Test av er moraliska kompass

Hade ni gjort som dottern och tagit pengarna?

• Antal röstningar
    0
Om det är som hävdas i polisanmälan, morsan som köpt biljetten, så finns det ju inte på kartan att behålla pengarna själv.

Det är ju faktiskt fullt möjligt att det är morsan som är det giriga svinet här med...
Men helt klart är någon av dem girig och lite lätt samvetslös.

Det där är ju lika djävligt som Postkodslotteriet.

En jag känner har prenummererat länge på 2 lotter på sitt postnummer. Sen vinner han äntligen ett antal 100k men får då av Postkodslotteriet reda på att Posten passat på att byta ut hans postnummer mot ett annat så det blir inga stålar.

Han hävdar då att han prenummererat på sitt postnummer och eftersom det är Posten och Postkodslotteriet som hanterar detta så borde det nya ha gällt för hans prenummeration direkt dom ändrade eller så skulle dom informerat om bytet och slutat ta hans pengar. Inget av dessa skedde.

Detta är tydligen inte ovanligt

I detta fall är det inte en dotter utan Postkodslotteriet som blir giriga. Hur lätt är det att få rätt mot dom tro ?

Det där är ju lika djävligt som Postkodslotteriet.

En jag känner har prenummererat länge på 2 lotter på sitt postnummer. Sen vinner han äntligen ett antal 100k men får då av Postkodslotteriet reda på att Posten passat på att byta ut hans postnummer mot ett annat så det blir inga stålar.

Han hävdar då att han prenummererat på sitt postnummer och eftersom det är Posten och Postkodslotteriet som hanterar detta så borde det nya ha gällt för hans prenummeration direkt dom ändrade eller så skulle dom informerat om bytet och slutat ta hans pengar. Inget av dessa skedde.

Detta är tydligen inte ovanligt

I detta fall är det inte en dotter utan Postkodslotteriet som blir giriga. Hur lätt är det att få rätt mot dom tro ?

Om man sätter in pengar på en bank och de har bytt clearingnr är det inga problem. Inte så att någon får det gamla numret inom överskådlig tid, om nånsin. Skickas det post till din bekant på gamla numret lär den komma fram. Hans adress kommer att vara knuten till det gamla postnumret under lång tid. Har han vunnit på sitt nummer kan de knappast neka honom rätten till vinsten. Om det så varit fiktiva postnummer och man prenumererat på ett sådant är det ju ändå ens lottnummer.

Vann han på sitt gamla eller sitt nya nummer och varför är det gamla ens med i dragningen om det inte är giltigt? (I den händelse det var vinstnumret). Det måste väl vara lotteriarrangörens sak att uppdatera numren till gällande, jämte tydlig info till prenumeranten om saken.

Har han vunnit på sitt gamla nummer och det är det de dragit borde det vara solklart. Är det vinst på det nya och han inte uppdaterat kan det nog vara knepigare. Då har han ju ingen lott på det numret.

Jag håller mig från sådan skit, det är alltid ngt mysko och jag är f ö ingen turknutte.

Om man sätter in pengar på en bank och de har bytt clearingnr är det inga problem. Inte så att någon får det gamla numret inom överskådlig tid, om nånsin. Skickas det post till din bekant på gamla numret lär den komma fram. Hans adress kommer att vara knuten till det gamla postnumret under lång tid. Har han vunnit på sitt nummer kan de knappast neka honom rätten till vinsten. Om det så varit fiktiva postnummer och man prenumererat på ett sådant är det ju ändå ens lottnummer.

Vann han på sitt gamla eller sitt nya nummer och varför är det gamla ens med i dragningen om det inte är giltigt? (I den händelse det var vinstnumret). Det måste väl vara lotteriarrangörens sak att uppdatera numren till gällande, jämte tydlig info till prenumeranten om saken.

Har han vunnit på sitt gamla nummer och det är det de dragit borde det vara solklart. Är det vinst på det nya och han inte uppdaterat kan det nog vara knepigare. Då har han ju ingen lott på det numret.

Jag håller mig från sådan skit, det är alltid ngt mysko och jag är f ö ingen turknutte.

Han "vann" på det gamla. Rättstvist pågår och jo det är rätt många som råkat ut för samma sak.

Han "vann" på det gamla. Rättstvist pågår och jo det är rätt många som råkat ut för samma sak.

De har sålt lotten och dragit en vinst. fattar inte hur det kan vara ett problem. Att det bytt på orten har inte med saken att göra.

Går de segrande ur detta, (postkodlotteriet alltså), är det bara ännu ett bevis på vilken ihålig rättsapparat vi är utlämnade åt.

Han får ha lycka till i rättstombolan.....

Med tanke på vad Postkodlotteriets "VD" tjänar förstår jag inte hur någon kan sponsra skiten genom att köpa lotter :gnissla

Inte jag heller. Dom envisades med att skicka erbjudande till mig ett par gånger i veckan.

Steg 1. Jag mailade dom och bad dokm sluta-> inget svar.

Steg 2. Jag ringde till dom och bad dom sluta - Dom skulle höra av sig - > inget hände

Steg 3. Jag ringde igen lätt upprörd -> Någon chef skulle ta tag i detta.-> inget hände

Steg 4. Jag ringde rätt förbannad.- > Dom lovade att fixa det. _ inget hände.

Tillslut. Ja ringde heligt förbannad och bad att få tala med någon ansvarig. Det fick jag och medelade att om dom inte omedelbart slutade skicka så skulle jag börja tappa alla kuveren från dom där jag stod. Vad skulle det gör med deras miljöimage ifall det hängde drivor med Postkodslotteri loggor i träd/buskar/buskur/soffor/vattnet/...... Sen dess har jag inte fått ett enda papper från dom.

Med tanke på vad Postkodlotteriets "VD" tjänar förstår jag inte hur någon kan sponsra skiten genom att köpa lotter :gnissla

[Sosse mode]
Med tanke på vad VDn för *valfritt större bolag* tjänar så kan jag inte förstå att man stöttar dem med pengar.
[/sosse mode]

Vad jag menar är att vad han tjänar är oväsentligt anser jag, de har ett lotteri, de har ett underhållande tv-program och de ger en hel del pengar till välgörande ändamål.
Så ja, jag kommer fortsätta vara med i postkodlotteriet.

Hade det verkligen fungerat för dottern att skrapa lotten och sen månadsmässigt betala ut vinsten till morsan? Det är väll mamman som ska skrapa enligt lottens text. Och står dottern som mottagare istället, får pengarna på sitt konto och sen betalar vidare dem borde skattemyndigheten reagera? Eller inte kanske eftersom gåvoskatten är bortplockad?

Jag tycker det skriker om dåligt omdöme och moral. Sen vem det är som är skyldig känns svårt att få svar på.

Jag hade inte tagit pengarna.

Eftersom jag känner min mor tillräckligt bra för att veta att vinsten antagligen skulle dugga ner på mig iaf.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul