Olja från vevhusventilation på KTM LC4

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Hoj
Ducati 916
Tjena
Jag pysslar med ett specialbygge med en KTM LC4-motor. Jag har ingen luftburk vilket gör att jag leder ut övertrycket i ett uppsamlingskärl.

Jag såg att det satt lite graj som liknar tankfoam i slangen från den nedre vevhusventilationen (som någon tidigare ägare satt dit), men det tog jag bort när jag pysslade med motorn.

Skulle vara intressant att höra om någon har erfarenhet och kunskap om just detta, och om jag borde oroa mig för kolvringar och liknande. Kanske läge att kolla kompet (?)

/Fohlin

Syftet är nog att funka som oljefälla, delvis samma orsak som att det förr på tex bilmotorer ofta satt en liten burk med stålull/stålnät på vevhusevakueringen på bilmotorer. Oljedimman fångas upp, binds till större droppar, som sedan lättare kan rinna tillbaks ned i motorn.

Som backventil kan man kolla efter den modell som sitter på vacuumslangen till bromservot på många bilar. Det modellen använder tex S&S och även jag på min motor. Det modellen jag har ser ut som på bilden och är för 3/8" slang. Jag har två slangar och således 1 backventil på varje slang. Dessa ventiler är mycket snabba.

a20792a12aa5f59eba90ec_m.JPG

Edit: Pucktvåa

Last edited:
Han gjorde nog en oljefälla. Är det något man skall så till på så är det en envägsventil i vevhusventilationen vilket skapar ett visst undertryck i motorn.

Som backventil kan man kolla efter den modell som sitter på vacuumslangen till bromservot på många bilar. Det modellen använder tex S&S och även jag på min motor. Det modellen jag har ser ut som på bilden och är för 3/8" slang. Jag har två slangar och således 1 backventil på varje slang. Dessa ventiler är mycket snabba.

Intressanta ventiler! Jag har just konstruerat en lite "oljefälla" i form av en aluminiumburk (med en mellanvägg och plats för eventuell foam). Den kanske skulle kompletteras med en ventil för bästa resultat. Tack för tipsen!

PS. Helt klart är att ganska mycket olja försvinner ut den vägen om jag inte har någonting...

/Fohlin

Jürgen har du något fint reservdelsnr eller dyligt till den där ventilen?

Jag har spons på den där flashiga KTM varianten men 75$ är groteskt dyrt...

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back