Honda CB 650 -81 -> Café-racer

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
Efter att jag sålt av min ducati och sedan upptäcker att drömhojjen jag skulle köpt som ersättare blivit såld, samt lite uppkommande ekonomiska problem så satt jag en mycket solig och varm söndagsmorgon här i april utan motorcykel. Jahopp tänkte jag och strö-bläddrade lite på blocket. Utbudet bestod lite sammanfattat av 94 st kawa er6:eek:r samt 57 st Yamaha R1:eek:r med antingen skeva ramar eller brända kopplingar. MEN, då fick jag syn på denna Honda CB 650 -81 för ett par tusen bara och kollade lite snabbt vad man skulle behöva pröjsa för en klassikerförsäkring på bilsport-mc. 600 kr. Om året. Givet.

Så nu tänkte jag återuppliva Café-trenden på SH med följande projekt!:)

En bild på objektet som det ser ut nu och en avancerat retuscherad bild in i minsta detalj som en skiss på hur formen ska se ut i det stora hela.
 

Bifogat

  • DSC00208.jpg
    DSC00208.jpg
    237.5 KB · Visningar: 674
  • test av bakänden.jpg
    test av bakänden.jpg
    119.4 KB · Visningar: 1,009
Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Det kommer att bli fint! Solen skiner ju redan på projektet så det är bara att byta fett i vinkelslipen och börja kreera! :tummenupp
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag hade en sån för 13år sedan.
Mitt bästa tips är att svinglagringen var i form av en plastbussning som inte var vidare bra, efter byte till nållagrad variant var hojen inte längre totalt livsfarlig förrän i farter över 140. Innan bytet var man tvungen att se till att korsa linjer och spår i asfalten med skarp vinkel oavsett hastighet annars blev det wobbel deluxe.
 

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
Den tidigare ägaren hade bytt bussningarna till svingen och den känns faktiskt vörvånansvärt stabil, även i farter i 150+. Eller så råkar det bara vara en mycket stabil förare, vem vet :hihi

Hur som helst så har jag börjat och skruva lite smått i helgen i det fina vädret. Fick ett fint paket på posten innan helgen med clip-on, sänknings-sats till framlykta samt bakåtflyttade fotpinnar. Allt har monterats och började lite i brist på annat att karva ut en form av sadel som dock blev ytterst tillfällig :rolleyes: det var fan inte lätt att försöka skära ut en form av mjuk skumgummi med en lång kniv....

Tänker försöka höra mig omkring ifall det finns företag som kan gjuta en ny sadel med orginal-bottnen som grund i rätt form samt klä den ordentligt. Tips eller idéer mottages varmt :)

Det var ett jäkla meck att få sänkt framlampa och instrumentpanel pga ett ordentligt ormbo i framlyktan med virade slangar och sladdar hit och dit, men efter mycket tricksande och pillande så fick jag tillslut iordning på det. Ska dock fixa längre "skruvar" och sänka intstrumentpanelen ytterligare (se bild). Dock så var det en enkel lösning att fästa det i orginalfästet.

Är inlämnad på service idag för lite ventil-och-förgasar-justeringar och hoppas att jag får tillbaka den innan dagen är slut för jäklar va skön den var att köra med det nya "racing-stuket" till körställning!!

Återkommer inom kort med update!
 

Bifogat

  • DSC00235.jpg
    DSC00235.jpg
    233.2 KB · Visningar: 435
  • sänkning.jpg
    sänkning.jpg
    234.8 KB · Visningar: 404
  • DSC00224.jpg
    DSC00224.jpg
    270.4 KB · Visningar: 352
  • DSC00223.jpg
    DSC00223.jpg
    244.4 KB · Visningar: 342
  • DSC00220.jpg
    DSC00220.jpg
    255.8 KB · Visningar: 393
  • DSC00217.jpg
    DSC00217.jpg
    256.9 KB · Visningar: 281
  • DSC00216.jpg
    DSC00216.jpg
    239.7 KB · Visningar: 283
  • DSC00215.jpg
    DSC00215.jpg
    256 KB · Visningar: 431

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
Några fler bilder


Nästa paket med blinker, bakljus, fotpinnar, handtag, samt backspeglar kommer nu i veckan :tummenupp

Sen väntas omlackning och som sagt, ett sadelbygge..:näsblod
 

Bifogat

  • DSC00234.jpg
    DSC00234.jpg
    237.8 KB · Visningar: 313
  • DSC00236.jpg
    DSC00236.jpg
    234.9 KB · Visningar: 432
Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Bästa tips för att få en skön café look är att sänka lyset något hiskerlikt mycket. Det gör MYCKET på utseende.

