Fråga ang. spricka i blocket (bilder)

decube

Sporthojsnörd
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
Suzuki Bandit-"R"
Har lite problem med mitt bandit bygge (projekttråd http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=234657) Det är en spricka i blocket som gör att det läcker olja runt p-boxen till kopplingspinnen. Sprickan har troligtvis uppstått p.ga att kedjan har hoppat och slagit till blocket. Hursomhelst tror ni att det här går att fixa eller måste jag byta blocket? Kan man kanske svetsa med TIG och slipa till lite eller t.om bara göra en fullösning med superepoxy?

Bifogat

• DSC_0462.jpg
    DSC_0462.jpg
    222.2 KB · Visningar: 387
  • DSC_0458.jpg
    DSC_0458.jpg
    219 KB · Visningar: 342
Det ser tungt ut!
Att få det där lagerläget att bli bra igen är svårt. Troligtvis är det både billigare och enklare att köpa ett nytt block (begagnat.) Eller en beg motor.

Mats

Glöm fullösningar !

Ser ut som en lagerbana där sprickan går, blir inte så lätt att få till det helt runt om man är där och slipar . Jag skulle aldrig ha svetsat och lagt ner tid på det. Det är ju jobbigt om det läcker sen :näsblod

Leta istället efter ett begagnat block och byt det om det går att hitta till ett bra pris.

Ok, kollade på ebay och hittade en del billiga block (upper crank case) i prisklassen 500-1000kr. Det fanns inget till just GSXR1100 som jag har, men till gsxr 750 och bandit 600. Det ser ut att passa på bilderna, men jag undrar om någon här kan bekräfta att det funkar med t.ex ett gsxr750 block?

Går säkert att svetsa detta, men skall det göras seriöst så ska sakerna isär och tvättas med TRI-kokning för att få ur allt godis ur sprickan annars blir det aldrig bra, lagerläget måste antagligen byggas upp över hela ytan för att sedan maskinbearbetas till rätt mått. Enklast o billigast...leta begagnat.:tummenupp

Ett 750 eller 600 block passar inte. Den där sprickan efter kedjebrottet går att laga med lite vilja av en väldigt duktig svetsare. Möjligen jag har ett block liggandes i parts-bin-lådan.

pratar med stellan på www.seservice.se
vet att han har svetsad och löd en del såna saker.
är det rent och isärplockat så han direkt kan börjar med jobbet så kommer det inte heller kosta allt för mkt kan jag tror.

Last edited:
Svetsa

Jag skulle svetsa, det ska inte vara några problem att svetsa detta. Se bara till att så mycket som möjligt återstår av lagerbanan så att det finns något att indikera på för eventuell berbetning av lagerläget.

Last edited:
hade du inte just köpt den motorn till projektet? få tillbaks pengar?

hade du inte just köpt den motorn till projektet? få tillbaks pengar?

Köpte den för ett par månader sedan, men det var på eBay och jag försökte få tag på säljaren flera ggr utan resultat. Han har säkert fått flera varningar på sig och sedan försvunnit :( Jag vart ju ganska blåst helt klart. Men det är bara att rycka upp sig o försöka fixa motorn ändå.

Han kan säkert

Tips,

Ring anders på Profog i Järfälla,
08-760 65 80

Han vet vad han gör och svetsar race-V8 i alu med mkt gott resultat och naturligtvis hojblock i legeringar av okänt ursprug. Enda haken är att han i våras var omöjlig att få tag på. Men rådgör med honom och han bör kunna ge dig ett sakligt utlåtande.

/Eric

Den där spickan har uppkommit till 99,7% för att den som haft upp motorn inte fått dit nållagret rätt. Och när man/dom/den som dragit ihop motorn spräckt det, när styrstiftet pressas mot lagret i stället för i gropen i lagret.

Kolla med Jens (1435) han har annons ute här på SH gsxr 750/1100R delar Pris 2000kr telefon: 0705605735

Lyckatill // Peter

Jag köper ett nytt block. 2000kr är helt ok tycker jag, då kan jag passa på att kontrollera kolvar,ringar,kammar,ventiler,lager,shims etc när jag ändå tar isär allt. Har börjat på en lista på delar som ska beställas, nu har jag skrivit upp:

o-ringar
samtliga packningar
packboxar (lådan)
kullager till lådan
ventiltätningar
insexskruvar istället för stjärnskruvar

Något mer man bör byta?

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...