Suzuki Bandit 600 -> Streetfighter

Bjenn

streetBandit
Gick med
26 Jul 2009
Ort
Rosersberg
Hoj
Bandit 600 -99
Jag påbörjade omvandlingen av banditen strax innan midsommar i år, lite dåligt tajmat att skruva på en fungerande hoj mitt under säsongen men jag har ett par dagar lite då och då när jag av en eller annan anledning inte har möjlighet att åka så jag passar på i luckorna som dyker upp.

Målet är att klä av banditen och ge den ett mer streetfighterutseende, dock ska det fortfarande vara möjligt att känna igen den som en Bandit.

Jag har en blogg för hojbygget men tänkte att det här forumet ger mig lite större publik :)

Jag hoppstartar igång de här tråden med att flytta över lite inlägg från bloggen direkt in hit så det blir tätt mellan inläggen i början.

Objektet:
Suzuki GSF600SU -99
_dsc6898_151676694.jpg

_dsc6892_151676800.jpg
 
Last edited:
Beställde en tailguard/undertray med shotgun-baklyktor av märket Powerbronze samt 2 par miniblinkers. Jag valde att köra glödisar hela vägen runt för att slippa pilla med motstånd eller relän som man måste göra då man byter till LED.
Då just mina delar var tvugna att tillverkas i England innan jag kunde få dem hemskickade så det tog ca 4 veckor att få dem men det var det värt, så kan det gå när man kör en äldre hoj. Jag är bara glad att det fanns delar till den över huvud taget.

_dsc6875_151677114.jpg
 
Beställde en tailguard/undertray med shotgun-baklyktor av märket Powerbronze samt 2 par miniblinkers. Jag valde att köra glödisar hela vägen runt för att slippa pilla med motstånd eller relän som man måste göra då man byter till LED.
Då just mina delar var tvugna att tillverkas i England innan jag kunde få dem hemskickade så det tog ca 4 veckor att få dem men det var det värt, så kan det gå när man kör en äldre hoj. Jag är bara glad att det fanns delar till den över huvud taget.

_dsc6875_151677114.jpg

alltid skoj med byggen!
så bara mata in bilder här:)
 
I midsommarhelgen blev det äntligen dags att montera nya tailguarden. Nedan följer steg för steg hur jag gick tillväga, alltid gläder det någon att få veta.

Dag 1
Orginal:
dsc07348_155189045.jpg


Först plockar vi bort sitsen:
dsc07349_155189079.jpg


Sen skruvar vi loss plastkåporna
dsc07355_155189161.jpg


dsc07356_155189554.jpg


Nu ska den gamla tailguarden demonteras, börja med att lossa det elektriska som är fäst i tailguarden
dsc07358_155189686.jpg


Det var lite kivigt att få bort den, ett tips är att tömma bakdäcket på luft så slipper man plocka bort det också.
dsc07365_155189900.jpg


Den gamla tailguarden ska kapas
dsc07363_155189967.jpg


dsc07368_155189979.jpg


dsc07370_155190163.jpg


Jag valde att plocka bort krokarna för att få en renare look på bakdelen, vill man spara dessa får man istället göra urspårningar i den nya tailguarden
dsc07376_155190370.jpg


Vi monterar nu tillbaka orginaltailguarden
dsc07378_155190482.jpg


...och skruvar fast det elektriska
dsc07379_155190502.jpg


Montera tillbaka plastkåporna
dsc07381_155190646.jpg


Blanda till limmet
dsc07383_155190713.jpg


och limma ihop den lilla plastkåpan bak i mitten med sidokåporna
dsc07384_155190731.jpg


Låt kåporna sitta i ca 1 timme så limmet hinner stelna ordentligt
dsc07382_155190764.jpg


Under tiden passar vi på att montera nya baklyktorna i tailguarden
dsc07387_155190787.jpg


dsc07388_155190805.jpg


När limmet torkat kan vi skära bort de små "vingarna" som höll fast orginallyktan i plastkåporna.
De till höger är här bortskurva
dsc07389_155190825.jpg


Nu kan vi montera ihop allt, den nya tailguarden hålls på plats av plastkåporna. Hålen är för att fästa regskylten
dsc07391_155190863.jpg


Voilà:tummenupp
dsc07393_155190875.jpg


alltid skoj med byggen!
så bara mata in bilder här:)

Jo jag finner själv mycket nöje i att se foto-trådar så jag tänkte fylla den här ordentligt:tummenupp.
 
Last edited:
bra de!
har du gjort nått mer än att snygga till baken?
eller de kommer när du får några dagar över nästa gång?
 
