Dagens säkerhetstråd - Idag gick det upp och ned

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Var iväg till Norrtälje på denna där hojdagen, trevlig stämning, bra väder och god mat. Fyndade ett par solbrillor för hojåka med bra säkerhetsglas, tre stånd senare hittade jag samma märke/modeller för 300:- mer :tummenupp Köpte även en exklusiv alkoholmätare av en 10-åring för 50:-, ska hårdtesta den någon dålig period mot en Dräger 3000... haja va Dräger kommer svettas :D

Nåväl hem skulle man så vi tankade och handla dricka, varmt som sagt och tog sedan kustvägen 276 mot Berga. Låg och tog det lugnt bakom ett tjog bilar, en glidare ledde ledet ledigt och när vägen sträckte ut sig körde vi om. Förbestämt att ta det ganska lugnt, vi hamnade nu bakom glidaren så vi låg kvar där tills det klarnade igen och så elda vi på. Happ.. slog av på takten och for fram på denna skapligt trevliga väg i moderat tempo, ser en glidare till och börjar planera.... %*"*"&&€//Ÿ!!! Förebannat! Har jag lagningssatsen med mig är första tanken men samtidigt vill jag inte tro det dumt nog utan det kanske är vägen som är knepig/spårig.. styrlagret kanske har skurit!? Ja tankarna är inte helt sunda, kommer upp för en backe med vetskap om att jag har ett helt led med förmodat odugliga bilförare bakom med trasig AC och griniga ungar när jag ser en rastficka på andra sidan.

Nu är goda råd dyra, medveten om att när jag slår av här så kommer hojen att bråka med mig och jag ska köra över mötande fil... satan rastfickan är inte asfalterad! Blinkar och skickar ut handen åt polaren, viftar ned för att poängtera att jag går in för landning. Hojen ruskar oroväckande när hastigheten sänks, fritt i mötande och saktar ner så mycket jag kan innan jag kommer ut på gruset. Det gick vägen, har ju ABS men med punka vet man inte riktigt hur det där fungerar och jag hade inget intresse av att ta reda på det heller. Av hojen, FAAAN, känner på framdäcket, safe, bakdäcket är platt.

Av med kläder, kollar tankväskan, puh skiten är med, polaren kommer fram. Vi dividerar lite medans de andra deltagarna (bilarna/glidaren) susar förbi, vi förlora loppet, upp med hojen på centralstödet o börjar leta efter hålet. Hittar först inget hål och börjar svära över att om det är ventilen som stuckit så ska däckkrängaren få veta att han lever då jag specifikt bad om ny stubbe men det glömdes bort. Tillslut hittar jag dock hålet, sitter bra till ganska nära mitten och ingen snickardjävulskruv sitter kvar. Happ tjoff tjoff så lagar jag skiten med fullagningsstrumpa, trycker i två patroner o känner efter, visst f-n limet...! Happ inget att göra, en patron kvar och efter provsittning sköt jag i den också, det får bära eller brista med siktet inställt på Statoil Berga.

Kommer några hundra meter till tankstationen vid avfarten till Bergshamra... "Däckverkstad" **brooooommms**, vinklar in och parkerar. Kollar portarna, stängt men vid akuta däckärenden kunde man ringa ett nr, äh så akut är det inte. Uppenbara sig vara som en liten mack fast ändå inte fast ändå, öppet är det och där ligger en luftpicka YES! På tal om Yes fick jag dem att hälla upp ett ett glas vatten (blomspruta hade dom inte) med det i, lagningen verkade tät. Kollade ringtrycket, 1.3 bar, nu vet ni :tummenupp Trycker i 3kg och rastar lite, kollar trycket igen, köper en punkalagning på burk för om och ifall att och dundrar hem.

Surt med punka men samtidigt skönt att när man fick det så gick allt bra.