Lycka till med byggandet !
 

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
Bästa tips för att få en skön café look är att sänka lyset något hiskerlikt mycket. Det gör MYCKET på utseende.

Lycka till med byggandet !

Instämmer!

har sänkt en sisådär 7 cm både lyse och instrumentpanel i dagsläget men ska skaffa ett par längre skruvar och få ner det iaf 5-10 cm till. Se bild 7, inlägg 4 :) problemet är att nån grej till frambromsarna (där 1 slang blir till 2 :tungan ) sitter precis nedanför framlampan så det går inte att sänka allt för mkt. men ska göra ett gott försök och lägga upp en bild på det senare!
 

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
Tips på verkstad i göteborgsområdet där man kan beställa orginaldelar till projektet, t ex lameller och batteri? Eller är det Honda Center som gäller?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Bästa tips för att få en skön café look är att sänka lyset något hiskerlikt mycket. Det gör MYCKET på utseende.

Lycka till med byggandet !

Jag skulle vilja säga att allt som har lågt lyse, clip-on och cafékåpa bak (alternativt sån där sadel med upphöjning bak) kan kallas caféracer, resten är tillval och finlir:D

Kämpa på med bygget, kan nog bli najs!:tummenupp
 

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
finns det ställen som kan gjuta samt klä sadlar i skumgummi? med orginalbotten som grund? jag får fan inte till det själv alltså...

eller någon som har något bra tips på hur man ska gå tillväga?

tacksam för svar!

~Slif
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du kan nog glömma att classic försäkra på Bilsport&Mc efter ombyggnad, men en sån där kostar nog inga skjortor att försäkra ändå.
 

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
fint men dyrt!





hörde med dom innan och det var okej med det jag tänker ändra. - styre, lampor, sadel, fotpinnar, omlackering. behöver bara skicka in nya foton när jag är klar antar jag.

Okej, då har dom lättat lite på det nu då.
 

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
Har inte hänt så mycket nu under påsk mer än att jag nu äntligen är helt färdig med sänkningen av framlampa / instrumentpanel (vilket dock tog en förjävla tid - ca 10 gånger längre än vad jag hade räknat med, men så är man lite ovan också). Efter en massa figursågande på baksidan av framlampan m.m så fick jag ner hela paketet på ett ypperligt hemmabyggt sätt ca 10 cm. (jämför med den gamla bilden, blev faktiskt väldigt nöjd :) )

Ska under dagen montera nya blinkers samt baklampa och av med pakethållare, m.m i bakänden!


Hörde med en sadeltillverkare som vill ha ca 1000 kr för att gjuta en ny sadel (på orginalbotten) i valfri form samt klä den. Inte så farligt, eller? Är ju trots allt bara det kvar i "köpväg" isåfall. Resten kostar inga stora summor, bara förjävla mycket tid :näsblod

Har någon erfarenhet av hur man på hyffsat enkelt sätt trimmar en cb 650? antar att det vanliga är att rekomendera dvs större munstycken för bensinen, effektivare luftfilter samt effekt-ljuddämpare, men är det någon som har tips på ett "paket" eller dyligt som passar ihop samt var man kan få tag på det?

Tacksam för alla råd och tips! :)

~Slif
 

Bifogat

  • DSC00254.jpg
    DSC00254.jpg
    234.3 KB · Visningar: 401
  • DSC00208.jpg
    DSC00208.jpg
    237.5 KB · Visningar: 454
  • DSC00256.jpg
    DSC00256.jpg
    252.4 KB · Visningar: 327
Last edited:

borrowed.helmet

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 650
Halloj! Hur går det? Jag har en likadan, en honda CB 650 från 81. Intresserad av att se hur det går, kan du uppdatera med nya bidler?
 

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
Halloj! Hur går det? Jag har en likadan, en honda CB 650 från 81. Intresserad av att se hur det går, kan du uppdatera med nya bidler?

håller på med bakänden för tillfället,bilder kommer imorgon, har då blivit färdig med sadel, bakljus och blinkers :)
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top