Tailguarden dag 2

Dags att koppla ihop det elektriska
dsc07403_156211913.jpg


Jag valde att återanvända kontakterna från orginallysena. Då det är möjligt att använda kabelskor för att koppla ihop de nya lyktorna till orginalkontakerna så blir den absolut snyggaste lösningen att löda ihop kablarna
dsc07405_156212419.jpg


Och så krympslang såklart för att skydda lödningen
dsc07408_156212515.jpg


Så grymt mycket snyggare än kabelskor någonsin kan bli
dsc07404_156212638.jpg


Kablarna snyggt och prydligt undanstoppade
dsc07409_156212744.jpg


På med sitsen och ut och åk!
 
bra de!
har du gjort nått mer än att snygga till baken?
eller de kommer när du får några dagar över nästa gång?

Jag är på gång med fronten just nu. Nya framlyktan har inhandlats från Biltema. Jo jag vet vad vissa säger om Biltema men jag har undersökt de här lyktorna noga och jämfört mot likadana men dyrare prylar och är nöjd med kvalitén. Fördelen med dessa är att båda insatserna har H4-lampor till skillnad från de andra jag har sett, jag vill att båda ska lysa vid halvljus, det är inte möjligt på de som har en H4 och en H7-lampa.

Det är en dubbellykta där diametern på glasen är 3½ tum med en H4-lampa och en positionslampa i vardera insats. Noteras bör att dessa lyktor endast är E-godkända som extraljus/helljus. Enligt källa på bilprovningen så är det inga problem vid en vanlig besiktning bara ljusbilden är rätt.

_dsc8163_156942505.jpg


Satt uppe sent inatt och surfade på [URL="http://www.louis.de/index.php?lang=en]Louis.de[/URL] och beställde mig en upsättning fästen. Bilder på dessa kommer så fort jag fått de levererade. Någon som vet ungefär hur lång tid det brukar ta?
 
Last edited:
För att beställa fästen till framlyktan måste jag mäta ut vart jag vill ha dem och för det måste jag plocka av allt fram på cykeln. Allt detta gjorde jag utomhus igår efter kl 21 så bilderna är lite mörka/suddiga men denna gång är det vad som bjuds.
_dsc8176_157389818.jpg


Plastkåporna demonterade men fästet kvar
_dsc8186_157390089.jpg


Och så en bild utan fästet för kåporna
_dsc8191_157390112.jpg


En liten provsmakning på hur det kanske kommer att se ut
_dsc8194_157390137.jpg


Fästet är som tidigare skrivet beställt.
 
Satt uppe sent inatt och surfade på [URL="http://www.louis.de/index.php?lang=en]Louis.de[/URL] och beställde mig en upsättning fästen. Bilder på dessa kommer så fort jag fått de levererade. Någon som vet ungefär hur lång tid det brukar ta?

Brukar själv beställa prylar därifrån lite då och då till mitt projekt, de har riktigt bra service! Går på bara 3-4 dagar om grejerna är i lager.


Edit: Alltid kul med byggen! kommer följas lika slaviskt precis som med alla andra trådar här Sh är ju en riktig guldgruva med tipps och idéer.:Bugar
 
Brukar själv beställa prylar därifrån lite då och då till mitt projekt, de har riktigt bra service! Går på bara 3-4 dagar om grejerna är i lager.


Edit: Alltid kul med byggen! kommer följas lika slaviskt precis som med alla andra trådar här Sh är ju en riktig guldgruva med tipps och idéer.:Bugar

Tack för det! :tummenupp

Delarna jag beställde var på ett "Last chance"-erbjudande (utgående??) och enligt sidan finns de fortfarande på lager, då sidans lagersaldo uppdateras varje timme är jag nu mer säker på att jag har delarna i mitten av nästa vecka :)
 
Var precis ner på postens distributionscentral i trakten, lyckades plocka ut paketet från Tyskland redan idag, hade annars fått vänta och hämta ut på lokala tobaksbutiken imorgon. Nu är man bra glad att man bevakade vart paketet befann sig med DHL:s spårningstjänst :tummenupp
_dsc8595_157959643.jpg

Ikväll när dottern somnat blir det till att montera nya framlyktan på hojen, bilduppdatering kommer...
 