Tips:

  • Någon form av lagningskit med sig, hade löst sig oavsett men om solokvist blir det struligare.
  • Kör hoj åtminstone ibland istället för att bara åka, mitt däck hade atmosfärstryck och det gick fort. Trots detta kändes det knappt i 80km/h vid färd rakt fram. Att svänga fram o tillbaka är inte bara rastlöshet eller bus mellan linjerna, det är så ni känner hur hojen beter sig, min kändes helt stum och det gick inte att missa..då.
  • När ni saktar ned kommer hojen bråka som sagt, grus är inte optimalt att stanna på men kanske bättre än efter ett krön som i mitt fall. Läs trafiksituationen och håller er kall.
  • Om däcket släpper från fälgen kan det dels ta i med upplåsning som följd. Det blir även svårare att få i luft/punkalagning så att det sluter tätt. 3 16g patroner (vanliga för kolsyrepicka) gav 1.3 bar under perfekta förhållanden. Har man möjligt att ta av hjulet kan det gå att studsa hjulet så att däcket hoppar på plats. Annars får man försöka spöa/slå det på plats.
  • Skit i att försöka laga om däcket ser oroväckande skadat ut, värmeutvecklingen går fort vid lågt/inget tryck.

32451703.jpg


32451702.jpg


32451700.jpg


32451701.jpg


32451705.jpg


32451741.jpg


32451704.jpg
 
Biltemas lagningskit :)

Jag lagade efter en skruv. Funkar fortfarande efter ~700mil. Nu fick jag efter påskhelgen glas i samma däck och rensade ut glaset och körde en gummikorv men det pyser ut från 3 till 1.2-1.5. Kan köra utan problem i ca 1 timme.. Suck, det börjar väl börja bli dax för byte :(
 
Biltemas lagningskit :)

Jag lagade efter en skruv. Funkar fortfarande efter ~700mil. Nu fick jag efter påskhelgen glas i samma däck och rensade ut glaset och körde en gummikorv men det pyser ut från 3 till 1.2-1.5. Kan köra utan problem i ca 1 timme.. Suck, det börjar väl börja bli dax för byte :(

Näää kör lite till, smålänning som du är. :hej
 
Ja för mig blir det där ett bandäck om det är lagningsbart enligt konstens alla regler:

"Däcket kan definitivt inte repareras i följande situationer:
Punkteringar på däcksidan
Kanttråd synlig eller skadad
Bitar av gummit saknas
Veck i gummit
Skada från kolväten eller frätande ämnen
Skavning eller veckning av innergummit pga körning med för lågt lufttryck
"

http://www.michelin.se/mc-dack/dackskola/kopguide-motorcykel/nar-bor-jag-byta-dack-motorcykel

Ska försöka inspektera det på tisdag, sen ska jag bara få tag på en extrafälg =)
 
Snopet! Däcket tomt

En däcksnubbe slängde på ett nytt framdäck samt ny innerslang.När denne skulle pumpa upp däcket gick luften ur på sidorna och han smetade på ngt,upprepade det 2 ggr.Sedan ok.En vecka senare efter en hojtur så såg jag att framdäcket var helt tomt.Skumt nytt alltihop.
Kan ngt blivit fel?Tog loss däcket och provpumpade men det pös ut på sidan.Nu får han fixa detta.Vad tror ni det kan vara för fel???Tur att detta inte hände mitt under körningen.Precis som Ts tur att man inte åkte omkull..
 
En däcksnubbe slängde på ett nytt framdäck samt ny innerslang.När denne skulle pumpa upp däcket gick luften ur på sidorna och han smetade på ngt,upprepade det 2 ggr.Sedan ok.En vecka senare efter en hojtur så såg jag att framdäcket var helt tomt.Skumt nytt alltihop.
Kan ngt blivit fel?Tog loss däcket och provpumpade men det pös ut på sidan.Nu får han fixa detta.Vad tror ni det kan vara för fel???Tur att detta inte hände mitt under körningen.Precis som Ts tur att man inte åkte omkull..

