Vinterförvaring

jeliasson

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2011
Hoj
honda cbr rr -00
vad är viktigt att tänka på vid vinterförvaring så att cyckeln ska må så bra som möjligt??

Utom att ha den på depåstöd (=upp från marken), underhållsladda batteriet
så brukar jag också byta olja och filter så den inte står med skitig olja (= korrosiv olja) över vintern.

Jag har ett "varmt" garage, det blir aldrig kallare än +7C men jag ser ändå till att tanken är full. För att hindra att temperaturväxlingarna gör att det i luften i tanken kan bildas kondens=vatten när det blir kallare. Ju mindre luft i tanken desto mindre kondensvatten i botten på tanken på våren. För är det nått som garanterat gör hojen svårstartad på våren är att den "första bensinen" från tanken är vatten.

Last edited:
Ska du bara ha den stillastående under vintern så finns det ingen vits att nojja.

Se till att kolla lufttryck och ladda batteriet innan du drar ut första vändan i vår.

- Om mc´n står i en lokal med växlande temperatur kan det vara bra att fylla upp tanken.
Detta för att undvika bildande av kondens i tanken.

- Står mc´n i varmgarage slipper du kondens problemen
Men vid långvarig (3-5 månader) förvaring töm tanken (gammal bensin kan ge startproblem)

- Batteriet - Förvaras mc´n där temperaturen understiger 0 grader koppla ur batteriet och underhållsladda
,detta kräver en batteriladdare som slår om till underhållsladdning då batteriet är fulladdat.
Ett helt urladdat batteri kan tappa i effekt och kyla kan skada batteriet.

- Batteriet - Förvaras mc´n där det är +20 grader sker liten självurladdning
(ca 3% av nominelleffekt/månad MEN förvara batteriet urkopplat).
Ett inkopplat batteri kan laddas ur p.g.a. läckströmmar

- Fyll upp lite extra luft i däcken (om du inte har mjuka däck som kan ta skada av detta).
För att undvika att däcken deformeras under förvaringen

- Om du har mjuka däck köp ett depåstöd för att undvika att däcken deformeras under förvaringen.

- Smörj in gaffelbenen (de blanka ytorna) med 5-56 eller WD40(gunga mc´n upp och ned ett par gånger)
Detta förhindrar att ytorna blir angripna av rost och att packboxarna spricker.

- Har du en vätskekyld mc se över frysskyddet om mc´n skall stå kallt.
Detta för att förhindra att kylare samt slangar fryser sönder.

Är det nån som har upplevt de beskriva problemen själv om man inte gör som råden?

Dvs vad händer om jag ställer av hojen i ett garage utan värme och bara drar på MC-överdraget och så har man kört en tre fyra mil sen sista fulltankningen?

Är det nån som har upplevt de beskriva problemen själv om man inte gör som råden?

Dvs vad händer om jag ställer av hojen i ett garage utan värme och bara drar på MC-överdraget och så har man kört en tre fyra mil sen sista fulltankningen?

Last edited:
HasSse666 skriver
detta kräver en batteriladdare som slår om till underhållsladdning då batteriet är fulladdat.
en batteriladdare som INTE passar för underhållsladdning :mad: är
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...martladdare-for-bly--och-GEL-batterier-37732/
Efter laddat batteriet med 0,8A till ca 14,3V slår den om till att underhållsladda med 0,06A. Vilket lätt inses av att det på 1 månad skickat in 43Ah i batteriet.
Detta är mellan 30 och 60 ggr mer an vad som behövs till det Biltema Gelbatteri till Triumphen jag testat på.
Och kommer följaktligen korrodera sönder batteriet om batteriet är inkopplat mer än 1 dygn. Som jag ser det. Vad som hände var att efter laddaren bytt till 0.06A vid 14,3V sjönk spänningen direkt till 13,9V. Därefter steg den långsamt under ca 24h till 14,2V Efter ytterligare 24h hade batterispänningen sjunkit till 14,1V. Då avbröt jag "underhållsladdningen"

Däremot är det inte fel att efter laddaren brutit "laddning" vid ca 14,3 V med 0,8A laddning låta den ladda ytterligare några timmar med 0,06 A. Det går med lägre ström få in ytterligare laddning i batteriet. På ett dygn ca 1Ah.

