Rengöra och vårda skinnställ – hur gör ni?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Behöver fräscha upp mitt skinnställ, men vill inte använda något medel som torkar ut eller är ineffektivt som rengörare. Hur får man bort ingrott vägdamm och återfår de klara färgerna? Vad har funkat bra för er?

Bifogat

• image5.jpg
    image5.jpg
    129.5 KB · Visningar: 508
Last edited:
Jag använder mig av Hagmans läder-rengöring och efter det minkfett. Färgerna blir klarare men ingen sensation direkt. De svåraste fläckarna försvinner inte, men jag kanske gör fel... :)

jag använder Vatten,tvål en borste och en svamp. fettar in sen ordentligt med läder-balsam som består av kokosfett,bivax och lanolinolja.
resultatet = slående vackert (vitt skinnställ) samt att det kostar nästa ingenting.

Har du ett rosa ställ? :Ligga???

Ärligt talat :D:
Rengör med biltemas lädertvål. Tar en liten skål med vatten och pytsar i tvålen, sitter sen och skrubbar i soffan och torkar bort tvål/vatten med en frottéhandduk.
Sedan tar jag och smörjer med skinnfetta jag köpt hos skohandlaren, men det funkar nog precis lika bra med vilket skinfett som helst (se bara till att det INTE gör vitt skinn mörkare!)låter det gro in under natten och torkar sedan bort överflödet med en handduk.

Funkar för mig, stället ser fortfarande nytt ut. Gör detta kanske 2 ggr per säsong (kör runt 2000 mil) och innan varje nersupning/nerdeppning aka vinterhelvetet.

var inte alls länge sen det var en tråd uppe om skinnvård och då var det nån som länkade en burk skinnfett för 85kr som även gjorde så att vatten stöter ifrån, har letat nu men inte hittat tråden. nån som kommer ihåg?:)

var inte alls länge sen det var en tråd uppe om skinnvård och då var det nån som länkade en burk skinnfett för 85kr som även gjorde så att vatten stöter ifrån, har letat nu men inte hittat tråden. nån som kommer ihåg?:)

Allt skinnfett stöter väl bort vatten? Eller rättare sagt gör skinnet mer tåligt för väta?

Allt skinnfett stöter väl bort vatten? Eller rättare sagt gör skinnet mer tåligt för väta?

jag köpte mitt skinnställ nytt i slutet av förra sommaren så jag har inga erfarenheter om varken skinntvätt eller in smörjning men jag kommer specifikt ihåg att det var nån som hade skrivit att den var så bra och stöter ifrån sig vatten så jag tyckte det lät skitbra:tungan

Jag har ett vitt ställ från Alpinestar som jag rengör med IKEAS rengörings-kitt för skinnsoffor. Normalt sett så är jag ingen IKEA-fanatiker men korv för 4 spänn och rengöringskittet för soffor förklarar deras erövring av världen :D

Tjockt najs med RS Taichi! Jag har lite bra rengöringsgrejor på jobbet, kom och köp.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back