Misslyckades han med att "ploppa" däcket? Vad jag förstår så är det just den yttersta "kanten" på däcket som gär att däcket håller tryck ordentligt. Ska iaf. höras ett tydligt plopp när man pumpar ett slanglöst däck efter krängning.
 
En däcksnubbe slängde på ett nytt framdäck samt ny innerslang.När denne skulle pumpa upp däcket gick luften ur på sidorna och han smetade på ngt,upprepade det 2 ggr.Sedan ok.En vecka senare efter en hojtur så såg jag att framdäcket var helt tomt.Skumt nytt alltihop.
Kan ngt blivit fel?Tog loss däcket och provpumpade men det pös ut på sidan.Nu får han fixa detta.Vad tror ni det kan vara för fel???Tur att detta inte hände mitt under körningen.Precis som Ts tur att man inte åkte omkull..

Du skriver att han la' i slang men övriga texten låter slanglöst.
Hur var det egentligen? Avgör svaren på dina frågor.
 
Funderar lite på det där med patronerna, fick som sagt i 1.3bar och det kändes som att det inte skulle bli så mycket mer även om jag hade fler patroner = det pös ut en del kolsyra när jag lossade sista trots att den satt på helt öppen en stund.

Finns lite större doningar, köpte någon sådan som snabblösning när jag panga paintball förut:

630412.jpg


http://www.teknikmagasinet.se/

Sen behöver man en adapter, ev med slang men undrar vad 88g-patron klarar av att trycka i. Same same eller mer?
 
Funderar lite på det där med patronerna, fick som sagt i 1.3bar och det kändes som att det inte skulle bli så mycket mer även om jag hade fler patroner = det pös ut en del kolsyra när jag lossade sista trots att den satt på helt öppen en stund.

När jag körde i efter lagningen sist så blev det inte mer än 1.3-1.5. Det går att köra sakta till stationen utan problem.. Men det är inte kul!
 
När jag körde i efter lagningen sist så blev det inte mer än 1.3-1.5. Det går att köra sakta till stationen utan problem.. Men det är inte kul!

Jo precis, men när man är i norrland (norr om Uppl-Väsby) så kan det ju vara långt till nästa pump, därav intresset för patron med bättre drag i :)

Idag så..

Ser ju hur jefla slitet det är o smutsigt är det ocKså = måste bytas
32465696.jpg


32465695.jpg


Never catch med alive!
32465693.jpg


Krokiga ventiler btw, jag tjöppte dock vanlig kort stubbe
32465698.jpg


Kollade upp en ny bakfälg i samma veva, kosta boda o femti = 6267:- Som hittat, men alltid bra som jämförelse, 500:- får dom på sin höjd o rund ska den va..får dammsuga ebay känns det som :tummenupp
 
Du skriver att han la' i slang men övriga texten låter slanglöst.
Hur var det egentligen? Avgör svaren på dina frågor.


Det är fixat!Däcksnubben kollade på detta igen.Och vi hittade ett hål på insidan på innerslangen mot fälgen.Fälgstammen var len som en barnrumpa!Jag påpekade att han eventuellt kan ha kommit åt den när han krängde på däcket.Han svarade Kan så vara och hux flux tog han bilen köpte en ny och satt dit den och allt är frid och fröjd..
Inge krångel! Eller onödigt jidder!!Ps Inge slanglöst här det är ekerfälgar på hojen....Rock on

Misslyckades han med att "ploppa" däcket? Vad jag förstår så är det just den yttersta "kanten" på däcket som gär att däcket håller tryck ordentligt. Ska iaf. höras ett tydligt plopp när man pumpar ett slanglöst däck efter krängning.





Det är tydligen tvål han smetar på för att det ska gå lättare att få dit det!Det var ett hål i den nya innerslangen.Mot fälgstammen.Fälgstammen mjuk å fin inget vasst..Nåväl!Han fixade en ny slang och klart..... De ä bara å åk som Stenmark sa.....
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top