Problem med blinkers Ducati 2004

Casstel

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Malmö
Hoj
Ducati 800SS -04
Hejs!

Jag är ny och jag skulle uppskatta lite hjälp.

Jag äger en Ducati 800SS -04 och bor i Malmö. Grejen är att mina blinkers på den vänstra sidan har lagt av. Jag kollade säkringar men dem var ok. Då blinkersen är speciella, kunde jag inte kolla om glödlamporna är sönder. Det krävs speciella verktyg....dock är jag rätt så säker att de inte är dem det är fel på. Chansen att båda lägger av samtidigt är minimal.

Ni får gärna komma med råd och tips hur jag skulle kunna kolla upp detta. Ni får också gärna rekommendera någon bra mc-mekaniker i Malmö området. (jag är inte speciellt sugen att dra till Löddeköpinge och betala 1000kr för felsökningen).

Tack på förhand :)
 
Leta upp reläet och rengör kontaktytorna som Baztard skriver. Blinka höger och lyssna om det klickar i takt med blinken.

Har du riktig otur, vilket vi inte hoppas så sitter "reläet" sitter lödat på kretskortet bakom hastighetsmätare och varvräknare. Då lär du inte höra något klickande.

Inget som byts utan hela hastighetsmätaren byts om det är det som är felet.

Är så på mitt monster från -04.
 
Om det är så att höger blinker fungerar och Ducati inte har någon speciell koppling med dubbla blinkrelän, ett relä för höger och ett relä för vänster sida (vilket jag aldrig hört talas om men det är kanske dags lära sig nu?) så är det inget fel på blinkreläet.
Den vanliga funktionen för blinkers är att från blinkreläet går en sladd till blinkkontakten på vänster styre.
Från styret går två sladdar, en till höger blinklampor och en till vänster blinklampor. Och från blinklamporna går sladdar sedan till - (minus) på batteriet. På en del hojar används chassit som "jord" återledare till batteriet. Dock ej på min Suzuki, här är det sladd som återledare.
Har någon av de här sladdarna delat på sig? Fungerar blinklamporna? Fel på blinkkontakten på styret
För att testa lamporna skulle jag försöka hitta de två sladdarna till en blinklampa. Sticka knappnålar genom sladdarna och koppla till alt 1) Motståndsmätare, ska vara lågt motstånd 1 Ohm eller lägre alt 2) Till ett 12V batteri.
Du skriver specialverktyg. Kan du beskriva närmare. Jag är tämligen övertygad om att det är nån form av skruvmejsel, inte flat, inte insex, inte torx, kanske säkerhetstorx med stift i mitten dvs hål mitt i bitsen => Biltema eller Swedol
 
Om det är så att höger blinker fungerar och Ducati inte har någon speciell koppling med dubbla blinkrelän, ett relä för höger och ett relä för vänster sida (vilket jag aldrig hört talas om men det är kanske dags lära sig nu?) så är det inget fel på blinkreläet.
Den vanliga funktionen för blinkers är att från blinkreläet går en sladd till blinkkontakten på vänster styre.
Från styret går två sladdar, en till höger blinklampor och en till vänster blinklampor. Och från blinklamporna går sladdar sedan till - (minus) på batteriet. På en del hojar används chassit som "jord" återledare till batteriet. Dock ej på min Suzuki, här är det sladd som återledare.
Har någon av de här sladdarna delat på sig? Fungerar blinklamporna? Fel på blinkkontakten på styret
För att testa lamporna skulle jag försöka hitta de två sladdarna till en blinklampa. Sticka knappnålar genom sladdarna och koppla till alt 1) Motståndsmätare, ska vara lågt motstånd 1 Ohm eller lägre alt 2) Till ett 12V batteri.
Du skriver specialverktyg. Kan du beskriva närmare. Jag är tämligen övertygad om att det är nån form av skruvmejsel, inte flat, inte insex, inte torx, kanske säkerhetstorx med stift i mitten dvs hål mitt i bitsen => Biltema eller Swedol

Tack för era svar allihopa.

Denåterfödde >>> tack så mkt dock är jag inte bra på att meka. Jag kan kolla upp enkla grejer som reläer, glödlampor och säkringar. Det andra blir lite svårare. Om jag upptäcker felet eller om jag har fler frågor, kommer jag att uppdatera tråden.
 
Tack för era svar allihopa.

Denåterfödde >>> tack så mkt dock är jag inte bra på att meka. Jag kan kolla upp enkla grejer som reläer, glödlampor och säkringar. Det andra blir lite svårare. Om jag upptäcker felet eller om jag har fler frågor, kommer jag att uppdatera tråden.


En liten update.....det verkar som om det är omkopplaren det är fel på :(
 
Nyheter
YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Back
Top