Problem med blinkers Ducati 2004

Casstel

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Malmö
Hoj
Ducati 800SS -04
Hejs!

Jag är ny och jag skulle uppskatta lite hjälp.

Jag äger en Ducati 800SS -04 och bor i Malmö. Grejen är att mina blinkers på den vänstra sidan har lagt av. Jag kollade säkringar men dem var ok. Då blinkersen är speciella, kunde jag inte kolla om glödlamporna är sönder. Det krävs speciella verktyg....dock är jag rätt så säker att de inte är dem det är fel på. Chansen att båda lägger av samtidigt är minimal.

Ni får gärna komma med råd och tips hur jag skulle kunna kolla upp detta. Ni får också gärna rekommendera någon bra mc-mekaniker i Malmö området. (jag är inte speciellt sugen att dra till Löddeköpinge och betala 1000kr för felsökningen).

Tack på förhand :)
 
Leta upp reläet och rengör kontaktytorna som Baztard skriver. Blinka höger och lyssna om det klickar i takt med blinken.

Har du riktig otur, vilket vi inte hoppas så sitter "reläet" sitter lödat på kretskortet bakom hastighetsmätare och varvräknare. Då lär du inte höra något klickande.

Inget som byts utan hela hastighetsmätaren byts om det är det som är felet.

Är så på mitt monster från -04.
 
Om det är så att höger blinker fungerar och Ducati inte har någon speciell koppling med dubbla blinkrelän, ett relä för höger och ett relä för vänster sida (vilket jag aldrig hört talas om men det är kanske dags lära sig nu?) så är det inget fel på blinkreläet.
Den vanliga funktionen för blinkers är att från blinkreläet går en sladd till blinkkontakten på vänster styre.
Från styret går två sladdar, en till höger blinklampor och en till vänster blinklampor. Och från blinklamporna går sladdar sedan till - (minus) på batteriet. På en del hojar används chassit som "jord" återledare till batteriet. Dock ej på min Suzuki, här är det sladd som återledare.
Har någon av de här sladdarna delat på sig? Fungerar blinklamporna? Fel på blinkkontakten på styret
För att testa lamporna skulle jag försöka hitta de två sladdarna till en blinklampa. Sticka knappnålar genom sladdarna och koppla till alt 1) Motståndsmätare, ska vara lågt motstånd 1 Ohm eller lägre alt 2) Till ett 12V batteri.
Du skriver specialverktyg. Kan du beskriva närmare. Jag är tämligen övertygad om att det är nån form av skruvmejsel, inte flat, inte insex, inte torx, kanske säkerhetstorx med stift i mitten dvs hål mitt i bitsen => Biltema eller Swedol
 
Om det är så att höger blinker fungerar och Ducati inte har någon speciell koppling med dubbla blinkrelän, ett relä för höger och ett relä för vänster sida (vilket jag aldrig hört talas om men det är kanske dags lära sig nu?) så är det inget fel på blinkreläet.
Den vanliga funktionen för blinkers är att från blinkreläet går en sladd till blinkkontakten på vänster styre.
Från styret går två sladdar, en till höger blinklampor och en till vänster blinklampor. Och från blinklamporna går sladdar sedan till - (minus) på batteriet. På en del hojar används chassit som "jord" återledare till batteriet. Dock ej på min Suzuki, här är det sladd som återledare.
Har någon av de här sladdarna delat på sig? Fungerar blinklamporna? Fel på blinkkontakten på styret
För att testa lamporna skulle jag försöka hitta de två sladdarna till en blinklampa. Sticka knappnålar genom sladdarna och koppla till alt 1) Motståndsmätare, ska vara lågt motstånd 1 Ohm eller lägre alt 2) Till ett 12V batteri.
Du skriver specialverktyg. Kan du beskriva närmare. Jag är tämligen övertygad om att det är nån form av skruvmejsel, inte flat, inte insex, inte torx, kanske säkerhetstorx med stift i mitten dvs hål mitt i bitsen => Biltema eller Swedol

Tack för era svar allihopa.

Denåterfödde >>> tack så mkt dock är jag inte bra på att meka. Jag kan kolla upp enkla grejer som reläer, glödlampor och säkringar. Det andra blir lite svårare. Om jag upptäcker felet eller om jag har fler frågor, kommer jag att uppdatera tråden.
 
Tack för era svar allihopa.

Denåterfödde >>> tack så mkt dock är jag inte bra på att meka. Jag kan kolla upp enkla grejer som reläer, glödlampor och säkringar. Det andra blir lite svårare. Om jag upptäcker felet eller om jag har fler frågor, kommer jag att uppdatera tråden.


En liten update.....det verkar som om det är omkopplaren det är fel på :(
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top