Sådär då var nya lyktorna monterade
_dsc8599_158052549.jpg

De nya fästena
_dsc8597_158052546.jpg

Jag tycker jag lyckades riktigt bra med att gömma undan alla kablar, de är indragna bakom de svarta plastkåporna under tanken
_dsc8605_158052558.jpg

_dsc8606_158052562.jpg

Är riktigt nöjd med resultatet, det enda jag nu funderade på var att blinkersena jag monterat är ju svarta, hade nog inte sett helt fel ut med kromade på styret.
dsc08611_158052564.jpg

Någon som har ett bra tips om hur jag ska gå tillväga för att ställa in lyktorna så jag inte bländar mötande trafik? Jag trodde jag planerade och hade ritat upp på en vägg vart orginallyktan gav sin ljusbild men det var ju helt i onödan då den nya inte sitter på samma höjd.
 
Det ser riktigt bra ut, bra bilder och väldigt intressant att följa :tummenupp

Jag håller med dig om dina blinkers, de hade varit snyggare med kromade.
Sen tycker jag att du ska ta bort handtagen där bak också, blir mycket snyggare då.
Sen skulle en tailguard också sitta bra där bak.

Hur du ska ställa framlampan låter jag någon annan svara på som kan det betydligt bättre :D
 
Det ser riktigt bra ut, bra bilder och väldigt intressant att följa :tummenupp

Jag håller med dig om dina blinkers, de hade varit snyggare med kromade.
Sen tycker jag att du ska ta bort handtagen där bak också, blir mycket snyggare då.
Sen skulle en tailguard också sitta bra där bak.

Hur du ska ställa framlampan låter jag någon annan svara på som kan det betydligt bättre :D

Välkommen och tack för feedbacken! :tummenupp

Skulle gärna plocka bort handtagen men tänkte att jag kanske kunde få problem med besiktningen då
Saxat ur Vägverkets föreskrifter om motorcyklar och släpvagnar som dras av motorcyklar
13 kap. Karosseri
Passagerarhandtag

2 § Tvåhjulig motorcykel som är inrättad för transport av passagerare och som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha passagerarhandtag och uppfylla kraven i direktiv 93/32/EEG (se 2 kap. 11 §).


Ang Tailguard så är den redan monterad
Före:
dsc07348_155189045.jpg

Efter:
dsc07393_155190875.jpg

Kika lite längre upp i tråden så ser du hela monteringsarbetet steg-för-steg :tummenupp
 
Ser bra ut!
Du ska inte byta gaffeln då? Jag bytte till gsxr '04 gaffel på min bandit och det gjorde hojen mycket mer stabil. Innan var den rent av trafikfarlig :D
 
Kan du inte sätta några slags pluggar för hållen efter handtagen?
Så kan du ju ta av och på dom till besiktningen.

Alltså tailguard är en extra stänkskärm över bakhjulet som sporthojar har tex.
Inte undertail, den såg jag att du hade bytt och det blev riktigt bra :D


Välkommen och tack för feedbacken! :tummenupp

Skulle gärna plocka bort handtagen men tänkte att jag kanske kunde få problem med besiktningen då
Saxat ur Vägverkets föreskrifter om motorcyklar och släpvagnar som dras av motorcyklar
13 kap. Karosseri
Passagerarhandtag

2 § Tvåhjulig motorcykel som är inrättad för transport av passagerare och som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha passagerarhandtag och uppfylla kraven i direktiv 93/32/EEG (se 2 kap. 11 §).


Ang Tailguard så är den redan monterad
Före:
dsc07348_155189045.jpg

Efter:
dsc07393_155190875.jpg

Kika lite längre upp i tråden så ser du hela monteringsarbetet steg-för-steg :tummenupp
 
Ser bra ut!
Du ska inte byta gaffeln då? Jag bytte till gsxr '04 gaffel på min bandit och det gjorde hojen mycket mer stabil. Innan var den rent av trafikfarlig :D

Funderat på det har jag men gräver jag för djupt i plånboken så får jag bannor på hemmaplan, vad som däremot vore intressant är att testköra de två alternativen för att känna skilladen. Kanske kan bli en investering till nästa säsong.

Kan du inte sätta några slags pluggar för hållen efter handtagen?
Så kan du ju ta av och på dom till besiktningen.

Alltså tailguard är en extra stänkskärm över bakhjulet som sporthojar har tex.
Inte undertail, den såg jag att du hade bytt och det blev riktigt bra :D

Ah, då är jag med på vad du menar, kan "Hugger" vara ordet du söker? Såvitt jag förstått det är tailguard och undertail samma sak.

Ska kika på det där du sa om pluggarna, skulle gärna bli av med handtagen, undrar om dessa finns att beställa någonstans, min maskinpark är inte så pass avancerad att jag kan tillverka egna.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top