Vad det gäller "gammal" bensin har det aldrig drabbat mig någonsin. Trots 4 eller 5 månaders stillastående. Vad jag tror är förödande är om det bildas kondens i tanken under vintern. Kondensvattnet lägger sig under bensinen i botten på tanken.
Och då blir hojen förstås svårstartad på våren. När den matas med vatten. Förr tror jag man kunde köpa sprit för att tillsätta bensinen för att lösa det här problemet på vintern. Men tankar man 95 Oktan innan hojen ställs av borde inte det här vara nått problem. Det är ju redan sprit i 95an.

Last edited:
Men tankar man 95 Oktan innan hojen ställs av borde inte det här vara nått problem. Det är ju redan sprit i 95an.

Problemet är då kvarvarande soppa förångats så kan soppan lämna efter sig avlagringar.

I marina branschen är det välkända problem med avlagringar då soppan förångats. Samma gäller givetvis även MC. Som jag ser det så kan man trycka lite bensinstabilisator och sen låta hojen gå på tomgång några minuter så skiten kommer ner till förgasaren. Det motverkar sen avlagringar.

Ett alternativ är att tömma samtliga förgasare på soppa, men det finns en del som säger att detta inte är riktigt bra för membran och gummidetaljer som då torkar. Jag vet inte om det är så känsligt men jag trycker i lite stabilisator istället för sinnesfriden.

Varmgarage
Byt olja o oljefilter

Thats it

Spring inte och starta den hit o dit utan vänta tills i vår med gasen. Jag underhållsladdar aldrig, har haft samma batteri i tre år utan problem.

Höst:
1. Tvätta hoj och smörj kedja (och annat du anser ska glida fint)
2. Byt olja och luftfilter (om du börjar närma dig serviceintervallerna)
3. Ladda batteriet
4. Fyll tanken knökfull (och glöm allt vad additiv heter, om du har förgasarhoj så stäng av soppakranen och kör fuggarna tom)
5. Lägg på täcket.
6. Grina

Rör inte hojen på vintern, titta inte ens på den.

På våren (innan du tar första turen)
1. Ladda batteriet fullt
2. Byt bromsvätska om den har gått två säsonger eller mer (koka bromsvätska är INTE roligt).
3. Ut och gasa

Hojen kan stå på däcken hela vintern utan problem, bara det är lagom med luft i dem.
Ingen fara med kallgarage.

Troligtvis så är det enda som händer att ditt batteri inte pallar dra startmotorn.
Går mycket myter i dehär med vinterförvaring.
Halvfull tank KAN eventuellt kanske göra att du fått såpass mycket kondens att hojjen inte startar.
Ståendes på vanliga stödet KAN enventuellt kanske göra däcken konstiga.
Gammal "sur" olja KAN eventuellt kanske öka korrosionsgraden i motorn (det lilla gör garnaterat varken till eller ifrån gällandes motorns livslängd)

Alla får självklart göra som dom vill , själv föredrar jag endast att underhålls ladda,tvätta innan uppställning (vem fan vill börja första vårdagen med att blaska hojjen?) samt jag är en lyckig ägare av både bobbiner och ett 250 kronors depåstöd från Biltema så självklart använder jag det (mest för att den står stadigt) .... har iofs hojjen inne i vardaxrummet denna vinter för att jag ska pula och dona lite med den när andan faller på :) (har garageplats utifall att... förvarar ogärna mina "sommarfordon" ute i kylan)

Halvfull tank KAN eventuellt kanske göra att du fått såpass mycket kondens att hojjen inte startar.

Det behövs ju inte så mycket vatten eftersom vatten är tyngre än bensinen så hamnar den på botten i tanken.
Om man får ner den i fuggarna så finns det potentiell risk för problem med frysningar och i värsta fall fryssprängningar.

HÖGST osannolikt men teoretiskt möjligt.

Själv struntar jag i att pumpa i extra luft i däcken. Rullar den fram o tillbaks i garaget ett par gånger under vintern och underhållsladdar batteriet så klart :)

Den största "risken" med det är att du får köpa ett nytt batteri i vår. Dvs som du inte underhållsladdar under vintern.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT