Hur sälja större mängder begagnad elektronik/vitvaror

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Hej. Nu behöver jag hjälp med att knäcka en nöt:
Jag jobbar med välgörenhet, och har fått ett erbjudande från en elektronik- och vitvaruleverantör att få deras demoprodukter. Det kan vara allt från elvispar till platt-TV.
Värdet av produkterna på andrahandsmarknaden bedöms vara 500 000. Leverantören vill helt slippa hanteringen av produkter och behöver kunna leverera produkterna till oss 4 ggr per år.

Nu är frågan, hur hanterar jag detta på smidigaste och billigaste sätt? Dels har vi inga lokaler lämpade för att ställa varor i, dels vill jag helst undvika att befintlig personal ska lägga tid på att sälja varor på Blocket, för jag har förstått att det är en del krångel med sånt?
Jag kan tänka mig att betala 10-20% för att bli av med varorna. Det utesluter professionella begagnatsäljare. Så, hur ska jag bli av med varorna på ett smidigt men kostnadseffektivt sätt?

Bästa förslag belönas med en fika på Rosen. Eller om man föredrar: slipper fika med mig på Rosen. :D

Hyr en lokal (typ folkets hus eller dyl) skriv en annons i eran dagstidning där du annonserar ut att ni säljer demoprylar till galna priser. Du borde sälja ut lagret rätt fort då. Och lär ha kö så det nästan är fråga om att ha väktare där :)

Sälj på blocket men ta all kommunikation per mail och begränsa hämt- & köptillfällena till vissa tider i veckan.

Annars kanske ni kan sälja hela klabbet via Kvarndammen men det kan å andra sidan ge lite lägre försäljningspris.

Eftersom det är såpass stora mängder och relativt ofta så skulle jag kolla med de som du kallar för professionella begagnatsäljare. Små volymer av okänd kvalitet tvingar upp deras krav på vinstmarginal.

Sälj via Tradera? Mycket mindre krångel... Kanske få en deal med dem om lägre provis eftersom det är välgörenhet?

du låter väl sporthojjare få förtur ;) se det som välgörenhet åt två håll, billig elektronik till folk som lägger massa pengar på sina hojar, och pengar dit dom nu ska :)

Om du inte har möjlighet till lagerhållning av produkterna så är det nog det bästa alternativet att låga någon mellanhand köpa upp produkterna, men frågan är vad leverantörerna av varorna säger om det. De är nog inte intresserad av att någon konkurrent köper upp partierna och prisdumpar det på marknaden via sina egna säljkanaler.

Borde väl finnas någon outlet butik som säljer den här typen av produkter tycker man som skulle kunna köpa upp partiet där både er välgörenhetsorganisation och dem själva tjänar på det.

Samtidigt vore det kanske bättre att försöka sälja partierna själva. Är det frågan om större partier kanske ni skulle kunna leta reda på egna lokaler och hålla aktioner i välgörenhetssyfte. Nog tror jag att det hade vallfärdat folk att köpa i princip nya produkter där er organisation hade fått större del av kakan än om ni dumpar ut det till någon mellanhand som tar hand om hela partiet.

Gula tidningen.

Problemet här är garantierna.

För jag antar att firman som skänker grejorna inte har tänkt stå för garantierna på grejorna, någon annan näringsidkare är nog inte heller så sugen på att köpa upp partiet och sälja det, för då blir dom skyldiga att lämmna garantier, även om varorna säljs som begagnade.

Jag vet inte hur ideella föeningar och non-profit hjälporganisationer klarar sig undan att lämmna garanti, men återvinningscentraler säljer ju begagnad skit utan garantier, kan det vara för att grejorna skänks som skrot och säljs som återvunnet skrot?

Hej. Nu behöver jag hjälp med att knäcka en nöt:
Jag jobbar med välgörenhet, och har fått ett erbjudande från en elektronik- och vitvaruleverantör att få deras demoprodukter. Det kan vara allt från elvispar till platt-TV.

