmer inte måtten så har du ett större projekt framför dig.

Olja, filter och stift, det ska du fan klara själv.

Skölja ur o byta kylarvätska ska du kunna fixa.

Som jag sa i mitt första inlägg, köp en haynes, läs instruktioner, läs på online, fixa själv. Lägg dina 1500 på delar och verktyg.

Du får inte en erfaren mekaniker med självrespekt att göra det jobbet för de pengarna. Kanske kan du övertala en glad amatör att ge sig i kast med det för 2500, kanske 3000, men du får vad du betalar för.

Som sagt, gör det själv, går det åt helvete så är det bara att lämna ner så får någon med kompetens reda ut det åt dig.

Ja du har nog rätt!
Jag har ju faktist gjort enklare service på bilen varje år så som stift,belägg,olja+filter så visst borde jag grejja det på hojen med. Aja, har beställt en såndär Haynes bok nu så vi får väl se om det blir något kvar av hojen efter jag skruvat med den i garaget ;)

ventilkollen överlåter jag till Verkstaden, antar att det inte kommer bli överdrivet dyrt om jag gör allt det andra själv.

Ja du har nog rätt!
Jag har ju faktist gjort enklare service på bilen varje år så som stift,belägg,olja+filter så visst borde jag grejja det på hojen med. Aja, har beställt en såndär Haynes bok nu så vi får väl se om det blir något kvar av hojen efter jag skruvat med den i garaget ;)

ventilkollen överlåter jag till Verkstaden, antar att det inte kommer bli överdrivet dyrt om jag gör allt det andra själv.

Sitter/har suttit i samma sits som du, dvs att jag var helt novis när det gällde MC och mek. Fick problem med förgasaren och lämnade in hojen på verkstad för en förgasarrengöring då jag ansåg mig själv för okunnig att göra det själv. Fick tillbaka hojen och var 1800kr fattigare men inte gick mc:n något bättre för det!

Lacka ur och gjorde som WebbGringo skrev ovan, köpte mig en haynesbok, googlade som en tok, frågade kollegor som själva mekar och ställde en massa frågor på Sporthoj. Nu har jag en urplockad förgasare hemma som jag håller på att rengöra och det var inte alls någon större vetenskap men som sagt det krävdes en heynes, många timmar framför nätet samt lite spring till järnhandeln och köpa nya verktyg.

Nu kanske ni undrar varför jag inte gick tillbaka till verkstan och klagade? Var helt enkelt för okunnig kring mc och felsökning så jag utgick från att det var ett annat fel som orsakade problemen...

Nu när jag har plockat isär förgasaren är jag till 99% säker på att verkstan inte alls har haft isär min förgasare och gjort rent Bl.a. var 2 lågfartsmunstycken igensatta och så bad jag dom kolla hur förgasaren var strypt och plocka plocka bort det. När jag frågade mekanikern när jag hämtade mc:n om dom plockat bort strypningen svarar han Nej! Var tydligen lite krångligt att få bort den! Nu när jag har plockat isär allt ser jag att det inte finns någon strypning i förgasaren. Den har plockats bort långt tidigare!!! på sin höjd har dom haft i lite STP förgasarrengöring och tömt flottören och cashat in en jäkligt bra timpenning!

Vad lärde jag mig av detta? Jo läs på och gör så mycket du kan på egen hand, då vet du att det blir gjort! Sen kan du alltid konsultera på forumet eller mekkunniga vänner om du blir osäker.

Som jag sa innan, ventilkollen kan du göra själv, det är om det ska justreras som det kan bli lite pyssligt. Har du gjort allt det andra, o kanske tom kan köra ner den på släp utan kåpor och utan ventilkåpa, då spar du in bra med cash.

Har svårt att se en mekaniker som skulle ta mer än 2500 - 3000 (med en timpeng på 1200 pix) om du kommer ner med cyklen öppnad för att han ska lyfta kam och stoppa in rätt shims för att få måtten du redan mätt upp åt honom.

Sen kör du hem den igen och skruvar på kåpor och dyl som ligger i garaget.

Hyra släp x 2, dvs till och från verkstad borde inte gå på mer än 300 pix.

Men som sagt, läs igenom boken först, det är inte ens säkert att det behöver justreras, kanske räcker att mäta upp ventilerna.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back