Val av motard för 30-40k kr?

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Om man är ute efter nån form av motard och har en budget på 30-40 000:-, vad skall man kika på då? Kraven är att den inte skall kräva ständig service, ha elstart samt inte alltför klumpig. Vad skall man leta efter då? Gärna plus och minus om ni har erfarenhet.

Hittade ingen lämplig liknande tråd att söka informationen i nu, men ber om ursäkt om det varit uppe nyligen.
 
Skruva mycket eller lite?

KTM LC4 är bra om man inte vill skruva jättemycket... Japantillverkade är ännu bättre...
 
XT660X 1000mil serviceintervall. Trött motor!
KTM 640 250 mil -"-. Rör på sig.

Hört att 625 och 660 (KTM) skall gå bättre än 640in (tror att serviceintervallet är det samma), men blir lite dyrare.
 
Hört att 625 och 660 (KTM) skall gå bättre än 640in (tror att serviceintervallet är det samma), men blir lite dyrare.

Har hört samma sak, dock inte fått nån chans att köra annat än en 625:a. 640:n är annars på listan över alternativ.

Nån som kan säga nåt om hur det är att köra en 450cc på vägarna? Är det för lite kubik? Hittade en Honda-cross som var motardkitad nämligen.
 
Skruva så lite som möjligt tack :)

Det finns massor av vilken-motard-ska-jag-välja-trådar på forumet...

Om du vill skruva så lite som möjligt ligger Suzuki DRZ 400 SM bra till långa serviceintervaller och en skottsäker konstruktion. Men prestandan prestandan ligger så klart en bit efter KTM 660, Husaberg mfl.

Har för mig att även BMW 450 X-moto har långa serviceintervaller.

Tyvärr måste man alltid göra en avvägning mellan servicebehov vs prestanda.
 
Tror att du syftar på 650 X-moto, 450 är en ren enduro med serviceintevaller efter det...

I övrigt är X-moton en bra kompromiss, bra mycket piggare och lättare än Yamaha 660X och med 1000 mils intervaller.





Det finns massor av vilken-motard-ska-jag-välja-trådar på forumet...

Om du vill skruva så lite som möjligt ligger Suzuki DRZ 400 SM bra till långa serviceintervaller och en skottsäker konstruktion. Men prestandan prestandan ligger så klart en bit efter KTM 660, Husaberg mfl.

Har för mig att även BMW 450 X-moto har långa serviceintervaller.

Tyvärr måste man alltid göra en avvägning mellan servicebehov vs prestanda.
 
XT660X 1000mil serviceintervall. Trött motor!
KTM 640 250 mil -"-. Rör på sig.

Hört att 625 och 660 (KTM) skall gå bättre än 640in (tror att serviceintervallet är det samma), men blir lite dyrare.

Beror på vilken årsmodell KTMen har.. Jag har en -05a och den har 500mil serviceintervall.

Jag har inte kört någon 640 men det sägs att 625 är lite rappare. Tror det berodde på att 625 hade annan förgasare..
 
Mest prestanda med minst skruva = ktm 625, f.r.o.m -05 är det 500 mils intervall, den tidigare 250 mil. En sådan bör du få för ca 40k!

Honda "crossen" som var motardkitad är i bästa fall en HM som är reggad men det är en racehoj som kräver service därefter.
 
Jag funderade själv en del men tittade mycket på ekonomi.
Yamaha XT 660 X har serviceintervaller var tusende mil och All plast på hela hojen får du för under 2000:- om du skulle klota.
Motorn ÄR rapp men väldigt snålt ställd ifrån fabrik, slit av snorkeln och öppna upp andningsvägarna samt ge han mer soppa vi den medföljande servicenyckeln samt gå ner från 15 till 14 kugg fram så är det värt att tänka över.

XT motorn har varit med i några år nu och sitter även monterad i MT-03 samt i Quaden Raptor 700 inte helt utan anledning.....GRYMT driftsäker!

Finns även ett 800 cc kit som ger den 91 hk/106 Nm...då står tiden still!
 
Last edited:
Tror att du syftar på 650 X-moto, 450 är en ren enduro med serviceintevaller efter det...

I övrigt är X-moton en bra kompromiss, bra mycket piggare och lättare än Yamaha 660X och med 1000 mils intervaller.

Måste ha haft hjärnsläpp.. Skulle så klart ha varit 650 X-moto...
 
Jag funderade själv en del men tittade mycket på ekonomi.
Yamaha XT 660 X har serviceintervaller var tusende mil och All plast på hela hojen får du för under 2000:- om du skulle klota.
Motorn ÄR rapp men väldigt snålt ställd ifrån fabrik, slit av snorkeln och öppna upp andningsvägarna samt ge han mer soppa vi den medföljande servicenyckeln samt gå ner från 15 till 14 kugg fram så är det värt att tänka över.

XT motorn har varit med i några år nu och sitter även monterad i MT-03 samt i Quaden Raptor 700 inte helt utan anledning.....GRYMT driftsäker!

Finns även ett 800 cc kit som ger den 91 hk/106 Nm...då står tiden still!

Tack för infon. XT 660X ser ganska stor och lite småklumpig ut, men det är inget du märker av när du kör den? Vad väger den in på?
 
Nån som kan säga nåt om hur det är att köra en 450cc på vägarna? Är det för lite kubik?

Pushar min fråga igen.
Kikar nämligen på om Honda CRF 450 kan vara något? Men aldrig kört nåt under 600 kubik egentligen (moppe och trampcykeln undanräknat :)). Hur är dessa cyklar i övrigt? Mycket mekande eller?
 
Pushar min fråga igen.
Kikar nämligen på om Honda CRF 450 kan vara något? Men aldrig kört nåt under 600 kubik egentligen (moppe och trampcykeln undanräknat :)). Hur är dessa cyklar i övrigt? Mycket mekande eller?

För bus är CRF:en en alldeles utmärkt hoj, men om du vill ha lite komfort och inte har lust att skruva hela tiden är den inte lika lämplig. CRF = ombyggd cross/enduro = hög effekt = mycket service...

Vill du köra mer än du skruvar? Då är dessa bra val:

Suzuki DRZ 400 SM
Husqvarna 610 SM
Yamaha XT660X
BMW 650 X-Moto

Lite mer skruva, men inte orimligt mycket:

KTM 660/640/625 SM/SMC

Racemaskiner för gata med mycket bus, men samtidigt höga krav på service:
Yamaha WR
Honda CRF
Husaberg mfl
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top