Så du jobbar med välgörenhet?
Då kan du ju helt enkelt skänka bort prylarna direkt till någon behövande.
Jag skulle behöva en ny platt-TV.
Det skulle göra mig väl att få en.

Sälj skiten till någon krämmare, kolla vart fb säljer allt som speditörerna mosar så har du hittat klientelet.

Men hon sysslar väl med välgörenhet? Är väl inte ett vinstdrivande företag?

Jo, men för att få in pengar till att borra brunnar/köpa vaccin i afrika så får hon grejor här i sverige som är värda och måste omsättas till pengar.

Tack för tips!
Jo leverantören är helt införstådd med att jag ska sälja det, och bryr sig inte om hur det går till så länge de slipper.

Frågan om garantier har jag bollat tillbaka och väntar svar på. Jag får väl kolla med en jurist också om vi blir betraktade som nån återförsäljare med massa legala ansvar, kanske slipper man det om man säljer det som begagnat? Eller inte. Det lär definitivt avgöra om det är intressant för oss eller inte, hantera trasiga hårfönar ligger för långt från vår core business.

Om vi måste tacka nej så går dock erbjudandet vidare till nån annan välgörenhetsorganisation, och nej varken SH eller dess medlemmar kommer kunna kvala in. Men nice try. :)

Skänka grejerna till myrorna? :va

http://www.myrorna.se/

:gnissla

Jo, men för att få in pengar till att borra brunnar/köpa vaccin i afrika så får hon grejor här i sverige som är värda och måste omsättas till pengar.

Tack! :tummenupp

Last edited:

:rolleyes:

Tack för tips!
Jo leverantören är helt införstådd med att jag ska sälja det, och bryr sig inte om hur det går till så länge de slipper.

Frågan om garantier har jag bollat tillbaka och väntar svar på. Jag får väl kolla med en jurist också om vi blir betraktade som nån återförsäljare med massa legala ansvar, kanske slipper man det om man säljer det som begagnat? Eller inte. Det lär definitivt avgöra om det är intressant för oss eller inte, hantera trasiga hårfönar ligger för långt från vår core business.

Om vi måste tacka nej så går dock erbjudandet vidare till nån annan välgörenhetsorganisation, och nej varken SH eller dess medlemmar kommer kunna kvala in. Men nice try. :)

Som GuW nämde så kommer det troligtvis att strula till det med garantier då ni gissningsvis räknas som näringsidkare, spelar ingen roll ifall det är nytt eller begagnat då.

Ni kan väl behålla lite prylar som reserv/utbytes ifall någon behöver garanti.

:rolleyes:

Som GuW nämde så kommer det troligtvis att strula till det med garantier då ni gissningsvis räknas som näringsidkare, spelar ingen roll ifall det är nytt eller begagnat då.

Ni kan väl behålla lite prylar som reserv/utbytes ifall någon behöver garanti.

Alternativt återköp om skiten pajjar inom den tid ni måste hålla garanti, det borde ju vara en rimlig kompensation.

Om ni nu måste hålla garanti, kan man inte kalla det loppis och slippa kanske?
Alternativt ha loppis med skänkta saker, bara det att 90% av sakerna är skänkt elektronik från ett företag.

På nåt sätt måste det gå att komma runt reglerna?

Frakta ner grejorna till Afrika, donera grejor som behövs till sjukhus/skolor och blunda stenhårt för att dom säljer MacBooken och Plasmatv'n för att köpa medicin...

Kanske man kommer runt det legala om man låter en av våra frivilliggrupper hantera säljet?

Återköp vore schysst, men då kommer det där projektet kanske kräva resurser i tre år efter avslut. *Ryyys*

Det där med frakta till valfritt land är ogörligt. Frakten kostar, det kanske ska tullas, icke miljöovänligt, instruktionsbok på swahili saknas osv osv. Och det blir svårt att knyta en sån handling till barns rättigheter liksom.

Jag är hemskt tacksam att ni lägger ork på att brainstorma, hoppas jag inte verkar negativ. :Bugar

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back