Olja från vevhusventilation på KTM LC4

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Tjena
Jag pysslar med ett specialbygge med en KTM LC4-motor. Jag har ingen luftburk vilket gör att jag leder ut övertrycket i ett uppsamlingskärl.

Jag såg att det satt lite graj som liknar tankfoam i slangen från den nedre vevhusventilationen (som någon tidigare ägare satt dit), men det tog jag bort när jag pysslade med motorn.

Skulle vara intressant att höra om någon har erfarenhet och kunskap om just detta, och om jag borde oroa mig för kolvringar och liknande. Kanske läge att kolla kompet (?)

/Fohlin
 
Syftet är nog att funka som oljefälla, delvis samma orsak som att det förr på tex bilmotorer ofta satt en liten burk med stålull/stålnät på vevhusevakueringen på bilmotorer. Oljedimman fångas upp, binds till större droppar, som sedan lättare kan rinna tillbaks ned i motorn.

Som backventil kan man kolla efter den modell som sitter på vacuumslangen till bromservot på många bilar. Det modellen använder tex S&S och även jag på min motor. Det modellen jag har ser ut som på bilden och är för 3/8" slang. Jag har två slangar och således 1 backventil på varje slang. Dessa ventiler är mycket snabba.

a20792a12aa5f59eba90ec_m.JPG


Edit: Pucktvåa
 
Last edited:
Han gjorde nog en oljefälla. Är det något man skall så till på så är det en envägsventil i vevhusventilationen vilket skapar ett visst undertryck i motorn.

Som backventil kan man kolla efter den modell som sitter på vacuumslangen till bromservot på många bilar. Det modellen använder tex S&S och även jag på min motor. Det modellen jag har ser ut som på bilden och är för 3/8" slang. Jag har två slangar och således 1 backventil på varje slang. Dessa ventiler är mycket snabba.

Intressanta ventiler! Jag har just konstruerat en lite "oljefälla" i form av en aluminiumburk (med en mellanvägg och plats för eventuell foam). Den kanske skulle kompletteras med en ventil för bästa resultat. Tack för tipsen!

PS. Helt klart är att ganska mycket olja försvinner ut den vägen om jag inte har någonting...

/Fohlin
 
Jürgen har du något fint reservdelsnr eller dyligt till den där ventilen?

Jag har spons på den där flashiga KTM varianten men 75$ är groteskt dyrt...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top